Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förodla inomhus ?  (läst 2661 gånger)

RM

  • Inlägg: 63
    • Västmanland
Förodla inomhus ?
« skrivet: 12 feb-17 kl 09:25 »
Hej!
Bor nu i lght men flyttar till hus i maj.
Vad kan jag redan nu börja förodla inne för att snabbt komma igång
i maj?
Rödbetor? Morötter?
Tänker så de inte ränner iväg och blir rangliga....

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Förodla inomhus ?
« Svar #1 skrivet: 12 feb-17 kl 10:04 »
För att sätta sig in i vilka växter som kan förodlas så gå in på t ex Impecta, sök där och läs hur växterna ska odlas för att ge bäst avkastning. Här en sökning på rödbetor.
https://www.impecta.se/sv/artiklar/rodbeta-2.html
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Förodla inomhus ?
« Svar #2 skrivet: 12 feb-17 kl 10:14 »
Purjolök och salladslök är väl det man tänker på främst. Chilli är lite i sluttampen att så.

Snart är det väl dags för kål, fänkål, brysselkål etc. Lite senare tomater bönor och gurka.

Rotfrukter generellt gillar inte att bli flyttade, så de får du så direkt när det är dags.

Lite extra belysning när du förodlar i lägenhet är nog nödvändigt. För varmt i förhållande till ljusmängden ger rangliga växter. Sänka temperaturen brukar inte vara aktuellt i lägenhet.

Mvh
Magnus

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Förodla inomhus ?
« Svar #3 skrivet: 12 feb-17 kl 10:52 »
 Har du prövat att använda krukmakare för att göra krukor av tidningspapper?
                 
 


                                 
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Hökenäs

  • Inlägg: 174
    • -
SV: Förodla inomhus ?
« Svar #4 skrivet: 13 feb-17 kl 17:54 »
Här ska det sås lök i dagarna. Gul, röd och silverlök.
I början på mars är det dags för kålväxterna.

Förstår att du är ivrig och vill starta planteringar nu, men har du en kort flytt? Jobbigt att flytta växter tycker jag.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Förodla inomhus ?
« Svar #5 skrivet: 13 feb-17 kl 18:06 »
Här ska det sås lök i dagarna. Gul, röd och silverlök.
I början på mars är det dags för kålväxterna.

Förstår att du är ivrig och vill starta planteringar nu, men har du en kort flytt? Jobbigt att flytta växter tycker jag.

Odlar du lök från frö? Hinner de färdigt?

Mvh
Magnus

Hökenäs

  • Inlägg: 174
    • -
SV: Förodla inomhus ?
« Svar #6 skrivet: 14 feb-17 kl 16:39 »
Odlar du lök från frö? Hinner de färdigt?

Mvh
Magnus

Ja de gör jag då jag tycker det är svårt att få tag på ekologisk sättlök. De hinner bli färdiga.
Det enda problemet jag haft är om det finns mycket sniglar så kan de gå hårt på de små plantorna som är tunna som gräslök när de planteras ut.

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: Förodla inomhus ?
« Svar #7 skrivet: 17 feb-17 kl 08:16 »
De du nämnar (morötter och rldbetor) blir bäst av att sås direkt ute i maj.
Såhär tidigt på året är det för lite ljus i ett lägenhetsfönster, så vänta tills efter mitten på mars eller ha extrabelysning nu.
Jag brukar så selleri, lök (röd, gul, purju), tomater, kronärtskockor, chili mm runt 15 mars (med extrabelysning) . Även många kryddor funkar att börja tidigt med.
Nån vecka in i april brysselkål, och 2-3 veckor senare andra kålar och gurka.

Hökenäs

  • Inlägg: 174
    • -
SV: Förodla inomhus ?
« Svar #8 skrivet: 17 feb-17 kl 09:45 »
De du nämnar (morötter och rldbetor) blir bäst av att sås direkt ute i maj.
Såhär tidigt på året är det för lite ljus i ett lägenhetsfönster, så vänta tills efter mitten på mars eller ha extrabelysning nu.
Jag brukar så selleri, lök (röd, gul, purju), tomater, kronärtskockor, chili mm runt 15 mars (med extrabelysning) . Även många kryddor funkar att börja tidigt med.
Nån vecka in i april brysselkål, och 2-3 veckor senare andra kålar och gurka.

Fungerar det att så kronärtskocka i mitten på mars?
Jag sår redan i januari. Nu funderar jag på om jag inte satte för få frön men tänkte att det börjar bli för sent att så nytt nu.

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: Förodla inomhus ?
« Svar #9 skrivet: 17 feb-17 kl 17:53 »
Jag bredsår rödbetor i lådor och planterar ut dem i bäddar, när det är 7 grader i jorden och täcker med väv. 12 cm mellan plantor och 25 cm mellan rader. - De är nog utplanteringsmogna 10 dagar efter sådd så börja inte för tidigt.

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: Förodla inomhus ?
« Svar #10 skrivet: 09 mar-17 kl 21:03 »
Ja Hökenäs, det funkar att så kronärtskocka i mitten på mars.
Om du sår redan i januari hur stora är de då vid utplantering?  Har svårt att tänka mig att ha större plantor inne än vad mina brukar vara runt 1 juni när de åker ut. Eller har du dom i vöxthus så du kan plantera ut tidigare?

Hökenäs

  • Inlägg: 174
    • -
SV: Förodla inomhus ?
« Svar #11 skrivet: 10 mar-17 kl 07:38 »
Ja Hökenäs, det funkar att så kronärtskocka i mitten på mars.
Om du sår redan i januari hur stora är de då vid utplantering?  Har svårt att tänka mig att ha större plantor inne än vad mina brukar vara runt 1 juni när de åker ut. Eller har du dom i vöxthus så du kan plantera ut tidigare?

Skönt att höra. Jo de tar enormt mycket plats inne så det är inga favoriter precis. Hade hoppats kunna få de att övervintra ute i jorden men har inte lyckats. Ska försöka jobba mer med det så man slipper fröså de.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

724 gäster, 4 användare
Lillskiten, addebadde, Be, Linnea H

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser