Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Boende i skåp..  (läst 1572 gånger)

skalleperbowlhead

  • Inlägg: 27
  • galen skrotnisse som gillar att bygga prylar
    • Närke
Boende i skåp..
« skrivet: 23 sep-19 kl 18:20 »
Hej på er!! Jag har byggt verkstad i ett gammalt lastbilsskåp vilket funkar mer än kanon!! Nu är vi på gång att köpa en bit mark o min tanke är att som jänkarna gör med containers ställa ihop några skåp lägga på tak lite extra isso o panel runt om. Dessa är i sammanhanget nästan gratis redan isolerade rätt bra o hyffsat stabila. Vad tror ni om det? Min enda oro är om det i dessa skulle vara rent hälsofarligt o bo i dem? Känns ju dock som allt som kan redan härdat ur dem.. mvh sp

 

Klasb

  • Inlägg: 536
    • Gotland
SV: Boende i skåp..
« Svar #1 skrivet: 23 sep-19 kl 18:26 »
ja det borde gå, det går ju att bo i husvagn
problemet är no bygglov

båten

  • Inlägg: 9
    • Södermanland
SV: Boende i skåp..
« Svar #2 skrivet: 23 sep-19 kl 23:48 »
Jag skulle , om jag vore du, kolla upp ordentligt ifall inte mikrovågsstrålningen blir onödigt och skadligt hög med ett metallhölje. Om kvinnor inte ska bära BH med bygel pga dess ledande förmåga - de blir tydligen till bröstcancerframkallande , vilket mobiltelefonerna är kända för redan innan.antenner! - så skulle inte jag vilja bo i en containerhus.
Det finns nog med cancergrundande risker inom andra områden .
Jag skulle inte kunna bo utan fönster. eller kan du skära ut sådana?

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Boende i skåp..
« Svar #3 skrivet: 24 sep-19 kl 06:11 »
Här är det visserligen inte skåp utan containers, men verkar vara fullt lagligt, har ju t o m varit med på TV:
https://www.byggahus.se/the-swedish-herring-house-i-husdrommar
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Boende i skåp..
« Svar #4 skrivet: 24 sep-19 kl 08:32 »
Jag skulle , om jag vore du, kolla upp ordentligt ifall inte mikrovågsstrålningen blir onödigt och skadligt hög med ett metallhölje. Om kvinnor inte ska bära BH med bygel pga dess ledande förmåga - de blir tydligen till bröstcancerframkallande , vilket mobiltelefonerna är kända för redan innan.antenner! - så skulle inte jag vilja bo i en containerhus.
Det finns nog med cancergrundande risker inom andra områden .
Jag skulle inte kunna bo utan fönster. eller kan du skära ut sådana?

Kan inte låta bli att bli nyfiken på vad jag har missat här. Är det lika farligt att sitta i en bil av metall några timmar om dagen?
Är det även farligt med halsband av silver (guld har man ju inte råd med)?
Det brukar ju sägas att bilar skyddar mot åskan och när man tillbringat några veckor med att inreda skeppscontainers i yrket och lagt märke till hur mobiltäckningen blir sämre inuti dem så trodde iallafall jag att en plåtlåda dämpade strålning snarare än gjorde den värre.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Boende i skåp..
« Svar #5 skrivet: 24 sep-19 kl 10:39 »
Det som eventuellt kan vara hälsofarligt med lastbilsskåpen, är väl isoleringsmaterialet?

Om det är något plastskum av äldre typ som använts som isolering, och som läcker ut kemikalier i inandningsluften.

Det går väl lika bra att söka bygglov för ett hus av lastbilsskåp, som för ett containerhus, eller för den delen ett timmerhus?

Det som man får tänka på, är ju just att man måste göra en ritning, och söka bygglov.

Även containerhuset det länkades till ovan har en ritning, och det finns bygglov.

Så det första TS behöver tänka på, är om det alls går att få bygglov  för något slags bostadshus på markbiten hen tänker köpa.
Går det, så är det väl bara att rita upp och beskriva "skåphuset" och skicka in ansökan om bygglov till kommunen.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Boende i skåp..
« Svar #6 skrivet: 24 sep-19 kl 11:32 »
Jag skulle , om jag vore du, kolla upp ordentligt ifall inte mikrovågsstrålningen blir onödigt och skadligt hög med ett metallhölje. Om kvinnor inte ska bära BH med bygel pga dess ledande förmåga - de blir tydligen till bröstcancerframkallande , vilket mobiltelefonerna är kända för redan innan.antenner! - så skulle inte jag vilja bo i en containerhus.
Det finns nog med cancergrundande risker inom andra områden .
Jag skulle inte kunna bo utan fönster. eller kan du skära ut sådana?

En lastcontainer är aldrig så RF-tät att det spelar någon större roll när man börjar komma upp mot mikrovågsfrekvenser, som jag har skrivit om i tidigare trådar på detta forum. Om man verkligen vill göra en container så tät, t ex för att bygga ett skärmat rum för radiostörningsmätningar, så måste man dels byta ut dörren mot en som verkligen har elektrisk kontakt hela vägen runt kanten (alltså inte isolerande gummilist som originaldörrarna, utan istället fjädrande lister av t ex brons), och dels måste man bättra på otäta svetsfogar lite överallt.
Däremot fungerar containern utmärkt som faradaybur för lägre frekvenser. Den är t ex ett bra skydd mot åsknedslag och mot elektriska (dock inte magnetiska) fält upp till några tiotal MHz.

Lugnebergagård

  • Inlägg: 254
    • Uppland
SV: Boende i skåp..
« Svar #7 skrivet: 24 sep-19 kl 15:55 »
Söka bygglov går ju, men det kan nog vara bra att prata med en insatt innan du slösar bort pengarna. Bygget ska ju klara kraven i BBR för nyproducerade hus (inte helt obetydliga krav). Antar att du slipper dom kraven om du sätter 4 hjul på lådan och kallar det hus på hjul.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

761 gäster, 8 användare (1 dolda)
xaelanar, Mathias Lundgren, javill, magtob, papwe, Fiaaa, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser