Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sovsäck i ull?  (läst 3638 gånger)

Echo

  • Inlägg: 1
    • Västergötland
Sovsäck i ull?
« skrivet: 11 jul-17 kl 22:29 »
Hej allesammans!

Jag älskar vandring, och har planer för en långvandring. Nu spanar jag på sovsäckar, men av etiska skäl så är inte dun ett alternativ. Syntet håller värmen när fuktigt, men är tungt och så känns det inte som bästa materialet när det kommer till att ha runt sig när man sover. Det känns väldigt tråkigt att marknaden enbart erbjuder dessa två alternativ, så jag vill slänga ut frågan här. Kan man på något sätt använda ull istället för marknadens sovsäckar? Det är tungt, men det är även syntet, så det kanske kan fungera ändå?
Finns här någon som vet mer om ull istället/som för sovsäck?
Tips mottages tacksamt!

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Sovsäck i ull?
« Svar #1 skrivet: 11 jul-17 kl 23:35 »
Innan syntetmaterialen slog igenom så användes olika slags vadd som stoppning i sovsäckar där det inte var aktuellt att kosta på sig dun, har aldrig hört talas om att man skulle ha använt ull. Tyget på in- och utsida var nog som regel bomull. Ett bra exempel på sådana är svenska försvarets gamla sovsäckar som väl de flesta som har gjort lumpen på 80-talet eller tidigare har råkat på. De är inte speciellt trevliga - tunga, drar åt sig fukt som läskpapper, har en sådan sovsäck väl blivit blöt så tar det minst en vecka i torrt högsommarväder innan den är torr igen.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Sovsäck i ull?
« Svar #2 skrivet: 12 jul-17 kl 03:53 »
Ull kommer att vara tungt både när det är torrt och när det är fuktigt

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Sovsäck i ull?
« Svar #3 skrivet: 12 jul-17 kl 08:03 »
Dun är en bra produkt. Om den bara är plockad ifrån döda fåglar så är det väl inga problem, eller?

Om man vill undvika dun plockat ifrån levande fåglar så skall man söka efter:
Dun av annan kvalitet än 900 cuin.
Produkter som tillverkats efter 2010 eller i annat land än Polen.

Köper man begagnat så tycker jag inte att man skall bry sig. Det som redan är tillverkat skall ju användas.

Mvh
Magnus

Sjaunja

  • Inlägg: 5525
    • -
SV: Sovsäck i ull?
« Svar #4 skrivet: 12 jul-17 kl 09:42 »
Hej Echo!
Min nästa säck blir med ullfyllning. Har dock inte hittat nån vintersäck, fast man kunde ju testa denna och sy innersäck av ullfleece?
http://www.flugfisketuren.se/sovs%C3%A4ckar/210-lestra-wool-premium.html

Kurt, du påstår att det skulle vara tungt med en ullsovsäck men det stämmer inte. Denna väger som ett mjölkpaket, lätt som en plätt👍🏼
« Senast ändrad: 12 jul-17 kl 10:23 av Sjaunja »

lodjuret88

  • Inlägg: 56
  • vill ni veta något så fråga ;)
    • Västerbotten
SV: Sovsäck i ull?
« Svar #5 skrivet: 12 jul-17 kl 13:03 »
visst ull bli tyngre när det bli blött och den kan ha en benägenhet att vara våt ett längre tag än syntet men då får du leta efter nå varmare ist ;) ja om du inte är så brydd så kan du alltid ta 2 större yllefiltar som du syr ihop (borde finnas filmer på youtube hur du går till väga ^^ )
tänkare och älskare

fastfrusen

  • Inlägg: 1200
    • -
SV: Sovsäck i ull?
« Svar #6 skrivet: 16 jul-17 kl 13:26 »
Hej Echo!
Min nästa säck blir med ullfyllning. Har dock inte hittat nån vintersäck, fast man kunde ju testa denna och sy innersäck av ullfleece?
http://www.flugfisketuren.se/sovs%C3%A4ckar/210-lestra-wool-premium.html

Kurt, du påstår att det skulle vara tungt med en ullsovsäck men det stämmer inte. Denna väger som ett mjölkpaket, lätt som en plätt👍🏼

Wow kul att det finns! Jag har dom sovsäckar jag behöver, men när små och minifrusen behöver egna är detta högintressant! :)

Postat med Alternativ.nu´s app

"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Sovsäck i ull?
« Svar #7 skrivet: 17 jul-17 kl 08:34 »
Om ni har vägarna förbi Östersund så kan ni köpa direkt på Ullfrottés (numera Woolpower) fabrik, de brukar sälja sin fina merinoull stickad som en tub till ett bra pris. Nu är det inte direkt enkelt att sy i elastisk ull utan overlock (inte för mig i alla fall) men eftersom tyget redan är format som en tub är det bara att stänga till nedre änden och krypa ner i sin säck. Jag har en sån som innersovsäck. Det är ju tänkt främst till underställ så det är helt OK närmast kroppen.

Funkar även som förstärkningsplagg om man har en glipa mellan tröja och byxor :)
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

349 gäster, 3 användare
xaelanar, olleryd, Hantverkaren

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser