Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hund i bur  (läst 21744 gånger)

Gronavagen

  • Inlägg: 1554
    • Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: Hund i bur
« Svar #40 skrivet: 04 maj-12 kl 08:51 »
En total fixering vid det här ledar-tjatet. Tätt följt av dominans-tjatet.
Lever vi i en demokrati med våra hundar?

Jag har förmånen att leva i en hundflock (notera att jag skriver i och inte med) och kan rakt av säga att jag är ledaren. Det är mig de ska lyssna på i första hand.

Mjuka metoder i all ära, men efter 25 år som hundägare har jag noterat att hundar mår generellt sämre psykiskt samt att hundattacker i princip var okänt förut. Förklaringen till det tror jag står att finna i "håriga bebisar"-mentaliteten som gör att ägarna skyddar hunden från hundmöten som då inte lär sig grundläggande "hundspråk" redan som valp, samt att hundarna inte har en klar ledare.

Existens?

  • Gäst
SV: Hund i bur
« Svar #41 skrivet: 04 maj-12 kl 09:41 »
Lever vi i en demokrati med våra hundar?

Jag har förmånen att leva i en hundflock (notera att jag skriver i och inte med) och kan rakt av säga att jag är ledaren. Det är mig de ska lyssna på i första hand.

Självklart är det så, och så är det även i min hundflock, även om jag nog tycker att vi lever i en viss samklang. Men när folk tror att de måste spendera 24 timmar per dygn med hunden, och att ingen annan får ge den mat, för att den ska fatta vem som är dess ledare, då tycker jag det övergår i hysteri.
Hundar är ju inte korkade, ger man dom chansen till en bra kontakt, så blir det ju ömsesidigt.

Hunduppfostran har i många läger övergått till nån slags psyko-analys, istället för att bygga på sunt förnuft och kunskap.

Gullregn

  • Gäst
SV: Hund i bur
« Svar #42 skrivet: 05 maj-12 kl 08:58 »
Lever vi i en demokrati med våra hundar?

Jag har förmånen att leva i en hundflock (notera att jag skriver i och inte med) och kan rakt av säga att jag är ledaren. Det är mig de ska lyssna på i första hand.

Mjuka metoder i all ära, men efter 25 år som hundägare har jag noterat att hundar mår generellt sämre psykiskt samt att hundattacker i princip var okänt förut. Förklaringen till det tror jag står att finna i "håriga bebisar"-mentaliteten som gör att ägarna skyddar hunden från hundmöten som då inte lär sig grundläggande "hundspråk" redan som valp, samt att hundarna inte har en klar ledare.

ja! :)
 hundar är glada o lyckliga är man visar sitt ledarskap och dom inte behöver vara människobebisar utan som hundar ska vara

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hund i bur
« Svar #43 skrivet: 05 maj-12 kl 12:14 »
kynokrati;D

Med oss människor som riktiga superhundar, som verkligen förmår leda en flock till fantastiska roligheter!

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Hund i bur
« Svar #44 skrivet: 16 apr-13 kl 08:47 »
 Letade upp min gamla tråd...
För nu är det vår med nya gulliga valpar i samma gamla burar >:(
Jag kommer att skriva ut paragraferna i Djurskyddslagen och sätta upp på jobbets anslagstavlor, hjälper inte det så får jag väl gå vidare, fast jag inte vill :-\
Jag funderar fortfarande på hur de olika hundklubbarna informerar om Djurskyddslagen på sina kurser ???
 Själv går jag kurser i privat regi så jag har ingen aning...
Som djurägare är man ju skyldig att ta reda på vilka lagar och bestämmelser som gäller för djuren man håller.
 Snälla, snälla, alla uppfödare kan väl gå ut med den informationen?
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

zeina66

  • Inlägg: 1051
    • Värmland
SV: Hund i bur
« Svar #45 skrivet: 13 jul-13 kl 16:33 »
Letade upp min gamla tråd...
För nu är det vår med nya gulliga valpar i samma gamla burar >:(
Som djurägare är man ju skyldig att ta reda på vilka lagar och bestämmelser som gäller för djuren man håller.
 Snälla, snälla, alla uppfödare kan väl gå ut med den informationen?
Mvh
Charlotte

Bra att du får igång den här tråden igen - det kan inte tjatas nog om att det är förbjudet att förvara sin hund i bur. En av mina väninnor har gjort detta för att förhindra att hunden biter sönder saker när hon går till sitt halvtidsjobb,hon har inte velat lyssna på mig av praktiska själ.
Nu helt nyligen var hon på ett seminarium om misshandlade kvinnor - och hur hundar kan komma i kläm... En representant från djurskyddet samt polis var där. Hon fick veta att om man förvarar hund i bur så jämställs det med djurmisshandel och straffet är max 2 år. När hon kom hem från seminariet släppte hon ut sin hund ur buren och ringde mig,hon mådde dåligt. (hur mådde hunden då,frågade jag)
Enligt forskning går hundens puls snabbare då den sitter i bur pga stress..(jämför med en apa i ett laboratorium) Mkt annat psykologiskt påverkas också. Väninnan har ingen bur längre och hunden har lärt sig att man inte får äta upp allt som ligger framme. När man pratar om detta vill folk inte veta av information eller lagar - inte heller söka fakta.

Nej,det kan inte tjatas nog om bur-förvaring!!
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hund i bur
« Svar #46 skrivet: 13 jul-13 kl 22:57 »
För nu är det vår med nya gulliga valpar i samma gamla burar >:(
Men om hunden är gullig eller inte saknar väl ändå betydelse för hur du agerar?  ;)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Hund i bur
« Svar #47 skrivet: 13 jul-13 kl 23:05 »
Men om hunden är gullig eller inte saknar väl ändå betydelse för hur du agerar?  ;)
Nä, det är just det att det är Nya Valpar (gulliga eller ej)  som burförvaras som jag tycker är eländigt :(
Inget har ändrats sen förra gången det var "inne" med valpköp...
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hund i bur
« Svar #48 skrivet: 14 jul-13 kl 01:12 »
Ja, åldern på hunden och "ständigt nya offer" är givetvis faktorer som bör få oss att agera.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

477 gäster, 2 användare
Tur-Johan, Bustera

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser