Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Spinnrocksfrågor  (läst 7997 gånger)

Pettson2

  • Inlägg: 200
    • Skåne
SV: Spinnrocksfrågor
« Svar #20 skrivet: 28 feb-17 kl 22:04 »
Skaffa en härvel. Har ingen bild, men en på vinden. Tror det går att googla.
"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: Spinnrocksfrågor
« Svar #21 skrivet: 28 feb-17 kl 22:05 »
En bra resurs att börja läsa på:

https://sites.google.com/site/lardigspinna/home

Den länken var väldigt bra, tack!
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

PantaRei

  • Gäst
SV: Spinnrocksfrågor
« Svar #22 skrivet: 01 mar-17 kl 15:24 »
Utgående från bilden så tror jag inte att den spolen och den vingen hör ihop, spolen skall inte vara länge än vingen. Det kan komma att bli besvärligt när spolen fylls och garnet börjar halka ner på den tomma delen.

Vanligen spinner man så många spolar som man vill ha trådar i det färdiga garnet och tvinnar sedan. Man behöver också en spolstol, rullställning, lazy kate, kalla det vad du vill, det går att improvisera till en sån. Om man inte har mer än en spole får man improvisera, nysta, toapappersrullar, vad man nu har. 

Det lönar sig att låta det spunna vila minst över natten innan  man tvinnar och sedan låta det tvinnade vila igen innan man härvlar och tvättar garnet.
« Senast ändrad: 01 mar-17 kl 15:29 av PantaRei »

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: Spinnrocksfrågor
« Svar #23 skrivet: 05 mar-17 kl 09:19 »
Tror det var en synvilla att spolen ser för lång ut. Men jag skulle gärna vilja ha fler spolar, var får man tag i det?

Nu har jag ett tvåtrådigt garn, ca 50m som jag "härvlat" (man tager vad man haver, trådkorg duger). Bör jag låta garnet vara kvar i sträck, eller ska man låta härvan hänga löst?
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: Spinnrocksfrågor
« Svar #24 skrivet: 06 mar-17 kl 07:24 »
Tvåtrådigt garn av Svärdsjöfår före tvätt och balansering.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: Spinnrocksfrågor
« Svar #25 skrivet: 06 mar-17 kl 07:30 »
Tvåtrådigt angoragarn,även detta före tvätt och balansering. Kaninullen kommer från en angora jag hade för 5-6 år sen. Jag har sparat i väntan på att lära mig spinna. Är förälskad i mitt garn. ❤🐇❤
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

renee d

  • Inlägg: 408
SV: Spinnrocksfrågor
« Svar #26 skrivet: 06 mar-17 kl 08:05 »
Jag är imponerat hur fort du har lärt att spinna  :D

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: Spinnrocksfrågor
« Svar #27 skrivet: 06 mar-17 kl 10:56 »
Å tack!  o:) :) :-[
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: Spinnrocksfrågor
« Svar #28 skrivet: 06 mar-17 kl 10:58 »
Vetgirig, frågvis, envis och tålmodig.  ;)
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: Spinnrocksfrågor
« Svar #29 skrivet: 07 mar-17 kl 22:07 »
Jag har probleeeeem! Mina singelgarntrådar blir för jämna och tunnan så jag kan inte göra likadant garn som den första härvan. ::) ;D
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Spinnrocksfrågor
« Svar #30 skrivet: 08 mar-17 kl 08:50 »
Jag har probleeeeem! Mina singelgarntrådar blir för jämna och tunnan så jag kan inte göra likadant garn som den första härvan. ::) ;D
Du har ju lärt dig otroligt fort!! Nu gäller det att lära sig kunna bestämma tjockleken mm. Hur tjock tråden blir bestäms av hur fort tråden dra in och hur fort du matar fram ull ur din ullhög. Samma med jämnheten om du 'slarva' lite med frammatningen blir det ojämnt. En jämn och tunn tråd är egentligen eftersträvansvärt. Att tvinna ihop trådar två eller tre är till för att utjämna ojämnheter.

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: Spinnrocksfrågor
« Svar #31 skrivet: 12 mar-17 kl 09:18 »
Brunsvart
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

renee d

  • Inlägg: 408
SV: Spinnrocksfrågor
« Svar #32 skrivet: 12 mar-17 kl 11:27 »
 :D :D :D

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: Spinnrocksfrågor
« Svar #33 skrivet: 26 mar-17 kl 09:39 »
Bilden ovan är fast spunnrt med korta drag framåt. Nedan en bild på en annan ull där jag tränat på långdrag istället.

« Senast ändrad: 26 mar-17 kl 09:48 av Helena R »
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Spinnrocksfrågor
« Svar #34 skrivet: 26 mar-17 kl 12:03 »
Kära hjärtanes, så fint det blir!  Vill haaa!  Men jag förstår om du inte vill sälja, så mycket jobb som du har lagt ner.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: Spinnrocksfrågor
« Svar #35 skrivet: 02 apr-17 kl 13:38 »
Det är mest att jag är förälskad i mitt garn nu så här i början. Kan nog tänka mig sälja garn så småningom. Det som är värst arbetssamt och tidskrävande är ju att karda. Tänker att jag vill skaffa mig en kardmaskin så underlättar det massor.



Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Spinnrocksfrågor
« Svar #36 skrivet: 02 apr-17 kl 14:54 »
Om vi hjälper dig med kardmaskinen, får vi av garnet då?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: Spinnrocksfrågor
« Svar #37 skrivet: 03 apr-17 kl 23:25 »
Det vore fantastiskt!  o:) Råkar du ha en kardmaskin? Hur mycket garn är en kardmaskin värd?  ::)
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Pettson2

  • Inlägg: 200
    • Skåne
SV: Spinnrocksfrågor
« Svar #38 skrivet: 03 apr-17 kl 23:51 »
Grattis Helena!

Mycket vackert garn och snygga härvor.
Säger jag som är helt okunnig i ämnet.
"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: Spinnrocksfrågor
« Svar #39 skrivet: 04 apr-17 kl 06:01 »
Grattis Helena!

Mycket vackert garn och snygga härvor.
Säger jag som är helt okunnig i ämnet.

Tack  :-[ :)
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

317 gäster, 4 användare
xaelanar, Henrik Karlsson, hofboss, erland76

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser