Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Spinna lin  (läst 3181 gånger)

JohannaMaria

  • Inlägg: 196
Spinna lin
« skrivet: 15 mar-18 kl 08:04 »
Jag behöver tips på hur man spinner lin. Kan spinna ull men har aldrig provat spinna lin. Nu har jag äntligen lyckats hitta lintåga att köpa. Finns det någon vänlig själ här som kan komma med goda råd?


Postat med Alternativ.nu´s app

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Spinna lin
« Svar #1 skrivet: 22 mar-18 kl 20:28 »
Principen är densamma, men du behöver ett annat roxhuvud, det skall för lin vara långt och spetsigt samt ett "ålskinn" men du kan säkert binda upp det med en bit garn eller annat.
Bäst är nog om du själv får känna litet på materialet och testar, har dock aldrig provat lin på slända, men det skall gå enligt samma princip vad jag hört.
Linfiberna är dock betydligt längre än ullfibrer och skall dras ut rakare. (Lin skall inte kardas eller avfettas eller liknande, fiberna måste hållas raka, till skillnad mot ull, av lin gör du i stället "dockor" när det är färdighäcklat efter bråkningen och skäktning, man slår linet i knippen över häcklan (som skall sitta på ett bräde) och går ned till en finare häckla (från bredkammen till spikhäcklan) i sista steget i ställetför kardningen.).

Fast köper du lin bör det komma färdighäcklat och klart, till skillnad mot ull skall lin som sagt inte filtas vid spinningen.

Vill du göra mycket fin tråd är ett gammalt knep, oss emellan, ett drägla litet på det så det blir lätt fuktat av saliv, då håller det samman bättre (men det är inte nödvändigt om du tänkt göra garn eller grov tråd)...








Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

JohannaMaria

  • Inlägg: 196
SV: Spinna lin
« Svar #2 skrivet: 23 mar-18 kl 22:36 »
Tack för tips, har också hört att lin ska spinnas fuktigt.


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Spinna lin
« Svar #3 skrivet: 23 mar-18 kl 23:25 »
Dock inte vått.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

301 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, Banelinjen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser