Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slaktviktsberäkning  (läst 1075 gånger)

javill

  • Inlägg: 11407
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Slaktviktsberäkning
« skrivet: 12 feb-08 kl 11:36 »
Har läst någonstans att man kan räkna ut ungefär hur mycket ett lamm väger slaktat om man har vikten oslaktad. Ja, jag har alltså det lilla huligangänget inne som jag helst hade velat skicka iväg igår.  ::)

För första gången känns det nu som i alla fall några av dem fått lite hull och min tanke är då att skicka dem så fort som möjligt. Jag har en grisvåg som jag kan väga dem på men, nu undrar jag hur jag på ett ungefär kan räkna ut vad de skulle väga slaktade? Kan ju vara roligt att jämföra hur det blev sedan också.

Sen undrar jag en sak till. Ett par av baggarna är fortfarande riktigt magra och har inte hämtat sig alls lika bra som de andra. Kan de behövas avmaskas en gång till? De har varit inne hela tiden sen förra avmaskningen. (Tänkte ifall den förra maskningen inte tog allt på dessa?) Jag behöver även lusa alla får igen för de har börjat klia sig (både de små som är inne och flocken som går in och ut.) Men, skulle vilja skicka de bagglammen som är rätt ok nu först, för annars är det ju karens.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

lammemma

  • Inlägg: 228
    • Halland
    • Gammeldags
SV: Slaktviktsberäkning
« Svar #1 skrivet: 12 feb-08 kl 15:19 »
En grov uppskattning är att slaktutbytet är 40% av lammets levandevikt.  För att du skall få någorlunda betalt skall tacklammen väga ca 40 kilo och bagglammen ca 45kilo.  Fettansättningen  avgör slutpriset.
Uppfödare av rya- och värmlandsfår, handväverska och spinnerska med ergonombakgrund.

Klipparn

  • Inlägg: 983
  • Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
SV: Slaktviktsberäkning
« Svar #2 skrivet: 12 feb-08 kl 16:13 »
är lammen inte i bra form kan du komma  ner på 30% ...  håll koll på hullet och försök få dom upp kring minst 50kg ..
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

javill

  • Inlägg: 11407
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Slaktviktsberäkning
« Svar #3 skrivet: 12 feb-08 kl 18:28 »
Tack för svar! Vi slaktar hos en lokal slaktare och tar allt på återtag och säljer sedan vidare själva men, man vill ju ändå att det ska finnas lite kött på benen så att säga.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

462 gäster, 2 användare (1 dolda)
Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser