Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nonchalanta ko-ägare  (läst 3192 gånger)

Theoneandonly

  • Inlägg: 119
    • Skåne
Nonchalanta ko-ägare
« skrivet: 10 sep-17 kl 11:40 »
Vad kan man göra egenligen som privatperson?
Vi har problem med kor av köttras som går på bete intill vår gård.
Vi har även en annan tomt där djuren kutar runt för jämnan, där står våra bikupor och
jag vill verkligen inte att dom ska vältas av buffliga kossor..

Dom bryr sig inte om staketet, det är taggtråd men korna kryper igenom.
Det verkar bero på att betet tryter men ibland börjar dom långt innan med rymmandet.

Ägarna skiter fullständigt i vilket, det är utmed en väg med en skymd kurva och vi har påtalat
att detta kan sluta illa när nån bilist el motorcyklist smäller med en ko.
Nu har djuren gått lösa ett par dagar minst och vi kontaktade polisen men dom bryr sig inte heller..
Polisen tyckte att vi skulle prata med Länsstyrelsen men jag vet inte, djuren är inte misskötta i övrigt.
( dom äter sig ju mätta på andras marker)

Jag antar att skyddsjakt är uteslutet? >:D

Gamina

  • Inlägg: 914
SV: Nonchalanta ko-ägare
« Svar #1 skrivet: 10 sep-17 kl 11:49 »
Tyvärr låter det som om Lst är den enda möjligheten eftersom ni faktiskt försökt prata med ägarna. Att ha staket som håller djuren på plats är en av de skyldigheter man har som djurägare ur djurskyddssynpunkt. Det är inte god djurhållning att ha ett gäng kor springandes lösa på vägen där de kan bli påkörda och det oavsett att de i det här fallet får tillräckligt med mat.
Genbank för Gotlandshöns

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Nonchalanta ko-ägare
« Svar #2 skrivet: 10 sep-17 kl 12:54 »
Media fungerar nog mycket bättre. Man behöver ju inte klaga på grannarna i media, det räcker med bilder på kor på vägen för att media skall skriva om det. Om det dessutom är kor som varit ute en längre tid.....

Annars är rymmande kor uppenbarligen något mycket vanligt, man frågar sig om det inte snart finns så många förvildade kor på rymmen att vi snart fått ett nytt vilt däggdjur i Sverige?

Kastanjegården Ekosmåbruk

  • Inlägg: 98
    • Skåne
SV: Nonchalanta ko-ägare
« Svar #3 skrivet: 13 sep-17 kl 11:43 »
Som skrivits ovan... Absolut lst. Det är vi som djurägare som har tillsynsansvaret för djurens hälsa... och i det innefattas även att ha ett fullgott stängsel.

Beroende på hur mycket lst:s djurskyddsinspektörer i just ert län har att göra med kontroller av olika prioritet just nu, så kan det ta olika med tid att åka ut.

Postat med Alternativ.nu´s app

Carpe Diem - Gör din grej och var en medmänniska att räkna med! Alla människor upptäcker förr eller senare att de är sin egen själs trädgårdsmästare och regissör för sitt eget liv.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Nonchalanta ko-ägare
« Svar #4 skrivet: 18 sep-17 kl 06:20 »
Att bussa länsstyrelsens djurskydd på grannarna lär inte göra någon nytta. Oavsett vad du (har du lantbruksdjur själv förresten?) tycker är nonchalant, så är jag rätt säker på att djurägarna sliter sitt hår över detta. Sommaren har varit torr på många håll i landet, och då har inte betet räckt till, vilket betyder att rymmande djur har varit mer vanligt förekommande i år (och förra året) än vad det normalt sett är.
Vill du skydda dina bikupor så hägna in dem, då slipper du dessutom att det ränner en hoper vilt där. Viltet har ju ingen ägare du kan skälla på... :P
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Nonchalanta ko-ägare
« Svar #5 skrivet: 18 sep-17 kl 09:30 »
Utan att förringa problemet, om du vill bo kvar och trivas, måste du bemöda dej om att vara sams med dina grannar. Blåser du till strid blir situationen snart otrivsam och omöjlig.
kretslopp

Theoneandonly

  • Inlägg: 119
    • Skåne
SV: Nonchalanta ko-ägare
« Svar #6 skrivet: 18 sep-17 kl 10:33 »
Att bussa länsstyrelsens djurskydd på grannarna lär inte göra någon nytta. Oavsett vad du (har du lantbruksdjur själv förresten?) tycker är nonchalant, så är jag rätt säker på att djurägarna sliter sitt hår över detta. Sommaren har varit torr på många håll i landet, och då har inte betet räckt till, vilket betyder att rymmande djur har varit mer vanligt förekommande i år (och förra året) än vad det normalt sett är.
Vill du skydda dina bikupor så hägna in dem, då slipper du dessutom att det ränner en hoper vilt där. Viltet har ju ingen ägare du kan skälla på... :P

Ett märkligt inlägg, är det inte nonchalant att strunta i om en trafikant blir allvarligt skadad?
Det har rymt djur från dessa hagar vartenda år, rent slarv! Har verkligen inte varit nån torr sommar i Skåne.

Jag har inte "bussat" Länstyrelsen på dem heller, säsongen är nästan slut ändå.
Men nästa år kommer vi inte att vara lika toleranta. Det stannar titt som tätt folk här och frågar om det är
våra djur som har rymt.. jag kan bara sucka och svara NEEEJ ring polisen, ägarna svara inte i telefon.
Att djur rymmer på landet är normalt, nån enstaka gång. Men detta är som jag skrev ren nonchalans!!

Våra kupor tar ingen skada av att viltet rör sig på markerna.
Å jag anser inte att vi ska behöva bekosta för stängsling på våra marker för att hålla andras djur ute!
Men du tycker kanske jag ska betala för deras djurhållning?

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Nonchalanta ko-ägare
« Svar #7 skrivet: 18 sep-17 kl 13:29 »
Jag tycker nog man gå båda vägarna. Både den vänligare där man informerar att djuren är lösa till ägarna. Och samtidigt berättar om sin oro.

Samtidigt kan man Fotodokumentera alla tillfällen och skriva upp datum och vad som hänt,  om ni pratat med djurägare, hur länge och hur många djursom var lös. Skador.... Då ni har på fötterna om/då det går överstyr.  Blir det då en konflikt har era inlägg varit riktiga och konkreta. Det kan ibland underlätta även för djurägaren om det finns svart på vitt och det inte blir lösa anklagelser.

Postat med Alternativ.nu´s app


Theoneandonly

  • Inlägg: 119
    • Skåne
SV: Nonchalanta ko-ägare
« Svar #8 skrivet: 18 sep-17 kl 14:00 »
Ja det var ett konstruktivt inlägg, bra tips
Vi kommer att följa upp det bättre nästa säsong, fotografera och anteckna!
Å hoppas ingen krockar, många små pluttbilar blir väl bara mos av ett vuxet köttdjur..

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Nonchalanta ko-ägare
« Svar #9 skrivet: 18 sep-17 kl 15:53 »
Jag ber om ursäkt. Jag är lite asp:ig, så därför läser jag enbart det som står. Nu inser jag att det mellan raderna kunde uppfattas något i stil med "endast medhåll om att jag bör kontakta länsstyrelsen önskas".

Men allvarligt talat, det här att inte ha sin tomt inhägnad är något som har kommit på landet de senaste 20 åren eller så, i takt med att lantbruken lägger ner och det blir färre och färre lantbruksdjur ute. När jag var barn fanns det ett par mjölkgårdar i varje by, och då var det självklart att eftersom det drevs djur till och från mjölkningarna 2 ggr om dagen under betessäsongen, så hade man sin tomt inhägnad för att det inte skulle råka smita in några kossor (egna eller andras) där. Numera är det annorlunda, och när jag föreslår att du för din egen skull ska hägna in din mark, så tycker du att jag påstår att du ska sponsra din grannes djurhållning...
Kulturkrock.

Jag har förstås ingen förklaring till att din grannes kreatur är ute och ränner, men jag tror inte "nonchalans" ens finns med bland de troliga orsakerna. Huruvida det har regnat i Skåne vet jag inget om. Grannen som har sina djur gåendes på vägen är säkerligen mycket bekymrad över detta, är djuren välmående i övrigt är det inte fråga om vanvård. Kanske lönearbetar grannen (det gör 75 % av alla bönder) och kritterna smiter ut när hen är på jobbet?

Lycka till ändå!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Gamina

  • Inlägg: 914
SV: Nonchalanta ko-ägare
« Svar #10 skrivet: 18 sep-17 kl 17:31 »
@skräptanten
Tyvärr så finns det folk som är ytterst nonchalanta. Jag vet ett exempel där både djurägaren och grannar jagade förymda kor i diverse havreåkrar varje dag. Att de sprang lösa var inte förvånande då staketen hängde som girlanger och djuren bara behövde böja knäna en aning mer då de lyfte på benen för att vara ute ur hagen. Någon ström fanns det inte heller i staketen eftersom de var så dåligt underhållna så trådar låg på marken och jordade omedelbart efter aggregatet.
Genbank för Gotlandshöns

Gamina

  • Inlägg: 914
SV: Nonchalanta ko-ägare
« Svar #11 skrivet: 18 sep-17 kl 17:33 »
Utan att förringa problemet, om du vill bo kvar och trivas, måste du bemöda dej om att vara sams med dina grannar. Blåser du till strid blir situationen snart otrivsam och omöjlig.
Fast det bemödandet behöver ju även grannen göra.  Det är ju inte bara TS ansvar att hålla en god grannsämja. Till slut är inte grannsämjan god även om TS kniper käft eftersom hän då tillslut kommer bli betraktad som en dörrmatta som grannen kan torka skorna på.
Genbank för Gotlandshöns

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14449
    • Östergötland
SV: Nonchalanta ko-ägare
« Svar #12 skrivet: 18 sep-17 kl 18:33 »
Ja, det finns folk av alla de slag ::) Det är stor skillnad på om grannen har otur, eller om han helt enkelt skiter i att stängsla sina djur. Sedan beror det också på hur känsliga de är som har en sådan som granne. Det är alltid svårt att veta hur det ligger till när någon skriver. Skräptanten har nog bara hyggliga grannar med otur.

Om grannens kor går hos dig får väl dina djur besöka grannen ;D Du kan ju fråga dem om de skulle trivas med att hamna i inflygningsbanan.


Vi har grannar som har haft djuren ute rätt mycket. Kombination av otur och att inte tycka det är så allvarligt tror jag, men jag tycker deras djur har varit bra fartdämpare. Fast lite riskfyllt kan det ju vara när det kommer utsocknes och tror man kan hålla överljudsfart över krönen. Kraftiga bromsspår var det på ett ställe...

Kastanjegården Ekosmåbruk

  • Inlägg: 98
    • Skåne
SV: Nonchalanta ko-ägare
« Svar #13 skrivet: 18 sep-17 kl 19:52 »
Som jag tidigare skrev så är det djurägarnas ansvar att hålla stängsel och inhängnader väl sträckta och i fullgott skick.... likväl som att se till så det finns tillräckligt med bete. Finns inte det får vi vidta åtgärder som att flytta djur till nytt bete, stödutfodra eller om detta inte är möjligt, dra ner på antalet djur i besättningen.

När djuren går ut gång efter annan och ingen förbättring sker trots påtryckning... då är det fel.

Jag har själv djur sen snart 20 år... Och varit ekocertifierad lika länge.  Och visst är det så att djur happends. Men det är skillnad på någon enstaka gång eller att det blir ganska ofta.

Liksom många andra små gårdar kombinerar jag min med andra verksamheter... allt ifrån att restaurera och röja i igenväxta betesmarker till att faktiskt möta och diskutera med länsstyrelsens djurskyddsinspektörer och handläggare tillsammans med djurägare.

Postat med Alternativ.nu´s app

Carpe Diem - Gör din grej och var en medmänniska att räkna med! Alla människor upptäcker förr eller senare att de är sin egen själs trädgårdsmästare och regissör för sitt eget liv.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

300 gäster, 1 användare
Nörd Otaku

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser