Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips på pump/hydropress för gårdsbevattning  (läst 13654 gånger)

Macco_Pe

  • Inlägg: 75
    • Bohuslän
Tips på pump/hydropress för gårdsbevattning
« skrivet: 25 maj-18 kl 17:29 »
Hej,
Har en gammal grävd brunn där vattennivån ligger kanske 1.5 m under markytan. Idag sitter en liten hydropress på 600w som just totalhavererade. Jag behöver köpa en ny som klarar att få tryck i spridaren samt eventuellt orkar lyfta vatten 8m höjd till fåren. Någon som har en bra produkt att rekommendera?
Mvh,

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Tips på pump/hydropress för gårdsbevattning
« Svar #1 skrivet: 25 maj-18 kl 18:38 »
I princip bör vilken billig pumpautomat som helst fungera bra i det här sammanhanget.   Varken 1,5 m sughöjd eller 8 m tryckhöjd ska vara något problem, om inte sugledningen är mycket lång och för klen i förhållande till längden.

Vet du vad som hände med den gamla som havererade, och varför den gjorde det?

Finns det något särskilt med vattenkvaliteten som kan ställa till problem för en pump (t ex surt/aggressivt, hårt/kalkhaltigt, stora mängder fin sand som följer med ur brunnen)?

Macco_Pe

  • Inlägg: 75
    • Bohuslän
SV: Tips på pump/hydropress för gårdsbevattning
« Svar #2 skrivet: 25 maj-18 kl 19:33 »
I princip bör vilken billig pumpautomat som helst fungera bra i det här sammanhanget.   Varken 1,5 m sughöjd eller 8 m tryckhöjd ska vara något problem, om inte sugledningen är mycket lång och för klen i förhållande till längden.

Vet du vad som hände med den gamla som havererade, och varför den gjorde det?

Finns det något särskilt med vattenkvaliteten som kan ställa till problem för en pump (t ex surt/aggressivt, hårt/kalkhaltigt, stora mängder fin sand som följer med ur brunnen)?

Tack! Den gamla havererade helt sonika pga frostskada. Flyttade in nyligen och den stod i ett litet skjul bredvid brunnen ikopplad. Fick aldrig bra tryck i den, kranen den var kopplad till spottade och fräste och när vattnet väl kom gick spridaren knappt runt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: Tips på pump/hydropress för gårdsbevattning
« Svar #3 skrivet: 25 maj-18 kl 22:09 »
Då blir frågan hur du kommer att ha det i framtiden. Kommer pumpen att stå frostfritt eller finns det risk för att glömma den på höstkanten? Vi frostspränger i princip ett trädgårdslangsmunstycke varje år när det av någon anledning blir vinter utan att man tänker på det...

Dränkbar pump blir lite dyrare, men den fryser aldrig.

Macco_Pe

  • Inlägg: 75
    • Bohuslän
SV: Tips på pump/hydropress för gårdsbevattning
« Svar #4 skrivet: 25 maj-18 kl 22:32 »
Då blir frågan hur du kommer att ha det i framtiden. Kommer pumpen att stå frostfritt eller finns det risk för att glömma den på höstkanten? Vi frostspränger i princip ett trädgårdslangsmunstycke varje år när det av någon anledning blir vinter utan att man tänker på det...

Dränkbar pump blir lite dyrare, men den fryser aldrig.

Tanken är att plocka in den från det lilla pumphuset på höstkanten när bevattning inte längre behövs men men..... Ibland kommer köldknäpparna tidigt. Jag har svårt att hitta vad jag skall dimensionera för. Vilken typ av pump etc...

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Tips på pump/hydropress för gårdsbevattning
« Svar #5 skrivet: 25 maj-18 kl 22:39 »
Det kan ju vara idé att ha ett litet värmeelement med termostat ställd på t ex +5 grader som frostvakt i pumphuset.

Jag har varit med om en frostskada på en billig pumpautomat som faktiskt gick att reparera. Det var en sån som hade en rostfri plåtkåpa utanpå pumpen, mellan sugledningens anslutning på plåtkåpan och pumphuset innanför var det tätat med en O-ring som hade tryckts ur sitt läge när vattnet frös. Bara att plocka isär, pilla tillbaks O-ringen och sätta ihop.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: Tips på pump/hydropress för gårdsbevattning
« Svar #6 skrivet: 26 maj-18 kl 00:05 »
Torbjörns lösning blir billigare än den jag tänkte på med dränkbar pump.

Jag kan rekommendera Rinkaby rör, de brukar ha bra grejer, t ex de här https://www.rinkabyror.se/artiklar/pumpar-pumpanlagg-/pumpautomater/

Med liten börs och att vilja ha något beprövat som fungerar länge så skulle jag välja den som heter 10/50. Den typen av pump har jag plågat ett antal av till både sjövatten och vatten med slipsand i, och de håller bra. Nackdelen med dem är att om vattnet står länge i dem så kan det bli järnfärgat eftersom pumphuset är av gjutjärn.

Men Biltema http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Pump/Pumpautomat-PA-1301-2000038619/ och de andra lågprisvaruhusen har ju grejer som fungerar också. Man kan kanske vara lite försiktig med de som innehåller mycket plast, för det kan finnas tillsatser som man inte vill ha i sitt dricksvatten.

Macco_Pe

  • Inlägg: 75
    • Bohuslän
SV: Tips på pump/hydropress för gårdsbevattning
« Svar #7 skrivet: 26 maj-18 kl 13:57 »
Torbjörns lösning blir billigare än den jag tänkte på med dränkbar pump.

Jag kan rekommendera Rinkaby rör, de brukar ha bra grejer, t ex de här https://www.rinkabyror.se/artiklar/pumpar-pumpanlagg-/pumpautomater/

Med liten börs och att vilja ha något beprövat som fungerar länge så skulle jag välja den som heter 10/50. Den typen av pump har jag plågat ett antal av till både sjövatten och vatten med slipsand i, och de håller bra. Nackdelen med dem är att om vattnet står länge i dem så kan det bli järnfärgat eftersom pumphuset är av gjutjärn.

Men Biltema http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Pump/Pumpautomat-PA-1301-2000038619/ och de andra lågprisvaruhusen har ju grejer som fungerar också. Man kan kanske vara lite försiktig med de som innehåller mycket plast, för det kan finnas tillsatser som man inte vill ha i sitt dricksvatten.


Låter som bra alternativ båda två! Jag skall bara ha pumpen att vattna med, samt till fåren varför jag behöver lite tryck att transportera vatten ca 5m höjdled och 200m längd.

Dränkpump, som torbjörn skriver, några bra alternativ ni vet?

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Tips på pump/hydropress för gårdsbevattning
« Svar #8 skrivet: 26 maj-18 kl 15:10 »
Vattna? Som en sprinkler till gräsmattan  eller en sån stor bevattningsgrej man ser på åkrar som vattnar stora ytor? För får och gräsmatta klarar du dig rimligen med en billig pumpautomat från t.ex. Biltema.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Macco_Pe

  • Inlägg: 75
    • Bohuslän
SV: Tips på pump/hydropress för gårdsbevattning
« Svar #9 skrivet: 26 maj-18 kl 15:49 »
Vattna? Som en sprinkler till gräsmattan  eller en sån stor bevattningsgrej man ser på åkrar som vattnar stora ytor? För får och gräsmatta klarar du dig rimligen med en billig pumpautomat från t.ex. Biltema.

Liten skala, så typ sprinkler. Den som stod här och gått sönder orkade inte deiva, och det var en billig variant från Jula (Meec).
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/vatten-och-sanitet/vattenpumpar/hydroforpumpsanlaggningar/hydroforpump-731125/#tab02

Det var småsprutt ur sprinklers och allmänt dåligt tryck men den kan iof varit defekt redan.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: Tips på pump/hydropress för gårdsbevattning
« Svar #10 skrivet: 27 maj-18 kl 10:10 »
Det är lite lurigt med de billiga grejerna från Jula, lite väl stor spridning i kvalitet.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Tips på pump/hydropress för gårdsbevattning
« Svar #11 skrivet: 27 maj-18 kl 22:03 »
Liten skala, så typ sprinkler. Den som stod här och gått sönder orkade inte deiva, och det var en billig variant från Jula (Meec).
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/vatten-och-sanitet/vattenpumpar/hydroforpumpsanlaggningar/hydroforpump-731125/#tab02

Det var småsprutt ur sprinklers och allmänt dåligt tryck men den kan iof varit defekt redan.

Intressant, jag har ikväll räddat tre liknande Meec pumpautomater från ortens grovsopeutställning. Två av dem är exakt likadana med grå tank, den tredje är ljusgrön och i lite avvikande utförande. Minst en av dem har förmodligen frusit någon gång eftersom nolläget på manometern inte längre stämmer. Har inte undersökt dem närmare än.

Edit: De grå heter Meec 731-073 och är på 1200 W enligt typskylten. Den gröna heter Meec XKJ-1100PA och är på 1100 W.  För båda anges 60 l/min och tryckhöjd max 45 m, det motsvarar alltså ett vattentryck på 4,5 bar (eller 450 kPa om man vill tala SI-enheter). De har pumphus av plast och på någon av dem står det "garden pump", man ska kanske tolka det som att de inte anses lämpliga för dricksvatten.
« Senast ändrad: 27 maj-18 kl 22:33 av torbjorn »

 

Macco_Pe

  • Inlägg: 75
    • Bohuslän
SV: Tips på pump/hydropress för gårdsbevattning
« Svar #12 skrivet: 27 maj-18 kl 22:43 »
Intressant, jag har ikväll räddat tre liknande Meec pumpautomater från ortens grovsopeutställning. Två av dem är exakt likadana med grå tank, den tredje är ljusgrön och i lite avvikande utförande. Minst en av dem har förmodligen frusit någon gång eftersom nolläget på manometern inte längre stämmer. Har inte undersökt dem närmare än.

Edit: De grå heter Meec 731-073 och är på 1200 W enligt typskylten. Den gröna heter Meec XKJ-1100PA och är på 1100 W.  För båda anges 60 l/min och tryckhöjd max 45 m, det motsvarar alltså ett vattentryck på 4,5 bar (eller 450 kPa om man vill tala SI-enheter). De har pumphus av plast och på någon av dem står det "garden pump", man ska kanske tolka det som att de inte anses lämpliga för dricksvatten.


En xkj-1100pa är det jag har som nu havererat. Har letat lite på nätet innan och det är en generisk kinatillverkad pump som säljs under fasligt massa olika märken världen över. Tror du kan få tag på en ny på alibaba för ca $30. Lite mer info om den finns på:
http://www.chinaleogroup.com/b3-booster-system.html

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Tips på pump/hydropress för gårdsbevattning
« Svar #13 skrivet: 20 jun-18 kl 12:00 »
Jag tittade lite närmare på min XKJ-1100PA igår. Gummiblåsan i hydropressen är trasig men i övrigt verkar den vara i ordning så när som att förra ägaren hade klippt alla uthängande kablar (även kabeln mellan motorn och pressostaten) och skruvat bort alla dräneringspluggar mm.
Har provkört den torr som hastigast och den går tyst och fint, inga uppenbara lagerskador.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Tips på pump/hydropress för gårdsbevattning
« Svar #14 skrivet: 23 aug-18 kl 22:57 »
Jag gav bort de två Meec-pumparna härom dagen och har nu fått rapport från den nye ägaren.  Den ena av dem visade sig vara helt felfri sånär som vandalismen med avklippta gummikablar som den hade utsatts för innan jag räddade den. Den andra hade sönderfrusen manometer och pressostat men var för övrigt i ordning.
Båda gummiblåsorna hela, på försommaren fyllde jag dem med tryckluft till ca 2 bar och samma tryck var kvar i bägge efter ca 2 månader.

XKJ-1100PA har fått tjänstgöra i sommar med länsning av en gammal grävd brunn som inte har använts på länge, och det har den klarat bra i samverkan med en billig dränkpump från Biltema.

Nialc

  • Inlägg: 21
    • Gästrikland
SV: Tips på pump/hydropress för gårdsbevattning
« Svar #15 skrivet: 28 sep-18 kl 22:24 »
XKJ-1100PA har fått tjänstgöra i sommar med länsning av en gammal grävd brunn som inte har använts på länge, och det har den klarat bra i samverkan med en billig dränkpump från Biltema.

Bara av ren nyfikenhet undrar jag vad fördelen av samverkan mellan de två pumparna är..

Har ju också en plan på att pumpa ur min gräva brunn för att rengöra, samt få igång omsättningen i den..

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Tips på pump/hydropress för gårdsbevattning
« Svar #16 skrivet: 28 sep-18 kl 23:13 »
Bara av ren nyfikenhet undrar jag vad fördelen av samverkan mellan de två pumparna är..

Har ju också en plan på att pumpa ur min gräva brunn för att rengöra, samt få igång omsättningen i den..

Det är att den billiga dränkpumpen har så liten tryckhöjd att den knappt får upp vattnet till markytan när det börjar bli tomt i brunnen (brunnen är ju 8 m djup). Och 8 m sughöjd är i mesta laget för en pump uppe på markytan. Så alternativen är alltså att antingen låta pumparna samverka, eller också skulle jag ha kunnat hissa ner XKJ halvvägs ner i brunnen, men det hade ju också ställt till med sina problem (och inte minst risk att tappa den).

Nialc

  • Inlägg: 21
    • Gästrikland
SV: Tips på pump/hydropress för gårdsbevattning
« Svar #17 skrivet: 29 sep-18 kl 07:03 »
Ja då förstår jag..  :)

Allas brunnar verkar vara så mycket djupare än de jag blivit van med genom de vi haft på våra fastigheter genom åren..



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

534 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, Själv är bäste dräng, Palle500, per.martinsson, Jon.b

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser