Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Huset fullt av flugor  (läst 20846 gånger)

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Huset fullt av flugor
« Svar #20 skrivet: 31 maj-18 kl 14:45 »
Flugor dras till gödsel/fekalier/mat etc inte till svettiga människor. Flugor vistas vanligtvis inte i folks armhålor etc.


Jodå flugor gillar svett  :D ... http://illvet.se/djur/insekter/varfor-tycker-flugor-om-att-sitta-paa-manniskor

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Huset fullt av flugor
« Svar #21 skrivet: 31 maj-18 kl 14:48 »
Ja, det hjälper föga att Tännlappen på äldre dar lärts sig att hålla sig ren, flugorna lever och frodas inte på en skitig gubbe.

Att flugorna frodas där det finns djur är ju klart, men ibland blir övriga förhållanden extra bra för dem, som det varma vädret vi har nu. Sedan har vi ett exempel här i närheten på att flugorna kan prioritera annat än mat. Vi har en granne som har plågats av flugor trots att det egentligen inte finns några uppenbara anledningar för flugorna att uppehålla sig där, men de kanske gillar huset som övervintringsplats och tar smällen att det är sämre med mat än på andra ställen.

Om du tar fräscha kläder på dig,naturligtvis tvagning innan så klara du dig bättre i skog och mark. Du slipper att täckas av en flugsvärm  :o

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Huset fullt av flugor
« Svar #22 skrivet: 31 maj-18 kl 16:31 »
Märkligt att flugorna är lika envisa efter dusch.  Måste ha svett i min dusch

Sent from my SM-G950F using Tapatalk


Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Huset fullt av flugor
« Svar #23 skrivet: 31 maj-18 kl 23:33 »
Märkligt att flugorna är lika envisa efter dusch.  Måste ha svett i min dusch

Sent from my SM-G950F using Tapatalk

Kanske glömt tvålen  ;) ...Tvål är kanske ett underskattat medel  ;)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Huset fullt av flugor
« Svar #24 skrivet: 31 maj-18 kl 23:55 »
Skulle tro att herrparfym av modell AXE är det som skall till för att hålla flugorna borta, men då har jag hellre några flugor här.


kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Huset fullt av flugor
« Svar #25 skrivet: 01 jun-18 kl 09:35 »
Rassemouse. hur har det gått, har du blivit av med dina flugor? Hur gjorde du?
kretslopp

Rassemouse

  • Inlägg: 261
    • -
SV: Huset fullt av flugor
« Svar #26 skrivet: 01 jun-18 kl 10:25 »
Nej, fortfarande en del flugor kvar. Har inte riktigt hunnit prova nått av tipsen. Varit lite för mycket annat som behövts prioriteras först. Sprayade på med lite mer av insektssprayet i ett par rum till och där har de dött iaf. Antar att det är ett flugår i år och får försöka leva med det på bästa sätt.

andtol

  • Gäst
SV: Huset fullt av flugor
« Svar #27 skrivet: 01 jun-18 kl 12:20 »
Myggnät för de öppna fönstren och inga öppna dörrar. Annars får vi massor med flugor speciellt i gödseltider. En del flugor kommer från vinden/springor men de är inte alls många.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Huset fullt av flugor
« Svar #28 skrivet: 01 jun-18 kl 14:01 »
När jag var ensam i huset igår så var det ca 5 flugor som jag fångade, när ungarna kom hem från skolan så ökade antalet till åtminstone 30 innan jag hängde undan håven. Är det ungarna som luktar svett  ??? Nää, tror inte det, snarare att de har svårt att stänga dörrar...

von tratt

  • Inlägg: 1765
    • Skåne
SV: Huset fullt av flugor
« Svar #29 skrivet: 13 jul-18 kl 20:18 »
Ett litet tips om att jaga flugor, när det är enstaka. De är ju ganska alerta och inte så lätta att smälla alltid. Men med smälla i handen och mord i blick kan man stressa dem ganska snabbt tills de faktiskt tappar sugen och inte orkar flyga, så på dem direkt när de landar så veknar de inom kort så får man åtminstone bort den där spyflugan som annars stör vilan med sina klampande tassar. Bra belysning underlättar. Ser man den inte får man vifta i alla hörn tills den ger sig till känna. #skoningslöst
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
SV: Huset fullt av flugor
« Svar #30 skrivet: 14 jul-18 kl 22:27 »
Flugtejp med gift är faktiskt väldigt bra, men man måste sopa upp flugor hela tiden. Men hellre det än ha fastklibbade flugor och råka få flugblodsfläckar på tapeter och tak. Det är inte alltid så lätt att hitta flugtejpen. Sist var det visst ett erbjudande på Lidl. Det gäller att passa på när man hittar den.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Huset fullt av flugor
« Svar #31 skrivet: 15 jul-18 kl 07:46 »
Senaste veckan har jag haft fullt med flugor i köket tidigt på morgnarna, men de försvinner fram på förmiddagen och håller sig borta resten av dagen.

msand

  • Inlägg: 105
  • Mjukvaruutvecklare och gårdsägare
    • Uppland
SV: Huset fullt av flugor
« Svar #32 skrivet: 15 jul-18 kl 10:50 »
Vi använder dessa https://www.bauhaus.se/fonsterfalla-for-flugor.html (finns även på b.la. ICA).
Mycket mer accepterad än de traditionella flugpapper vi hade tidigare och som folk och rullgardiner fastnade i.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

762 gäster, 2 användare (1 dolda)
Elin_G

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser