Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Färga med Aroniabär  (läst 2617 gånger)

Johanna Jacobson

  • Inlägg: 1
Färga med Aroniabär
« skrivet: 27 aug-17 kl 09:40 »
Hej jag är sugen på att färga lite tyg och garn med Aroniabär. Är det någon som har gjort det och har ni betat först eller inte. En sak till, har ni fryst bären först eller plockat och färgat med en gång? Tack på förhand! 😊

Varg-älva

  • Inlägg: 1298
    • Finland
SV: Färga med Aroniabär
« Svar #1 skrivet: 03 sep-17 kl 17:24 »
Jag tror inte att färgen är vidare härdig. När jag plockat aronia-bär är allt ganska rödprickigt, men allt går utan problem bort i tvätt, också intorkade fläckar.

Vad som däremot inte går bort i tvätt är när man kärnat ur körsbär. Den saften färgar kökshandukarna bruna, och den färgen sitter kvar ännu flera år efter....


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

331 gäster, 4 användare
xaelanar, Westerbergarn, Oskari, mommo

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser