Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skogsbruk  (läst 4060 gånger)

jakt

  • Gäst
Skogsbruk
« skrivet: 06 dec-04 kl 10:07 »
Inlägg flyttade från tråden Jakt är vapenindustrins reklampelare av admin

Anders!

av en händelse såg jag att någon nyanserad

skrivit ett inlägg angående mitt inlägg, spännande.

Man kan väl kanske inte(?) kalla plock/luckhuggning för

konservartiva ideer om skogsbruk eftersom

de i dag ses som nya mystiska metoder av Sveaskog

med flera trots att skogsindustrin mycket väl känner till

att detta är välbeprövade metoder för långsiktigt

skogsbruk. Dessa kontunuitetsbruks "metoder" används i dag

ny uppfunna av en del trots att de inte känner till "blädning" eller

luckhuggning. Att reformera skogsbruket åt ett sådant håll

är i dag väldigt radikala ideer som av riktigt konservativa

skogsbolag ses närmast ut-freakat. Vet du mer om skogsbruk på

naturens villkor så berätta mer i en artikel, vet ja!

Alltid intressant och berikande att läsa om andras erfarenheter,

vinklar och kunskaper om skogsbruk.

M.v.h / Kristoffer
« Senast ändrad: 07 dec-04 kl 14:23 av admin »

Anders

  • Inlägg: 1522
    • -
    • felicia.se
Re:Skogsbruk
« Svar #1 skrivet: 07 dec-04 kl 01:29 »
Man kan väl kanske inte(?) kalla plock/luckhuggning för
konservartiva ideer om skogsbruk eftersom de i dag ses som nya mystiska metoder av Sveaskog med flera trots att skogsindustrin mycket väl känner till att detta är välbeprövade metoder för långsiktigt skogsbruk.  Vet du mer om skogsbruk på naturens villkor så berätta mer i en artikel, vet ja!
Jag har mina djur i skogen. De betar och livnär sig på vad skogen ger under större delen av sommaråret.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           Vi har Staten, Europeiska Unionen och de kartellbildande bolagen som påverkar hur skogsbruket går att bedriva eller inte bedriva. Tyvärr så lever vi inte i en marknadsekonomi utan livsbetingelserna, inklusive de ekonomiska förutsättningarna, är väldigt styrda av maktfullkomliga personlighter och deras idéer. Det går inte att berätta om mitt skogsbrukande utan att beröra  kontaktsvårigheterna med makten.

Jag har ungefär en 85 hektar skog inhängnad för bete. Det fanns bidrag att få från Skogsvprdsstyrelsen för att göra en inhängnad. Så distriktschefen för Pite Älvdals Skogsvårdsdistrikt, Per Christoffersson (offentlig person som därför kan namnges), fick gå igenom marken och se om jag kunde få något slags bidrag. Svaret blev nej. Så det fick jagbekosta själv med elrep. Mycket jobb. Ujuj.  Per bor i grannbyn.  Jag har en kompis som också bor i samma by som Per och som känner honom. Och förra året fick jag reda på varför det blev avslag. Per är exttrem. Det skall inte alls vara djur häruppe. Definitvit inte i skogen. Jag var en galning. Mark skall beskogas och berdivas rationellt. Osv.  EU har ingen klassifivcering för det bete som mina djur livnär sig på. Sverige har inte heller detta, utom någon slags totalt omöjlig konstruktiion som benämns skogsbete. (Har drygt 7 hektar som klassas som detta). Så om någon tror man kan få pengar därifrån så - nada.

Man får ett helt förändrat ekosystem efter några års betande. Mycket förändrat efter många år. Djuren äter löv och gran. Inte tall. Grangrenar upp till två meters höjd. Björk upp till sex-sju meter går de och ställer sig över och trycker ner och äter upp dess löv. Ris och mossa pressas ner. Mängder med stigar uppträder. Myrstackar förstörs. Lingon, blåbär, skvattram med mera ersätts av mera ljusälskande växter typ grässorter. För en människa blir det en behaglig skogsmark att vistas i. Djuren äter starrgräs och äter allt de tycker om på alla möjliga och möjliga platser.  Produktiviteten, om man med det menar volymen ökar enormt. Här brukar träden vara 120 år eller mer för att vara tillräckligt stora för att kunna avverkas. Så jag har huggit en del bautastora träd (för att få lite mer luckor i skogsbeståndet), som jag trott skulle vara en 150 år eller äldre. Drygt 50 år har de varit.  

Djuren urinerar och gödslar skogsmarken när de betar. Jag diskuterade detta med numera avlidne Erik Kivijärvi, boss för Hushållningssällskapet i Norrbotten, under sin aktiva tid. Han hade mycket stort kunnande och han trodde nog den ökade tillväxten mest berodde på att marken (jordelivet) omsattes mycket snabbare med betande djur.  Söndertrampning och uppätning. Det kan nog vara riktigt.

Så skall ett bra skogsbruk bedrivas. Ut med djuren i skogen. Men vårt tidevarv kännetecknas också av så mycket hjärndöda människor på beslutande poster. Hoppas inte ni som läser detta irriteras för mycket av mitt klagande. Jag försöker bara få  en uppfattning av hur systemet ser ut.

Nu är det inte så att jag har djuren i skogen för att bedriva skogsbruk på så sätt. Fram till andra världskriget så hade de flesta bönder djuren på skogen i dessa trakter. Ser man historiskt på civilisationers möjlighet att överleva på ett jordbruk under den tid mänskligheten varit jordbrukare så är detta en av de tre metoder som kontinuerligt går att använda sig av. Alla andra metoder, och de civilisationer som byggt på dessa, har efter en tid toatalt kollapsat på grund av jordens utarmning.

Industrijordbruket med sin höga energiförbrukning kör på för full tills gruvorna av fosfor är tomma. Sedan är det slut för den del av mänskligheten som baserar sitt liv på detta. Det ekologiska KRAV-jordbruket hänger på som en dinglande svans, där EU t.ex. klassificerar restavfall från restauranger som ekologiska insatsmedel. Människornas fekalier och urin måste återföras till jorden. Det går inte. Hon käkar så mycket hormoner och mediciner (som byggs alltmer för att fungera som enzymer och gå oförstörda genom männikokroppen) att det vore rena vansinnet att föra tillbaka rötslammet till åkern. Det vatten som släpps ut från reningsverken går att dricka. Ändå uppträder dubbelkönade fiskar och andra underligheter i dess närhet.

Det ekologiska jordbruket kommer också att kollapsa. Näringsämneinnehållet av de vegetabilier och kött som förs bort från åkern måste kompenseras med nästan lika mycket. Man förbrukar nu jorden och jordelivet och avkastningsnivån på det eklogiska jordbruket kommer att stanna på den nivå som alger, lavar, svampar och bakterier kan bryta ner och omvandla det vi dagligt tal kallar alv eller sten eller berg.  Kvar finns bara den produktionsresurs som vi benämner skog. Det är bara därifrån vi kan få ett friskt tillflöde av näringsämnen i olika varianter och stadier som kan kompensera näringsbortförandet från det vanliga jordbrukeriet.

Kunskapen om vilka metoder man kan använda sig av finns väl dokumenterat. (Jag återkommer om litteratur senare någon gång).  Vi lever i en globaliserad värld och vi står inför ett väldigt stort problem hur vi skall tackla den mentala korruption som infiltrerar oss människor när vi drabbas av egenplanerad girighet.

Du tar upp exemplet Sveaskog.  Sveaskog är ett typexempel på hur systemet fungerar och hur makt och girighet och intelligens samverkar i en mycket otrevlig kombination.

Det är ganska många personer som roffat åt sig många sköna miljoner kronor genom sammanslagningen av de statliga företagen ASSI och Domänverket och försäljning och uppköp och sedan etablerande av vad vi nu ser som Sveriges största skogsägare - Sveaskog. En av förgrundsfigurerna och en av de stora manipulatörerna var/är förr LRF-bossen Bo Dockered (offentlig person som därför kan namnges).  Han är styrelsens ordförande. Sveaskogs mål är att "uppnå en total avkastning lägst i paritet med andra jämförbara konkurrensutsatta verksamheter".  Han är typexemplet på en intelligent person som som oerhört lyckas öka sin förmögenhet rejält gång efter annan genom att sitta som en spindel i nätet.

Två stycken bybor i Valvträsk blir nu åtalade för att ha försökt stoppa Sveaskogs avverkning av den enda kvarvarande skogen i den regionen.  Jag har varit och träffat dessa och jag frågade varför de inte tog kontakt med Åsa Domeij (också offentlig känd person) som är Miljöpartiets representant i styrelsen. De hade gjort detta och fått väldigt stor förståelse från henne. Men vadå. Nu åker ändå Valvträskarna på pumpen och Åsa fortsätter att tjäna slantar på att varaförstående styresleledamot i Sveaskog. Jag tycker hon är ett mycket tragiskt exempel på hur en intelligent människa drabbas av girghetens egotripp. Hon tillhör det gänget riksdagsledamöter som frångick sin graviditetsledighet och började riksdagsarbetet samma dag som riksdagen slutade. Så planerar de smarta och intelligenta i vår tid i smått och i stort. Inget olagligt, men här börjar egokorruptionen. Tragiken är att hon/man och de andra påståd att det var en slump att de skrev in sig för jobb i riksdagen när riksdagens ledamöter tog ledigt och inte hade något jobb att utföra.

Skogsbruk kan endast bedrivas på två sätt. Antingen sitter man i styrelsen och har förståelse och inlevelse och medkänsla och tjänar multum av pengar på detta. Eller så slåss man för livet mot de som sitter i hela överbyggnaden och vet om att man förlorar 9 av tio gånger. Så är det.  ;)
« Senast ändrad: 07 dec-04 kl 14:23 av admin »

Anders

  • Inlägg: 1522
    • -
    • felicia.se
Re:Skogsbruk
« Svar #2 skrivet: 07 dec-04 kl 10:15 »
andras erfarenheter,
vinklar och kunskaper om skogsbruk.
Om själva skogsbrukandet i sig - här lite mera.
Jag har ett par småhyggen som jag tog upp för länge sedan innan jag visste vad jag nu vet. Jag har ändå låtit frötallarna stå kvar i den uppväxande skogen. Dels blir det olikåldrig skog och de äldre träden skapar en lite annorlunda vegetation i sitt direkta närområde.  Jag lämnar vissa täta smådungar här och där för att djuren ska finna bra skydd.  En del ganska tät tall har jag stamkvistat.  Det är tungt jobb.  Lämnar dom träd jag tycker kan vara intressanta att ha kvar av någon anledning och tar bort de som är ointressanta/dåliga/fina av någon annan anledning.  

Hur man bedriver sitt skogsbruk beror ju på vad man skall ha träden till. Mindre tallar barkade jag och en kompis för ett antal år sedan med en "tolvmannare". Dessa har jag sedan tryckimpregnerat och använt till stängselstolpar.  Vi har inte så mycket trädslag här; furu, gran, björk, asp, sälg, al, rönn.  

Jag är inte förtjust i de företag som finns här. De betalar dåligt, använder virket fel eller har dålig personalpolitik. Så fortsättningsvis kommer jag bara ta ut träd för eget vedbehov. Så träden får forsättningsvis växa och i en framtid som jag inte ser hoppas jag det finns så många olika typer av träd här som då kan nyttjas på ett förnuftigt vis.

Contorta är ett skadligt trädslag. Stora maskiner gör skogen ful och full av skrotigt ris.  
« Senast ändrad: 07 dec-04 kl 14:23 av admin »

Monica

  • Inlägg: 535
Re:Skogsbruk
« Svar #3 skrivet: 07 dec-04 kl 11:53 »
Mycket intressant Anders

Jag vet att det jag skriver nu avviker från grundämnet (admin kan kanske flytta inlägget sedan?) Men det du skriver om ekologiskt lantbruk (krav eller inte) blev jag lite intresserad av dina funderingar kring.....vad menar du med att det kommer att kollapsa?

Tack för insikten i de norrländska skogarna  :)
« Senast ändrad: 07 dec-04 kl 14:23 av admin »

Anders

  • Inlägg: 1522
    • -
    • felicia.se
Re:Skogsbruk
« Svar #4 skrivet: 07 dec-04 kl 15:58 »
ekologiskt lantbruk (krav eller inte) vad menar du med att det kommer att kollapsa?
Nuvarande KRAV-regler och EU-regler tillåter att det ekologiska jordbruket definieras som ekologiskt trots att man har ett inflöde från det kemikaliserande och extremt miljötärande gift- och industrijordbruket.  Med reservation för att något har ändrat sig den senaste tiden visar jag här på tre exempel; så tillåts fröer framtagna med icke-ekologiska produktionsmetoder om ekologiska fröer inte finns.  Man tillåter restaurangavfall, dvs matvaror som av olika skäl kasserats, att användas som instatsmedel i det ekologiska jordbruket. Man tillåter att gödsel från det icke-ekologiska jordbruket sprids på de ekologiska markerna (såvida det inte kommer från vissa extrema produktionsenheter).

Grundämnet fosfor är livsviktigt för både människor och djur. Fosfor är en ändlig naturresurs som det slösas våldsamt med just nu. På Kolahalvön, i Västsahara och i Guayana finns de största brytningsvärda tillgångarna. När dessa gruvor är tomma och fosforn utspridd i havet så får mänskligheten rejäla problem. Fosforn åker ut med gödseln. Om inget konstgödselfosfor elleer fosfor i vanliga fekalier kommer till åkern och till växterna så blir avkastningen mindre och mindre för varje år tills markens tillgångar också är tomma på fosfor.

Köttet och vegatabilierna som skördas på åkern innehåller fosfor. Tar man hela tiden bort fosfor utan att tillföra lika mycket som man tar bort så kan man gott fastslå att jordbruket kollapsar och det gäller oavsett vilket jordbruk man bedriver.  Fosfor är bara en nyckelbit att hålla reda på. Och alla vet. Får vi ingen mat så blir det en rejäl bantning en masse.  En bantning till livets slutskede.  :-\

 

Monica

  • Inlägg: 535
Re:Skogsbruk
« Svar #5 skrivet: 08 dec-04 kl 18:38 »
Ja det är sant  :), så är det när man inte tänker längre än näsan räcker  :-[

Skillnaden kanske till stor del ligger i att jag inte följer ekoodlingens rekommendationer, eller vad man ska kalla det. Jag försöker odla "som de gamle gjorde". Får nog säga att jag får ge mig om plöjningen också  :-[ (bummer!). Ligger mycket i vad du säger om det också....

Men du, vad säger du om denna sammansättningen i ett näringsmedel då?
PH 8.3
LT 30.4
NO3-N 310 mg/l
NH4-N 26 mg/l
P 740 mg/l
K 13000 mg/l
SO4-S 280 mg/l
CA 480 mg/l
MG 280 mg/l
MN 2.9 mg/l
NA 950 mg/l
TOT-N 2300 mg/100g


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

489 gäster, 1 användare
tuslus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser