Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ersätta hushållspapper med ... vad?  (läst 8498 gånger)

LimJans

  • Inlägg: 8871
    • Dalarna
Ersätta hushållspapper med ... vad?
« skrivet: 28 sep-17 kl 07:55 »
I vårt hus går det åt väldigt mycket hushållspapper, tyvärr, och nu tänkte jag komma på ett alternativ till det.
Pappret används till/som servetter vid matbordet, att torka upp spillda saker från köksgolvet med och att torka torrt på bl.a. köksbänken och spisen efter rengöring (disktrasan lämnar ju lite vatten och det vill jag inte ha kvar).

Jag tänker mig någon form av tygtrasor som kan slängas i tvättmaskinen allteftersom. Men vilken som sorts trasor tror ni blir bäst? IKEAs superbilliga kökshanddukar suger ju inte upp något vatten alls, de är ju snarare vattenavvisande  :-\ Ett gammalt mjuktvättat lakan kanske kan fungera?
Det är ju bra om de blir skapligt billiga och hållbara.
 

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Ersätta hushållspapper med ... vad?
« Svar #1 skrivet: 28 sep-17 kl 08:23 »
Wettex?  De är mig veterligt både tvätt- och kokbara.   Blir buckliga och stela, men mjuknar vid kontakt med vatten!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

LimJans

  • Inlägg: 8871
    • Dalarna
SV: Ersätta hushållspapper med ... vad?
« Svar #2 skrivet: 28 sep-17 kl 08:29 »
I vårt hus går det åt väldigt mycket hushållspapper, tyvärr, och nu tänkte jag komma på ett alternativ till det.
Pappret används till/som servetter vid matbordet, att torka upp spillda saker från köksgolvet med och att torka torrt på bl.a. köksbänken och spisen efter rengöring (disktrasan lämnar ju lite vatten och det vill jag inte ha kvar).

Jag tänker mig någon form av tygtrasor som kan slängas i tvättmaskinen allteftersom. Men vilken som sorts trasor tror ni blir bäst? IKEAs superbilliga kökshanddukar suger ju inte upp något vatten alls, de är ju snarare vattenavvisande  :-\ Ett gammalt mjuktvättat lakan kanske kan fungera?
Det är ju bra om de blir skapligt billiga och hållbara.

Wettex räknar jag som disktrasa = torkar inte helt torrt.  :-\

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Ersätta hushållspapper med ... vad?
« Svar #3 skrivet: 28 sep-17 kl 08:35 »
Gör den inte?  I så fall är nog lakan ännu sämre.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Ersätta hushållspapper med ... vad?
« Svar #4 skrivet: 28 sep-17 kl 08:40 »
Om du har barn kanske du har några gamla tygblöjor liggandes?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Riskan

  • Inlägg: 19
    • Södermanland
SV: Ersätta hushållspapper med ... vad?
« Svar #5 skrivet: 28 sep-17 kl 09:18 »
Men jag förstår inte för mina Wettextrasor torkar helt torrt utan problem, det gäller ju bara att fukta dem och sedan vrida ur dem ordentligt så blir det ingen fukt kvar där du torkat. Om det nu skulle bli några mikrodroppar så avdunstar de ju snabbt.

Jag köper aldrig hushållspapper, klarar mig med wettextrasor och kökshanddukarna (mindre absorbenta men gillar dem för att torrtorka, typ kakaodamm o dylikt). Servetter har jag bara vid fintillfällen eller när man äter mat med händerna.

Lageshus

  • Inlägg: 80
    • Småland
SV: Ersätta hushållspapper med ... vad?
« Svar #6 skrivet: 28 sep-17 kl 09:52 »
Microfiberdukar funkar super. Tricket är bara att ha dem lagom fuktiga (och det är väldigt lite fukt som är lagom) så man får full kapilläreffekt, så blir det både rent och helt torrt efter.

Postat med Alternativ.nu´s app


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Ersätta hushållspapper med ... vad?
« Svar #7 skrivet: 28 sep-17 kl 10:25 »
Gamla handdukar av varierande slag går ju bra. När ungarna var små använde vi tvättlappar, ungefär 25x25 cm som klipptes ut och kantsyddes från gamla frottéhanddukar. Fungerade kanon.

Men nu när eldningssäsongen börjat igen tycker jag att lite pappersslöseri går an här hemma ;D Men att torka upp vatten med papper är lite för mycket slöseri för mig.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Ersätta hushållspapper med ... vad?
« Svar #8 skrivet: 28 sep-17 kl 10:37 »
Disktrasor kan desinfekteras genom att köra dem 1-2 min i mikrovågsugnen, men man skall vara försiktigt så att det inte tar eld!


https://search.proquest.com/docview/219719441/abstract/BFB7B9A015024082PQ/1?accountid=11365

https://www.metro.se/artikel/brandk%C3%A5ren-larmar-l%C3%A4gg-inte-disktrasan-i-mikron-xr



gopo

  • Inlägg: 204
SV: Ersätta hushållspapper med ... vad?
« Svar #9 skrivet: 28 sep-17 kl 13:58 »
Det verkar redan finnas många bra tips, här kommer ett till!

Nu för tiden finns också de som tillverkar disktrasor av lin. Det finns både virkade, stickade och vävda disktrasor.

Växbo lin har en variant. http://www.vaxbolin.se/product/disktrasa/

Här en bloggare som gör sina egna disktrasor. http://knappmakerskan.blogspot.se/2012/02/disktrasor-i-lingarn.html

Och här en beskrivning på att göra själv! http://www.365slojd.se/projects/29-sticka-en-disktrasa

LimJans

  • Inlägg: 8871
    • Dalarna
SV: Ersätta hushållspapper med ... vad?
« Svar #10 skrivet: 28 sep-17 kl 17:01 »
Om du har barn kanske du har några gamla tygblöjor liggandes?


Vi är barnfria :)

Microfiberdukar funkar super. Tricket är bara att ha dem lagom fuktiga (och det är väldigt lite fukt som är lagom) så man får full kapilläreffekt, så blir det både rent och helt torrt efter.

Postat med Alternativ.nu´s app



Det lät som en god idé!


Det verkar redan finnas många bra tips, här kommer ett till!

Nu för tiden finns också de som tillverkar disktrasor av lin. Det finns både virkade, stickade och vävda disktrasor.

Växbo lin har en variant. http://www.vaxbolin.se/product/disktrasa/

Här en bloggare som gör sina egna disktrasor. http://knappmakerskan.blogspot.se/2012/02/disktrasor-i-lingarn.html

Och här en beskrivning på att göra själv! http://www.365slojd.se/projects/29-sticka-en-disktrasa


Hemstickade disktrasor i lin har jag redan, men tycker inte att det blir så värst torrt med dem  :-\

Lageshus

  • Inlägg: 80
    • Småland
SV: Ersätta hushållspapper med ... vad?
« Svar #11 skrivet: 28 sep-17 kl 17:52 »
Tillägg om mikrofiberdukar: eftersom jag jobbar med lokalvård har jag insett skillnaden på dyra dukar av hög kvalitet, och billiga från t ex biltema. Det är verkligen värt pengarna att leta rätt på en proffsvariant!

Postat med Alternativ.nu´s app


LimJans

  • Inlägg: 8871
    • Dalarna
SV: Ersätta hushållspapper med ... vad?
« Svar #12 skrivet: 28 sep-17 kl 18:04 »
Tillägg om mikrofiberdukar: eftersom jag jobbar med lokalvård har jag insett skillnaden på dyra dukar av hög kvalitet, och billiga från t ex biltema. Det är verkligen värt pengarna att leta rätt på en proffsvariant!

Postat med Alternativ.nu´s app


Köps lämpligen var?

Lageshus

  • Inlägg: 80
    • Småland
SV: Ersätta hushållspapper med ... vad?
« Svar #13 skrivet: 28 sep-17 kl 18:08 »
Köps lämpligen var?
Säg det... Jag har ju köpt genom jobbet. Men procurator kan vara ett bra ställe att kolla. Eller googla på Taski städartiklar, vilka återförsäljare som kan finnas. Det finns säkert fler bra märken, men det är det jag har.

Postat med Alternativ.nu´s app


Berberis

  • Inlägg: 1575
    • Närke
SV: Ersätta hushållspapper med ... vad?
« Svar #14 skrivet: 28 sep-17 kl 18:39 »
Mikrofiber? Men det är väl ett syntetiskt material som släpper pyttesmå partiklar i tvätten? Som sedan förstör livet för pyttesmå vattendjur?

Vad jag däremot vet säkert är att Wettex tillverkas av viskos (från Södra skogsägarna) och med bomull som förstärkning. Dessa trasor kan tvättas många gånger. När de är slitna, kan de komposteras eller brännas.
Ett tag sålde Wettex-fabriken materialet till Nasa som isolering i rymdfarkoster. Det blev bara en gång: materialet var alltför brandfarligt. Jag skulle inte drömma om att köra Wettex i mikron.

Det gör mig inget om det är kvar lite fukt när jag torkat med en trasa. Det är bara bra - särskilt på vintern - när inomhusluften är snustorr.

Lageshus

  • Inlägg: 80
    • Småland
SV: Ersätta hushållspapper med ... vad?
« Svar #15 skrivet: 28 sep-17 kl 19:12 »
Mikrofiber? Men det är väl ett syntetiskt material som släpper pyttesmå partiklar i tvätten? Som sedan förstör livet för pyttesmå vattendjur?

Vad jag däremot vet säkert är att Wettex tillverkas av viskos (från Södra skogsägarna) och med bomull som förstärkning. Dessa trasor kan tvättas många gånger. När de är slitna, kan de komposteras eller brännas.
Ett tag sålde Wettex-fabriken materialet till Nasa som isolering i rymdfarkoster. Det blev bara en gång: materialet var alltför brandfarligt. Jag skulle inte drömma om att köra Wettex i mikron.

Det gör mig inget om det är kvar lite fukt när jag torkat med en trasa. Det är bara bra - särskilt på vintern - när inomhusluften är snustorr.
Jo, det är ett syntetiskt material. Men:
"" Svanenmärkta städprodukter, med mikrofiber, för konsumenter och professionella användare hör till de minst miljöbelastande inom sitt område. Produkterna uppfyller stränga krav på ingående material, miljö- och hälsoegenskaper samt krav på kvalitet och effektivitet. Svanenmärkta städprodukter, med mikrofiber, för konsumenter och professionella användare:
har en hög rengöringseffekt utan bruk av rengöringskemikalier
är hållbara (vilket ger en lång livslängd)
har ett begränsat innehåll av miljö- och hälsoskadliga ämnen
bidrar till lägre utsläpp till luft och vatten
är skonsamma mot underlag/ytan som städas  "

Saxat från svanen.se



Postat med Alternativ.nu´s app


Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Ersätta hushållspapper med ... vad?
« Svar #16 skrivet: 28 sep-17 kl 19:19 »
... mina Wettextrasor torkar helt torrt utan problem.
Det gör mina också, men LimJans tycker inte som vi.  Mina idéer är slut!  ;)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

LimJans

  • Inlägg: 8871
    • Dalarna
SV: Ersätta hushållspapper med ... vad?
« Svar #17 skrivet: 28 sep-17 kl 22:02 »
Precis, de microfibertrasor som jag köpte var Svanenmärkta. Slog mig inte att de kunde släppa massa läskiga småpartiklar, så jag hoppas att jag inte gjorde något tokigt.

Berberis

  • Inlägg: 1575
    • Närke
SV: Ersätta hushållspapper med ... vad?
« Svar #18 skrivet: 28 sep-17 kl 22:07 »
Jo, det är ett syntetiskt material. Men:
"" Svanenmärkta städprodukter, med mikrofiber, för konsumenter och professionella användare hör till de minst miljöbelastande inom sitt område. Produkterna uppfyller stränga krav på ingående material, miljö- och hälsoegenskaper samt krav på kvalitet och effektivitet. Svanenmärkta städprodukter, med mikrofiber, för konsumenter och professionella användare:
har en hög rengöringseffekt utan bruk av rengöringskemikalier
är hållbara (vilket ger en lång livslängd)
har ett begränsat innehåll av miljö- och hälsoskadliga ämnen
bidrar till lägre utsläpp till luft och vatten
är skonsamma mot underlag/ytan som städas  "
Saxat från svanen.se

Postat med

Men så bra! Då är jag på rätt spår när jag har olika sorters "trasor" för olika ändamål. Plus lite papper och vanliga tygbitar. Berberis

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: Ersätta hushållspapper med ... vad?
« Svar #19 skrivet: 28 sep-17 kl 22:25 »
Väldigt mycket en vanagrej det med hushållspapper! Har inte haft sådant sedan jag flyttade från mamma för.... 30 år sedan. Men är jag hemma i hennes kök så tar jag sånt att torka upp mojs ur vasken med tx. Hemma har jag en skrapa för detta. Torka bord eller golv gör jag med trasa. Om en vrider ur den ordentligt upplever inte jag det blir blött så det stör,
Servetter vid matbordet blir det vid festliga tillfällen, då barnen var små o kladdade fanns egna tygdukar för detta. Tygservetter är ännu festligare än pappers.
Tycker det är lätt att klara sig utan kökspapper!

von tratt

  • Inlägg: 1698
    • Skåne
SV: Ersätta hushållspapper med ... vad?
« Svar #20 skrivet: 10 jan-18 kl 15:04 »
Jag använder i stort sett inte hushållspapper, men jag har svårt att klara mig utan Torky  :( som i och för sig är ett slags hushållspapper.

Diskhanddukar har jag börjat slösa mer med dvs använda mer till diverse och tvätta oftare. Nu kom jag på att det kanske skulle funka att ha två igång samtidigt, en "grov" och en "fin", så slipper jag slita och fläcka alla pga typ stekpannetorkning. Nåt slags system skulle behövas, och kanske fungerar det inte i praktiken... tänker högt här.

Disktrasor, folk verkar ha helt olika sätt att använda dem, så det är svårt att ge några allmänna tips. En del lyckas få dem sura på ett dygn, haha.

Edit: mamma körde med en typ telefonkatalog att riva sidor ur för sånt som att rensa vasken, men då gick sånt avfall inte till kompost. Men tänkvärt är att man ju inte alltid behöver absorberande papper.
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Ersätta hushållspapper med ... vad?
« Svar #21 skrivet: 10 jan-18 kl 15:38 »
Olika steg för en disktrasa, för mig.

Ny till disk sedan till städning och sen till skitstolen eller garaget och till sist för att tända i pannan.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Ersätta hushållspapper med ... vad?
« Svar #22 skrivet: 14 jan-18 kl 20:41 »
Olika steg för en disktrasa, för mig.

Ny till disk sedan till städning och sen till skitstolen eller garaget och till sist för att tända i pannan.
Och liknande för diskborstar och mycket annat!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

snowbird

  • Inlägg: 71
  • Taget för 1 vecka sen
    • Lappland
SV: Ersätta hushållspapper med ... vad?
« Svar #23 skrivet: 28 apr-18 kl 20:40 »
Lin som tyg drar till sej vatten emedans ulltyg stöter bort vatten ! Fick den Tanken när jag läste din fråga om hur du ska få bort vattnet efter disktrasan och disken☺Själv använder  jag mina kökshanddukar även d billigaste från ikea till d mesta i hushållet ,vissa för golvet vissa till disken ,bordet etc...kokar dom i en gryta  på vedspisen ihop med såpa 😍 Tycker dom Torkar upp Bra,😂Lycka Till ! SnowBird


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

368 gäster, 2 användare
xaelanar, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser