Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Växthustunnel Biltema-presenning  (läst 16110 gånger)

Bojan

  • Inlägg: 53
    • -
Växthustunnel Biltema-presenning
« skrivet: 16 mar-18 kl 11:45 »
Vi vill kunna bygga ett riktigt billigt växthus och funderar på om Biltemas vita presenning är lämpliga.

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Presenning-och-overdrag/Presenning-90-gm-2000034163/
Kunskapen är en lätt börda

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Växthustunnel Biltema-presenning
« Svar #1 skrivet: 16 mar-18 kl 15:21 »
Om man inte drar sig för att sprida mikroplaster omkring sig, så.
Lättviktspresenningar bryts ner ganska snabbt av solljus, och ju ljusare de är desto fortare bryts plasten ned till småpartiklar. Gäller oavsett leverantör - alltså inte specifikt för just Biltema.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Växthustunnel Biltema-presenning
« Svar #2 skrivet: 16 mar-18 kl 17:32 »
Ja, den där presenningen håller inte länge. Brukar hålla ett år. Skall du komma billigt undan och få en livslängd på i alla fall 5-10 år så satsa på en sådan här https://www.byggmax.se/isolering/byggplast-och-vindskydd/%C3%A5ldersbest%C3%A4ndig-byggfolie-p21022

Jag har vädertestat sådan i decennier med gott resultat (utom från estetiskt håll).

Det finns hyfsat billig växthusplast också, såg ett tips i en tråd nyss.

Bojan

  • Inlägg: 53
    • -
SV: Växthustunnel Biltema-presenning
« Svar #3 skrivet: 16 mar-18 kl 23:19 »
Om man inte drar sig för att sprida mikroplaster omkring sig, så.
Lättviktspresenningar bryts ner ganska snabbt av solljus, och ju ljusare de är desto fortare bryts plasten ned till småpartiklar. Gäller oavsett leverantör - alltså inte specifikt för just Biltema.
Tack, precis sånt som är bra att veta.
Kunskapen är en lätt börda

Bojan

  • Inlägg: 53
    • -
SV: Växthustunnel Biltema-presenning
« Svar #4 skrivet: 16 mar-18 kl 23:21 »
Ja, den där presenningen håller inte länge. Brukar hålla ett år. Skall du komma billigt undan och få en livslängd på i alla fall 5-10 år så satsa på en sådan här https://www.byggmax.se/isolering/byggplast-och-vindskydd/%C3%A5ldersbest%C3%A4ndig-byggfolie-p21022

Jag har vädertestat sådan i decennier med gott resultat (utom från estetiskt håll).

Det finns hyfsat billig växthusplast också, såg ett tips i en tråd nyss.
Den där från Byggmax står ju uttryckligen att den inte ska vara i kontakt med livsmedel och därmed bör den heller inte användas i samband med odling.
Kunskapen är en lätt börda

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Växthustunnel Biltema-presenning
« Svar #5 skrivet: 17 mar-18 kl 00:41 »
Tror du att Biltemas presenning är livsmedelsgodkänd? Eller betong, trä, skruv, byggsilikon eller något annat man hittar i ett växthus?

Det finns inte många som får för sig att förpacka mat i lättviktspresenningar, men en och annan kan nog vakuumförpacka kött i byggplast, därför skriver de ut det.

jordtradition

  • Inlägg: 23
    • Skåne
SV: Växthustunnel Biltema-presenning
« Svar #6 skrivet: 17 mar-18 kl 00:53 »
http://tunnelvaxthus.se/butiken/vaexthusplast-och-markduk

Det här kanske kan vara någonting?

vänligen

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Växthustunnel Biltema-presenning
« Svar #7 skrivet: 17 mar-18 kl 10:48 »
Vi har haft både vit och glasklar presenning på vårat bågväxthus. För att växterna ska trivas behöver den vara transparant. För att den skulle hålla behövde den vara uv-beständig och nätarmerad. Som bäst har vi haft en duk som låg i fem år. Det var en vanlig billig transparent uv beständig presenning.
kretslopp

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Växthustunnel Biltema-presenning
« Svar #8 skrivet: 17 mar-18 kl 11:24 »
Om du spänner byggplast rätt så behövs ingen armering. Armeringen ger styrka i början av användningstiden, sedan bidrar den mest till förfallet.

Var köpte du en transparent presenning som höll i fem år? Jag har provat från 80 g/m2 till 210 g/m2 och från Rusta upp till Swedol i "kvalitet", ingen kom i närhet av fem år i solen.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Växthustunnel Biltema-presenning
« Svar #9 skrivet: 17 mar-18 kl 11:39 »
Jag skulle välja den duken som jordtradition länkar till (eller likvärdig om det går att hitta billigare). Fördelen förutom att den faktiskt är framtagen för växthus är ju att man kan få en hel duk till sitt bygge. Kvadratmeterpris på det fyrdubbla mot byggplasten, men det kanske blir dubbla livslängden och så mycket snyggare och utan skarv. Presenning skulle jag inte använda eftersom den är sämre och dyrare än byggplast.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Växthustunnel Biltema-presenning
« Svar #10 skrivet: 17 mar-18 kl 11:56 »
Hittade plastleverantören som jag yrade om  https://www.kariba.se/category/vaxthusfolie-eva

Lite billigare än den andra länken, men inte så stor skillnad.

Bojan

  • Inlägg: 53
    • -
SV: Växthustunnel Biltema-presenning
« Svar #11 skrivet: 17 mar-18 kl 14:22 »
Tror du att Biltemas presenning är livsmedelsgodkänd? Eller betong, trä, skruv, byggsilikon eller något annat man hittar i ett växthus?

Det finns inte många som får för sig att förpacka mat i lättviktspresenningar, men en och annan kan nog vakuumförpacka kött i byggplast, därför skriver de ut det.
Lägg ner den där attityden, vi är här för att hjälpa varandra.

Det här finns att läsa om den sortens byggplast.

"Byggplast innehåller bland annat: Kalcium, tenn, zink och barium i olika föreningar används som stabilisatorer och ftalater som mjukgörare. Det är bariumet som ger den blåa färgen. Barium är cancerframkallande och ger vid graviditet kraftiga fosterskador vid kontakt."
Tycker du fortfarande att jag ska chansa med byggplast?
Kunskapen är en lätt börda

Bojan

  • Inlägg: 53
    • -
SV: Växthustunnel Biltema-presenning
« Svar #12 skrivet: 17 mar-18 kl 14:26 »
http://tunnelvaxthus.se/butiken/vaexthusplast-och-markduk

Det här kanske kan vara någonting?

vänligen

Det såg intressant ut. Tack  :)
Kunskapen är en lätt börda

Bojan

  • Inlägg: 53
    • -
SV: Växthustunnel Biltema-presenning
« Svar #13 skrivet: 17 mar-18 kl 14:28 »
Hittade plastleverantören som jag yrade om  https://www.kariba.se/category/vaxthusfolie-eva

Lite billigare än den andra länken, men inte så stor skillnad.
Tack, nu kom något konstruktivt  ;)
Kunskapen är en lätt börda

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Växthustunnel Biltema-presenning
« Svar #14 skrivet: 17 mar-18 kl 15:32 »
Lägg ner den där attityden, vi är här för att hjälpa varandra.

Det här finns att läsa om den sortens byggplast.

"Byggplast innehåller bland annat: Kalcium, tenn, zink och barium i olika föreningar används som stabilisatorer och ftalater som mjukgörare. Det är bariumet som ger den blåa färgen. Barium är cancerframkallande och ger vid graviditet kraftiga fosterskador vid kontakt."
Tycker du fortfarande att jag ska chansa med byggplast?

Attityden väljer du själv i hur du skriver och tolkar svar, jag tror att jag skrivit tillräckligt med hjälpsamma svar för att förstå att vi hjälper varandra här på forumet.

Tillbaks till frågan om hälsoaspekten på byggplast kontra lättviktspresenning. Byggplast är godkänd att ha i väggar i sovrum och kök där gravida och småbarn vistas, och den används i stora mängder till det. Lättviktspresenning är till för utomhusanvändning. Och är den uv-beständig så har den uv-stabilisator. Dessutom bryts oftast lättviktspresenningar ned och släpper små bitar, mikroplaster, i sin omgivning. Alltså i jorden och på grönsakerna man odlar i ett växthus. Om jag var orolig för att få i mig det som finns i plast så skulle jag inte välja presenningen, det är att chansa.

« Senast ändrad: 17 mar-18 kl 15:48 av Själv är bäste dräng »

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Växthustunnel Biltema-presenning
« Svar #15 skrivet: 17 mar-18 kl 15:42 »
Den som höll bäst köpte vi  på varuhuset Harald Nyborg i Växjö.
kretslopp

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Växthustunnel Biltema-presenning
« Svar #16 skrivet: 17 mar-18 kl 15:54 »
OK, det är ett problem att man inte vet hur bra uv-stabiliserade presenningarna är. Det vore bra om det fanns en klassning på det, men nu får man snoka i vilka som har en bra leverantör.

Partytält vet jag flera, bland annat jag själv, som drabbats av nästan ostabiliserade dukar.

Bojan

  • Inlägg: 53
    • -
SV: Växthustunnel Biltema-presenning
« Svar #17 skrivet: 21 mar-18 kl 17:25 »
Attityden väljer du själv i hur du skriver och tolkar svar, jag tror att jag skrivit tillräckligt med hjälpsamma svar för att förstå att vi hjälper varandra här på forumet.

Tillbaks till frågan om hälsoaspekten på byggplast kontra lättviktspresenning. Byggplast är godkänd att ha i väggar i sovrum och kök där gravida och småbarn vistas, och den används i stora mängder till det. Lättviktspresenning är till för utomhusanvändning. Och är den uv-beständig så har den uv-stabilisator. Dessutom bryts oftast lättviktspresenningar ned och släpper små bitar, mikroplaster, i sin omgivning. Alltså i jorden och på grönsakerna man odlar i ett växthus. Om jag var orolig för att få i mig det som finns i plast så skulle jag inte välja presenningen, det är att chansa.
Men vänta här nu.
Lättviktspresenningar är vi troligen överens om vid det här laget att de knappast är bra till odling.
Vi är däremot inte överens om Byggplast.
Byggplasten kommer väl aldrig i kontakt med dessa gravida eller småbarn när det sitter inuti väggen?
I ett växthus så kan man självklart rensa bort de växter som råkat komma i direktkontakt med plasten, men allt vatten som kondenserar och sedan hamnar både på växter och i växter när det sugs upp från jorden. Det är väl knappast för roligt säljaren själv säger att det absolut inte skall användas till odling.
Kunskapen är en lätt börda

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Växthustunnel Biltema-presenning
« Svar #18 skrivet: 21 mar-18 kl 19:23 »
Jag tror inte att det släpper en massa giftiga ämnen via kondensvatten, ämnena i plasten är låsta i den. Men är du orolig skall du givetvis inte använda sådan plast. Jag föreslog den framför lättviktspresenning därför att den är tåligare och billigare, och att det faktiskt är polyeten. Var dock medveten om att det finns en del i den växthusplast som säljs till odlare också, det går inte att ha plast i uv-ljus utan att stabilisera den.

Har inte sett den där varningen om att inte använda byggplast till odlingar förut, skall kolla upp hur pass mycket och vilka ämnen det rör sig om.

Bojan

  • Inlägg: 53
    • -
SV: Växthustunnel Biltema-presenning
« Svar #19 skrivet: 22 mar-18 kl 17:33 »


Har inte sett den där varningen om att inte använda byggplast till odlingar förut, skall kolla upp hur pass mycket och vilka ämnen det rör sig om.
Hoppas att du får fram något och dela gärna med dig av resultatet.
Kunskapen är en lätt börda


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

288 gäster, 2 användare
xaelanar, Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser