Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Söker mönster på virkad mössa till vuxen!  (läst 3703 gånger)

Palindrom

  • Inlägg: 130
    • Värmland
Söker mönster på virkad mössa till vuxen!
« skrivet: 09 okt-16 kl 20:42 »
Jag skulle vilja ha ett mönster på en virkad mössa till vuxen.
En vanlig enkel mössa, inte för krångligt mönster. :)
Någon som kan tipsa?

LimJans

  • Inlägg: 8871
    • Dalarna
SV: Söker mönster på virkad mössa till vuxen!
« Svar #1 skrivet: 09 okt-16 kl 21:08 »
Enklaste är att börja med 6 fasta maskor i en öppen ring som du kan dra åt så det inte blir hål i mössan. Sen öka 2 maskor i varje till 12 maskor, öka i varannan till 18 osv tills plattan börjar täcka hjässan och omkretsen är lagom. Då är det bara fasta maskor runt, runt till mössan är lagom lång över öronen.

Palindrom

  • Inlägg: 130
    • Värmland
SV: Söker mönster på virkad mössa till vuxen!
« Svar #2 skrivet: 16 okt-16 kl 19:42 »
Tack! :)

Pialinn

  • Inlägg: 109
  • Bor i husbil. Tillbringar vintern i Portugal
    • Övriga världen
SV: Söker mönster på virkad mössa till vuxen!
« Svar #3 skrivet: 28 nov-16 kl 17:36 »
Om man vill virka en mössa med stolpar börjar man med en "magisk ring",(googla), virkar 6 st. Sen ökar man 6 maskor på alla varv tills "plattan" mäter ca 18 cm.  3,14 (Pi) × 18= huvudets omkrets. Sen virkar man bara runt.

På bloggen BautaWitch.se finns mönster till flera lättvirkade mössor

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Söker mönster på virkad mössa till vuxen!
« Svar #4 skrivet: 28 nov-16 kl 20:57 »
garnstudio.com har ca 7 tusen mönster på svenska och de är gratis. Att de är gratis beror på att de vill att man köper deras garn och de säljs i de flesta garnbutiker.

Pialinn

  • Inlägg: 109
  • Bor i husbil. Tillbringar vintern i Portugal
    • Övriga världen
SV: Söker mönster på virkad mössa till vuxen!
« Svar #5 skrivet: 01 dec-16 kl 18:42 »
Om man bara vill ha mönster på mössa sök på www.garnstudio.com  sedan sök "mössa virkad". Finns lite över 100 mönster både till vuxna o barn.

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Söker mönster på virkad mössa till vuxen!
« Svar #6 skrivet: 05 feb-17 kl 15:08 »
Kanske skulle man virka/sticka en sån där rosa "pussy hat" som kvinnor i Washington använde vid Trumps installation.  Jag är inte med på FB så vet inte heller hur den rosa mössan överlever.  Tyvärr beter jag mig och har annan smak än de övriga tanterna från 40-talet   :-[
Pågår "Pussy hat" protesterna fortfarande i USA eller ligger och väntar på nästa marsch ? 


Ja jag skall gå med på FB det går inte att komma undan  ;D
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Söker mönster på virkad mössa till vuxen!
« Svar #7 skrivet: 03 mar-17 kl 10:24 »
Vad gäller pussy hats så ramlade slanten ned i förrgår.  Jag skall virka eller med nån annan teknik göra ett gäng sådana tingester till "min utställning" i sommar.  Nu när det inte finns nån Trump tråd att gotta sig i får jag kompensera med detta projekt ;D  Jag har hittat rosa plastpåsar på   ÖB.  Utställningen skall ju ske ute i det fria så det enda materialet jag kan tänka på är plastpåsar.  Förutom virkning skall jag pröva att smälta ihop  tunna plastpåsarna så virkningen går lättare.  Jag uppskattar att jag behöver få till en 5-10 mössor för att installationen skall bli bra. 


   
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

317 gäster, 3 användare
xaelanar, surris91, Adels

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser