Kolla att gasspjället verkligen går tillbaks hela vägen till tomgång och att gasspjällkontakten fungerar (detta kan man göra antingen via diagnosfunktionen eller genom att ohmmäta). Oftast hör man att det klickar i den när tomgångskontakten slår till.
En annan vanlig orsak till tomgångsproblem är om tomgångsventilen (även kallad tomgångsmotor) kärvar eller är full med smuts. På B230F är den olämpligt placerad, som lägsta punkt på slangarna till den, så all lort som följer med från vevhusventilation mm blir kvar i ventilen. Andra biltillverkare som har använt samma sorts ventil (t ex Opel, Peugeot, Citroën, Saab) har placerat den ovanför insugningsröret med slangarna nedåt, och då håller den sig ren. Man kan ta loss ventilen och peta på ventilsliden genom slanganslutningen på sidan för att se om den rör sig lätt och fjädrar tillbaks bestämt till ändläget. Om den är igengrodd kan man borsta ur den med bensin och tandborste och blåsa med tryckluft. I svåra fall kan man få ställa den med slangnipplarna nedåt i en burk med lämpligt lösningsmedel (t ex bensin eller blandning av bensin och thinner) några timmar.
En tredje möjlighet är tjuvluft - t ex dåliga O-ringar mellan spridare och insugningsrör, någon trasig vakuumslang, läckande bromsservo. Kan felsökas genom att spraya startgas på misstänkta ställen medan motorn går på tomgång respektive koppla bort slangen till bromsservot och plugga nippeln.
En fjärde möjlighet är fel i kretsen som mäter motortemperatur (t ex tempgivare eller kablage) så att styrenheten tror att motorn är kallare än den verkligen är. Om det misstänks, så kan jag nog leta fram ett diagram över givarspänning som funktion av motortemperatur.