Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Spinnrocksfrågor  (läst 7996 gånger)

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
Spinnrocksfrågor
« skrivet: 27 feb-17 kl 16:09 »
Här på gården finns en spinnrock från 1827  o:) som jag vill lära mig spinna på. Ni får ursäkta då jag inte vet vad alla delar heter, men jag hoppas ni förstår vad jag syftar på. Jag har fattat principen med "drivlinan" och trampandet och även själva fibermatningen. Men... jag förstår inte hur tråden ska gå för att lindas upp på "spolen". Det finns ett hål i axeln (pil) och ett hack vid spolens kant (pil), antar att tråden ska genom där? Men vad gör alla "krokarna" på "vingarna" ? (pil)
« Senast ändrad: 27 feb-17 kl 16:17 av Helena R »
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: Spinnrocksfrågor
« Svar #1 skrivet: 27 feb-17 kl 16:20 »
Och en fråga till... om jg har spolen till vänster och hjulet till höger när jag sitter vid den, åt vilket håll ska hjulet gå, medsols eller motsols?
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

PantaRei

  • Gäst
SV: Spinnrocksfrågor
« Svar #2 skrivet: 27 feb-17 kl 17:11 »
Tråden ska komma in i pipan parallellt med axeln, komma upp genom hålet i pipan, via krokarna på vingen och den vägen till spolen. Din spole är trasig, därför det är ett hack i den. Krokarna styr var på spolen tråden lindas upp, man börjar i mitten, flyttar sedan tråden bortåt en krok i taget vartefter det har lindats upp garn på spolen, efter sista kroken flyttar man direkt till första och seda bortåt en krok i taget igen.
Vingen och spolen ska kunna röra sig oberoende av varandra, spolen kommer att rotera med högre hastighet än vingen och skillnaden i hastighet gör att garnet lindas upp på spolen.

Oftast spinner man till höger och tvinnar till vänster men det går lika bra att gåra tvärtom, det beror på om man vill ha s eller z tvinnat garn.

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Spinnrocksfrågor
« Svar #3 skrivet: 27 feb-17 kl 17:16 »
Hej!
Först åt vilka håll du spinner har bara betydelse om du tvinnar ihop två trådar. Exempel: Du vill ha ett tre trådigt garn så spinner du alla enkla trådar åt samma håll tex medsols. När du tvinnar ihop tre nystan 'medsols'-garn så tvinnar du motsols.
Men det kan ju vara en god vana att alltid spinna enkel trådig garn åt samma håll. då vet du åt vilket håll du ska tvinna.

Hur tråden ska gå? Från spolen över en krok till hålet och sedan genom hålet ut. Hacket är nog bara en bit som har gått sönder. Sedan ska man genom att skruva någonstans kunna spänna så att 'hålet' (metallbiten) blir mer eller mindre starkt bromsad. Jag antar att den sitter instucken i en ca 1 cm tjock läderbit.  Om man bromsar starkt så lindas tråden snabbt in dvs spinnrocken 'drar hårt i tråden' när man trampar och spinner tråden bara lite. Tvärtom om man bromsar bara lite så spinnas tråden mycket och dras in långsammare och med mindre kraft. Det gäller att hitta ett bra mellan läge så att man hinner dra fram lagom med ull eller lin medan tråden dras in. En tråd som är för hårt spunnen snurrar ihop sig efteråt, en som är för lite spunnen går lättare sönder.
Tvinnar ihop till två eller tretrådigt gör man ofta för att jämna ut ojämnheter i tjocklek och 'hur hårt tråden är spunnen' samt för öka hållbarheten.

De olika krokarna är till för att bestämma var tråden lindas upp dvs man börjar vid första går sedan till den som näst längst bak (oftast en krok på den andra vingen) osv. När man har kommit över till andra sidan går 'bakifrån-fram' tills man är tillbaka vid den första. Sedan fortsätter man så där fram och tillbaks tills spolen är full.

Hoppas du blir klok av detta. Det är lättare att beskriva på plats, än att kort försöka skriva ner det.



Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: Spinnrocksfrågor
« Svar #4 skrivet: 27 feb-17 kl 19:48 »
Tack till er båda! Jag hade ju missat att axeln var ett rör, jag trodde bara det var borrat genom den. Haha

Nu lyckas jag linda upp färdigt garn om jag låter det löpa helt fritt. Och jag lyckas tvinna tråd av ull. Men jag lyckas inte få min ulltråd att lindas upp. Suck, vad kan det vara för fel?

Det finns även två spår som driver vingen, olika diameter. Jag antar att det påverkar hastighet på vingen i förhållande till spolen? Men hur påverkar det mitt spinnande?
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: Spinnrocksfrågor
« Svar #5 skrivet: 27 feb-17 kl 19:56 »
Hej!

Sedan ska man genom att skruva någonstans kunna spänna så att 'hålet' (metallbiten) blir mer eller mindre starkt bromsad. Jag antar att den sitter instucken i en ca 1 cm tjock läderbit.  Om man bromsar starkt så lindas tråden snabbt in dvs spinnrocken 'drar hårt i tråden' när man trampar och spinner tråden bara lite.  lagom med ull eller lin medan tråden dras in.


Jag verkar inte kunna ändra hur hårt skinnbiten håller axelspetsen. Antar att jag bara kan välja två lägen på hur snabbt spolen rullar in tråden då?
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Spinnrocksfrågor
« Svar #6 skrivet: 27 feb-17 kl 22:32 »
Har Du en hembygdsgård i närheten? Där brukar det finnas Tanter som sitter vid midsommar tex och spinner. Dom blir bara glada om dom får lära ut hur det går till.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: Spinnrocksfrågor
« Svar #7 skrivet: 28 feb-17 kl 07:05 »
Tack för tips fredde e, jag har tänkt samma själv. Men jag vill ju kunna NU, och jag är ju så nära, så nära. Det är nog bara nån liten justering nånstans så löper det sen.  o:)
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Spinnrocksfrågor
« Svar #8 skrivet: 28 feb-17 kl 07:41 »
Jag verkar inte kunna ändra hur hårt skinnbiten håller axelspetsen. Antar att jag bara kan välja två lägen på hur snabbt spolen rullar in tråden då?
Det borde absolut finnas ett sätt att spänna axeln. Själva anordningen med skinnbiten kan vara rörlig, men det kan också vara så att du spänna den samtidigt som du spänna drivremmen - att du så att säga reglerar axelspänningen genom samma anordning. För visst kan du spänna drivremmen nånstans?
Det kan inte vara så att man bara kan välja två lägen.

PantaRei

  • Gäst
SV: Spinnrocksfrågor
« Svar #9 skrivet: 28 feb-17 kl 09:28 »
Man reglerar hur spinnrocken tvinnar vs. drar in tråd genom att spänna drivbandet. Drivbandet spänner man med hjälp av träskruven som flyttar skruvmodern/hjärtstocken framåt eller bakåt. Om rocken bara tvinnar och inte drar in är drivbandet för löst, om rocken bara drar in utan att tvinna är bandet för spänt.
Storleken på trissasn har också betydelse, ett spår drar snabbare än det andra, man får testa vad som passar hur/vad man spinner.

För övrigt så finns det mängder med spinnvideor på youtube.

ETA terminologi på morgonen är inte min starka sida
« Senast ändrad: 28 feb-17 kl 09:37 av PantaRei »

PantaRei

  • Gäst
SV: Spinnrocksfrågor
« Svar #10 skrivet: 28 feb-17 kl 09:42 »
En bra resurs att börja läsa på:

https://sites.google.com/site/lardigspinna/home

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: Spinnrocksfrågor
« Svar #11 skrivet: 28 feb-17 kl 10:00 »
Jag har en stor skruv som reglerar avståndet mellan hjul och spolen, vilket reglerar hur fort spolen snurrar. Men vingen verkar snurra lika fort liksom och garnet tvinnas för mycket (krullar ihop sig) men inget matas in. Jag undrar om det är här (se pil på bild) problemet ligger ändå? Hålet där axelspetsen kommer ut är helt glappt.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: Spinnrocksfrågor
« Svar #12 skrivet: 28 feb-17 kl 10:39 »
Nu har jag satt några varv eltejp runt axelspetsen. Märkte även att de resp. drivtrissorna var för hårt åtdragna mot varandra, så båda gick i samma hastighet (drivlinan måste slirat på ena trissan då). Nu är det olika hastighet på spole och vinge. Kämpar vidare , det SKA gå!  :D
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

PantaRei

  • Gäst
SV: Spinnrocksfrågor
« Svar #13 skrivet: 28 feb-17 kl 10:54 »
Nej, det ska vara mellanrum mellan axeln och läderbitarna som håller den.

Använd träskruven (svart pil, finns ett handtag utanför bild) för att flytta hela paketet i den gröna pilens riktning. Just nu har du det så löst som det går, vilket gör att det tvinnar och inte drar.

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: Spinnrocksfrågor
« Svar #14 skrivet: 28 feb-17 kl 11:56 »
Det funkar! :) o:) :) o:) :) o:) :) o:)

Tack för all hjälp. Det blir inte vackert men det blir en tråd på rullen iaf. En del krokar på ena vingen verkar blivit tilltryckte medan den andra vingen verkar bättre. Nu fastnar inte tråden på de andra krokarna längre.
« Senast ändrad: 28 feb-17 kl 12:54 av Helena R »
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Spinnrocksfrågor
« Svar #15 skrivet: 28 feb-17 kl 13:00 »
Hur förhåller sig vingarna till spolen? Är det kärvt eller fritt rörligt? Spolen och vingarna måste röra sig i oilka hastigheter. Följer vingarna med för mycket så tvinnar den bara.

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: Spinnrocksfrågor
« Svar #16 skrivet: 28 feb-17 kl 13:39 »
 o:)

Min första tråd och min andra.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: Spinnrocksfrågor
« Svar #17 skrivet: 28 feb-17 kl 13:43 »
Hur förhåller sig vingarna till spolen? Är det kärvt eller fritt rörligt? Spolen och vingarna måste röra sig i oilka hastigheter. Följer vingarna med för mycket så tvinnar den bara.

De verkade gå lika fort, men nu får jag till det. Har nog även hållt emot lite för hårt.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

javill

  • Inlägg: 11355
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Spinnrocksfrågor
« Svar #18 skrivet: 28 feb-17 kl 15:44 »
De verkade gå lika fort, men nu får jag till det. Har nog även hållt emot lite för hårt.

Härligt!  :D Ja när man håller emot för hårt så krullar det sig. Det felet gör jag hela tiden. Fast är nybörjare jag med. Nu har jag inte spunnit på ett bra tag, men när jag gjorde det så höll jag för hårt hela tiden.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: Spinnrocksfrågor
« Svar #19 skrivet: 28 feb-17 kl 22:02 »
Ja, nu kan jag spinna, mer eller mindre bra, troligen det senare... Men vad gör jag sen då? Göra nystan för hand och sen tvinna?
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Pettson2

  • Inlägg: 200
    • Skåne
SV: Spinnrocksfrågor
« Svar #20 skrivet: 28 feb-17 kl 22:04 »
Skaffa en härvel. Har ingen bild, men en på vinden. Tror det går att googla.
"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: Spinnrocksfrågor
« Svar #21 skrivet: 28 feb-17 kl 22:05 »
En bra resurs att börja läsa på:

https://sites.google.com/site/lardigspinna/home

Den länken var väldigt bra, tack!
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

PantaRei

  • Gäst
SV: Spinnrocksfrågor
« Svar #22 skrivet: 01 mar-17 kl 15:24 »
Utgående från bilden så tror jag inte att den spolen och den vingen hör ihop, spolen skall inte vara länge än vingen. Det kan komma att bli besvärligt när spolen fylls och garnet börjar halka ner på den tomma delen.

Vanligen spinner man så många spolar som man vill ha trådar i det färdiga garnet och tvinnar sedan. Man behöver också en spolstol, rullställning, lazy kate, kalla det vad du vill, det går att improvisera till en sån. Om man inte har mer än en spole får man improvisera, nysta, toapappersrullar, vad man nu har. 

Det lönar sig att låta det spunna vila minst över natten innan  man tvinnar och sedan låta det tvinnade vila igen innan man härvlar och tvättar garnet.
« Senast ändrad: 01 mar-17 kl 15:29 av PantaRei »

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: Spinnrocksfrågor
« Svar #23 skrivet: 05 mar-17 kl 09:19 »
Tror det var en synvilla att spolen ser för lång ut. Men jag skulle gärna vilja ha fler spolar, var får man tag i det?

Nu har jag ett tvåtrådigt garn, ca 50m som jag "härvlat" (man tager vad man haver, trådkorg duger). Bör jag låta garnet vara kvar i sträck, eller ska man låta härvan hänga löst?
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: Spinnrocksfrågor
« Svar #24 skrivet: 06 mar-17 kl 07:24 »
Tvåtrådigt garn av Svärdsjöfår före tvätt och balansering.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: Spinnrocksfrågor
« Svar #25 skrivet: 06 mar-17 kl 07:30 »
Tvåtrådigt angoragarn,även detta före tvätt och balansering. Kaninullen kommer från en angora jag hade för 5-6 år sen. Jag har sparat i väntan på att lära mig spinna. Är förälskad i mitt garn. ❤🐇❤
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

renee d

  • Inlägg: 408
SV: Spinnrocksfrågor
« Svar #26 skrivet: 06 mar-17 kl 08:05 »
Jag är imponerat hur fort du har lärt att spinna  :D

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: Spinnrocksfrågor
« Svar #27 skrivet: 06 mar-17 kl 10:56 »
Å tack!  o:) :) :-[
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: Spinnrocksfrågor
« Svar #28 skrivet: 06 mar-17 kl 10:58 »
Vetgirig, frågvis, envis och tålmodig.  ;)
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: Spinnrocksfrågor
« Svar #29 skrivet: 07 mar-17 kl 22:07 »
Jag har probleeeeem! Mina singelgarntrådar blir för jämna och tunnan så jag kan inte göra likadant garn som den första härvan. ::) ;D
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Spinnrocksfrågor
« Svar #30 skrivet: 08 mar-17 kl 08:50 »
Jag har probleeeeem! Mina singelgarntrådar blir för jämna och tunnan så jag kan inte göra likadant garn som den första härvan. ::) ;D
Du har ju lärt dig otroligt fort!! Nu gäller det att lära sig kunna bestämma tjockleken mm. Hur tjock tråden blir bestäms av hur fort tråden dra in och hur fort du matar fram ull ur din ullhög. Samma med jämnheten om du 'slarva' lite med frammatningen blir det ojämnt. En jämn och tunn tråd är egentligen eftersträvansvärt. Att tvinna ihop trådar två eller tre är till för att utjämna ojämnheter.

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: Spinnrocksfrågor
« Svar #31 skrivet: 12 mar-17 kl 09:18 »
Brunsvart
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

renee d

  • Inlägg: 408
SV: Spinnrocksfrågor
« Svar #32 skrivet: 12 mar-17 kl 11:27 »
 :D :D :D

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: Spinnrocksfrågor
« Svar #33 skrivet: 26 mar-17 kl 09:39 »
Bilden ovan är fast spunnrt med korta drag framåt. Nedan en bild på en annan ull där jag tränat på långdrag istället.

« Senast ändrad: 26 mar-17 kl 09:48 av Helena R »
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Spinnrocksfrågor
« Svar #34 skrivet: 26 mar-17 kl 12:03 »
Kära hjärtanes, så fint det blir!  Vill haaa!  Men jag förstår om du inte vill sälja, så mycket jobb som du har lagt ner.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: Spinnrocksfrågor
« Svar #35 skrivet: 02 apr-17 kl 13:38 »
Det är mest att jag är förälskad i mitt garn nu så här i början. Kan nog tänka mig sälja garn så småningom. Det som är värst arbetssamt och tidskrävande är ju att karda. Tänker att jag vill skaffa mig en kardmaskin så underlättar det massor.



Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Spinnrocksfrågor
« Svar #36 skrivet: 02 apr-17 kl 14:54 »
Om vi hjälper dig med kardmaskinen, får vi av garnet då?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: Spinnrocksfrågor
« Svar #37 skrivet: 03 apr-17 kl 23:25 »
Det vore fantastiskt!  o:) Råkar du ha en kardmaskin? Hur mycket garn är en kardmaskin värd?  ::)
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Pettson2

  • Inlägg: 200
    • Skåne
SV: Spinnrocksfrågor
« Svar #38 skrivet: 03 apr-17 kl 23:51 »
Grattis Helena!

Mycket vackert garn och snygga härvor.
Säger jag som är helt okunnig i ämnet.
"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: Spinnrocksfrågor
« Svar #39 skrivet: 04 apr-17 kl 06:01 »
Grattis Helena!

Mycket vackert garn och snygga härvor.
Säger jag som är helt okunnig i ämnet.

Tack  :-[ :)
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Spinnrocksfrågor
« Svar #40 skrivet: 04 apr-17 kl 19:10 »
Hur mycket garn är en kardmaskin värd?  ::)
Har någon här inne en aning?  Någon mer som är intresserad av att köpa in sig i Helena Rs kartmaskin?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Tillbakaigen

  • Inlägg: 2
    • Gästrikland
SV: Spinnrocksfrågor
« Svar #41 skrivet: 15 apr-17 kl 08:35 »
Som sagts  ovan spänner du med rockmor/ den stora skruven i fram. Var försiktig med skruvandet tills du ser hur den fungerar! Den brukar vara trög efter långt stillastående.
Plocka bort alla rörliga delar och tråden, även hjulet. Vänd spinnrocken upp och ner så ser du tydligt hur skruven ser ut. "Smörj" den med stearin. Få den att vandra fram och tillbaka tills den går smidigt genom att skruva med den stora skruven.
Lämna den nästan (2 cm) i botten = närmast hjulet.
Vänd tillbaka och montera allt. Nu har du bra utgångsläge på skruven med möjlighet att skruva mycket. Börja med att spänna din dubbla drivlina.
Sen är det en känsla du får bygga upp. Hitta först ett bra dragläge. Där garnet dras in på spolen mjukt,  jämnt och fint.
Efter det kommer du behöva skruva titt som tätt.
När spolen blir tyngre och när du tvinnar 2 trådar till 1, är gånger du får spänna. Så fort det tjorvar med indraget spänner du.
Glöm inte att skruva tillbaka när du börjar på ny spole, annars finns risken att du hamnar i botten åt "fel" håll till slut och inte har utrymme till att spänna.
Lycka till!



Postat med Alternativ.nu´s app


Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: Spinnrocksfrågor
« Svar #42 skrivet: 14 jun-17 kl 14:27 »






Några garnbarn ♡♡♡
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Spinnrocksfrågor
« Svar #43 skrivet: 15 jun-17 kl 20:27 »
Jättefina! :D :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

JohannaMaria

  • Inlägg: 196
SV: Spinnrocksfrågor
« Svar #44 skrivet: 18 jun-17 kl 10:49 »
Men hjälp så fint!!! Vad färgar du med?


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

JohannaMaria

  • Inlägg: 196
SV: Spinnrocksfrågor
« Svar #45 skrivet: 18 jun-17 kl 10:50 »
Tack för en bra tråd. Har också en lite tjorvig gammal spinnrock och jag har lärt mej massor av att läsa här!


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

307 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser