Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ull -statiskt ?  (läst 4189 gånger)

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
Ull -statiskt ?
« skrivet: 01 mar-17 kl 07:47 »
Jag kardar först den råa ullen. Sen tvättar jag med lite schampo och lite vinäger i sista sköljvattnet. Sen kardar jag igen för att göra "korvar" att spinna av. Men när jag ska lägga ifrån mig "korvarna" så är de statiska. Varför?
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Ull -statiskt ?
« Svar #1 skrivet: 01 mar-17 kl 18:08 »
För att allt slags hår är bra på att generera statisk elektricitet när man hanterar det, om det är rent och torrt och fritt från elektriskt ledande smuts.

Problemen blir värst om man har låg luftfuktighet, som det ju ofta är i uppvärmda rum nu på vintern. De blir mindre statiska om du ger dig på kardning och spinning då luftfuktigheten inomhus är hög - t ex under en lång regnperiod på sommaren eller tidig höst.

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: Ull -statiskt ?
« Svar #2 skrivet: 01 mar-17 kl 21:58 »
Tack, då är det inte jag som gör nått fel. När du säger det så är det ju självklart.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

renee d

  • Inlägg: 408
SV: Ull -statiskt ?
« Svar #3 skrivet: 04 mar-17 kl 08:41 »
Vart torkar du ullen?

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Ull -statiskt ?
« Svar #4 skrivet: 04 mar-17 kl 11:18 »
Jag kardar först den råa ullen. Sen tvättar jag med lite schampo och lite vinäger i sista sköljvattnet. Sen kardar jag igen för att göra "korvar" att spinna av.

Varför gör du så? Varför kardar du ullen för att sen tvätta den? En del tvättar ullen innan kardning och spinning, men jag har aldrig hört talas om någon som tvättar kardad ull för att sen karda om den. Känns som dubbeljobb.

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: Ull -statiskt ?
« Svar #5 skrivet: 04 mar-17 kl 22:03 »
Det är första gången för mig. Jag laddade innan tvätt för att ullen är skräpigt och efter tvätt för den filtar ju lite i badet.

Nu har jag grovrensat och tvättat men ångrar att jag inte laddade först. Skärp är kvar och det är svårare att få bort nu känner jag.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

346 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser