Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hantera råull  (läst 3073 gånger)

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
Hantera råull
« skrivet: 08 mar-17 kl 11:28 »
Hur gör ni egentligen när ni har ny ull som en hel skräpig fäll?

Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

renee d

  • Inlägg: 408
SV: Hantera råull
« Svar #1 skrivet: 08 mar-17 kl 12:46 »
Är sidane bedre? Hur är det när du "tease" ullen? Ellers släng bort. :-\

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: Hantera råull
« Svar #2 skrivet: 08 mar-17 kl 19:38 »
Jag har fått ullen och vill absolut inte slänga den. Jag vill har goda råd hur jag ska göra. Är det till att gå genom hela fällen stapel för stapel och plocka varje smula skräp? Tvätta före eller efter?
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: Hantera råull
« Svar #3 skrivet: 08 mar-17 kl 19:39 »
Och karda före eller efter tvätt?
« Senast ändrad: 09 mar-17 kl 00:48 av Helena R »
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

renee d

  • Inlägg: 408
SV: Hantera råull
« Svar #4 skrivet: 08 mar-17 kl 21:55 »
Jag har fått ullen och vill absolut inte slänga den. Jag vill har goda råd hur jag ska göra. Är det till att gå genom hela fällen stapel för stapel och plocka varje smula skräp? Tvätta före eller efter?

Enig . That is why I asked, are the sides better than the back and how does the wool look after teasing? I even wash after spinning. In another  tread I asked how you dried your wool to try and help with your problem with static electricity.
I sincerely apologise as I am so bad at Swedish.
  Another tip - if you could get hold of a kardebänk, it would be much more effective than carders.
Sincerely yours Renee :)

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: Hantera råull
« Svar #5 skrivet: 09 mar-17 kl 00:55 »
Ullen är väldigt grov och med mycket ullfett. Den har filtar sig ganska mycket så det är mycket jobb att teasa den. Men det ramlar, konstigt nog, ur en hel del skräp. Provtvättat lite av ullen... Den blir varm mörkbrun och jag är jättenöjd.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Hantera råull
« Svar #6 skrivet: 09 mar-17 kl 13:01 »
Det finn inga enkla sätt att få bort skäp. Du får sitta och plocka och därför är skräpig ull tämligen värdelös för ingen orkar sitta och rensa den.

När man klipper fåren kan man lägga ullen på ett galller och plocka bort skräp när man sorterar. Där faller det värsta ned på marken, genom gallret.

Hade du lämnat in ull på spinneri sitter de och rensar innan tvätt om den är smutsig och detta fakturerar de för. Om de inte skulle göra det kommer skräpet finnas kvar i det färdiga garnet för inget i processen kan plocka bort skräpet heller.

När du förädlar ull kan du göra som spinnerier, först rensa, sen tvätta, sen karda, sen spinna. Jag brukar dock hoppa över momentet att tvätta och spinner direkt på spinnrock. På spinnerier tillsätter de ju spinnolja för det ska gå lättare att spinna och därför kan det vara bra att ha kvar lite lanolin när man ska spinna själv för då går det enklare.


tamburin

  • Inlägg: 8
  • Tidens tro drabbar människan.
    • Småland
SV: Hantera råull
« Svar #7 skrivet: 17 maj-17 kl 18:43 »
Jag använder stora baljor när jag tvättar ull och lägger i den i ljummet vatten så att ullfettet löser upp sig, mycket smuts och urin följer med. Sedan byter jag vatten flera gånger och tillsätter lite diskmedel. Skölj tills vattnet är helt rent om du ska spara ullen länge.
Ska du karda och kanske spinna ullen är det bra om lite fett finns kvar. Ska du färga med växter ska så mycket fett som möjligt vara borta. Låt torka liggandes i t ex gamla garderobskorgar.  Handkarda är roligt och rofyllt och man behöver inte ha bråttom. Mycket av skräpet faller ur vid kardning. Förvara gärna ullen i tygpåsar, t ex gamla örngott.
Om du vill tova gör det ju inget om något litet skräp är kvar. Prova dig fram. Det viktiga är ju att du själv blir nöjd med ditt arbete, det finns inget rätt eller fel direkt. Lycka till!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

371 gäster, 6 användare (2 dolda)
xaelanar, malarmaster, sayerbýr, Efwa

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser