Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vill ut med mina baggar.  (läst 1567 gånger)

christine

  • Inlägg: 1693
  • Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
Vill ut med mina baggar.
« skrivet: 19 apr-09 kl 19:25 »
Jag vill ut med mina baggar och vet inte om jag vågar ha dom i hagen intill tackorna. Har 5 trådar och ett dike emellan. På tackornas stängsel funderar jag på att sätta trådar emellan så det blir tätare eller om jag ska sätta nytt stängsel till baggarna på andra sidan diket med extra trådar.

Hmm, vågar jag? Vill inte ha in dom pga inavel.

Hur gör ni andra? De har ju respekt för elströmmen och tråden men om frestelsen blir stor? Klurigt...... :-\
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

ulfg

  • Inlägg: 1006
SV: Vill ut med mina baggar.
« Svar #1 skrivet: 19 apr-09 kl 21:14 »
Har du inga andra hagar? Eller bra grannar som vill ha putsat och fint utan att behöva göra arbetet själva? Vad gäller stängsel tror jag att det är främst strömstyrkan det hänger på, inte antalet trådar. Du skall ha minimum 5000 volt genom tråden, vilket du fixar med en bra jordning, typ 10 m nedgrävd kopparkabel + kraftfullt aggregat. Jag skulle fortfarande inte veta om det räckte. Kärleken eller rättare sagt driften övervinner ju allt...
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

christine

  • Inlägg: 1693
  • Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
SV: Vill ut med mina baggar.
« Svar #2 skrivet: 19 apr-09 kl 22:25 »
Jo, har 8 000 volt som minst i trådarna.

Baggarna ska in i hagen bredvid tackorna och under våren samt försommaren bygga stängsel på andra håll längre bort, så i framtiden kommer jag att ha hagar så det räcker. Det är fortfarande första året för mig på denna gården.

Det var just bara jag ville veta om andra har baggar bredvid tackorna och hur de löst det problemet.

Tänkte till nästa vintersäsong bygga en rejäl fast hage till baggarna/bagglamm så risken minskar för ev. inbrytning till tackorna.

Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Vurre

  • Inlägg: 1972
SV: Vill ut med mina baggar.
« Svar #3 skrivet: 19 apr-09 kl 22:55 »
Amor vincit omnia eller vad det nu kallas.

Vad har du för ras? Mina gutar brunstar bara på senhösten så baggen går med hela tiden. De som inte ska betäckas har jag en bit bort från slutet av september.
snus? vad är priset på en pris?

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Vill ut med mina baggar.
« Svar #4 skrivet: 20 apr-09 kl 07:39 »
Åsenfår var det ju ;) De kan brunsta året om, men är ganska stabila om man inte ger dem "för" bra foder.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Vill ut med mina baggar.
« Svar #5 skrivet: 20 apr-09 kl 08:08 »
Enligt min och mina kompisar med åsenfår så är dom Inte stabila i sin brunst, jo, dom är ganska stabila i att kunna brunsta året runt ;)
Om baggen går med året runt eller tidig födda bagglamm går med för länge blir tackorna ofta betäckta på bete (även magert naturbete), så jag tror inte utfodringen har så mycket att göra med detta.
  Jag har haft några utslagstackor bredvid baggarna med trägrindar emellan och dom har troget brunstat under vårvintern, tackorna och baggarna har ätit hyfsat ensilage (inget av högsta kvalite´) och inget kraftfoder.
 Jag skulle inte chansa på att ha tackor och baggar med bara eltråd mellan. Även om dom har respekt för tråden kan dom knuffa varandra igenom.
                                   Mvh
                                 Charlotte
« Senast ändrad: 20 apr-09 kl 14:28 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

peppz

  • Inlägg: 751
    • Västergötland
SV: Vill ut med mina baggar.
« Svar #6 skrivet: 20 apr-09 kl 09:11 »
med ett elstängsel på var sida om ett dike med vatten i så skulle jag nog våga ha baggarna ute..

men det är nog en bra ide att klippa killarna och se till att det är ordentlig el på tråden hela tiden,

men ändå.. räcker med att en liten bagge lyckas ta sig ut en liten stund...

Kennel SweetCaileanz

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Vill ut med mina baggar.
« Svar #7 skrivet: 20 apr-09 kl 09:46 »
Ah, jag missade diket som kanske kan räknas som någon sorts Ingenmansland? Det gör ju helt klart det hela säkrare, men jag tror ändå inte jag skulle våga. Jag har tackor och baggar i olika byar på bete;) Men det beror väl på att vi brukar två gårdar och har naturbete på en tredje och några små lagom baggbeten på en fjärde... Då kan man ju välja och vraka på ett annat sätt.             Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Jonte P

  • Inlägg: 131
SV: Vill ut med mina baggar.
« Svar #8 skrivet: 20 apr-09 kl 11:36 »
Våra tre avelsbaggar (gute) går sedan några veckor tillbaka i en hage bredvid de lammande tackorna. Det är bara två eltrådar emellan - inga problem. Gutetackorna brunstar ju i regel bara på hösten men undantag förekommer. Har de bara respekt för elstängsel så tycker jag att får är väldigt lättstängslade.
Ekologisk småbrukare med lantraser (rödkullor, fjällnära, gutefår, ölandsgäss & åsbohöns)

Vurre

  • Inlägg: 1972
SV: Vill ut med mina baggar.
« Svar #9 skrivet: 20 apr-09 kl 12:20 »
Våra tre avelsbaggar (gute) går sedan några veckor tillbaka i en hage bredvid de lammande tackorna. Det är bara två eltrådar emellan - inga problem. Gutetackorna brunstar ju i regel bara på hösten men undantag förekommer. Har de bara respekt för elstängsel så tycker jag att får är väldigt lättstängslade.

Jodå, så länge de får tillräckligt med tillräckligt god mat och så länge som de inte brunstar. Testa du att ha dem skilda med två eltrådar när de vill tillhopa gå framåt hösten.

Så mitt svar till Christine blir att om jag var angelägen om att det absolut inte fick bli lamm skulle jag hellre ha dem lägre ifrån varandra. Jag har ingen erfarenhet av åsenfår men när lusten sätter in kan fem trådar med rejäl ström vara ett pris värt att betala för att få komma till.
snus? vad är priset på en pris?

christine

  • Inlägg: 1693
  • Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
SV: Vill ut med mina baggar.
« Svar #10 skrivet: 20 apr-09 kl 18:27 »
Gud, vad skönt att ha er alla så man kan få syfta sina funderingar. Med tiden får jag flera hagar längre bort från gårdscentrum. Håller på och restaurerar beteshagar och har också en gammal vedbod på syrrans fastighet som jag tänkte kunde hysa in avelsbaggarna med vinterrasthage nästa vinter.

Nu i vinter så har baggarna fått vara inne och det är lite trist för dom.

Jag ska nu röja runt denna vedbod som har gammal bete omkring sig så snart sätter jag upp elstängsel där, så snart så får de komma ut. :D
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: Vill ut med mina baggar.
« Svar #11 skrivet: 20 apr-09 kl 23:20 »
men det är nog en bra ide att klippa killarna och se till att det är ordentlig el på tråden hela tiden,

Aj aj aj - det låter som det kan göra ont!   :-\

peppz

  • Inlägg: 751
    • Västergötland
SV: Vill ut med mina baggar.
« Svar #12 skrivet: 21 apr-09 kl 09:09 »
Aj aj aj - det låter som det kan göra ont!   :-\

Det är liksom lite det som är grejen med elstängsel.. var det skönt att gå igenom trådarna skulle dom inte vara till mycken nytta... ;D
Kennel SweetCaileanz

svekhult-ia

  • Inlägg: 569
    • Västergötland
    • Svekhult-ia
SV: Vill ut med mina baggar.
« Svar #13 skrivet: 21 apr-09 kl 09:18 »
Jag har haft bagge (en!) i hage på andra sidan elstängsel, tre trådar, från tackorna, och det har gått utmärkt. Jag satte lite aluminiumfolie i lockande flärpar lite här och var på staketet mot tackorna, som baggen bara nosar EN gång på  ;D och passar sig sedan noga för staketet.
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

christine

  • Inlägg: 1693
  • Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
SV: Vill ut med mina baggar.
« Svar #14 skrivet: 21 apr-09 kl 11:00 »
Jag har haft bagge (en!) i hage på andra sidan elstängsel, tre trådar, från tackorna, och det har gått utmärkt. Jag satte lite aluminiumfolie i lockande flärpar lite här och var på staketet mot tackorna, som baggen bara nosar EN gång på  ;D och passar sig sedan noga för staketet.

Tack för tipset! Det ska jag prova. 8)
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Fåraherden

  • Inlägg: 485
    • -
SV: Vill ut med mina baggar.
« Svar #15 skrivet: 21 apr-09 kl 17:24 »
Jag skulle inte lita på att de inte går över. Har haft ungbaggar som rivit halvgrova väggar och hoppat genom stängda dubbelglasfönster för att komma till. I sammanhanget är smärta oviktigt för dem. Lukt, hörsel och synfritt avstånd rekomenderas.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

Jonte P

  • Inlägg: 131
SV: Vill ut med mina baggar.
« Svar #16 skrivet: 23 apr-09 kl 16:43 »
Jag har haft olika betäckningsgrupper i olika hagar under brunsten och det har även då funkat med två eltrådar trots att det inte var så långt mellan hagarna. Men jag har kanske snälla får?! Bara för det är det väl något som gått ut nu  ;)
Ekologisk småbrukare med lantraser (rödkullor, fjällnära, gutefår, ölandsgäss & åsbohöns)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

781 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser