Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Problem med en volvo 240 230f  (läst 10858 gånger)

pajen

  • Inlägg: 97
    • Uppland
Problem med en volvo 240 230f
« skrivet: 13 jul-16 kl 02:01 »
Jag har precis gjort mig av med en Ford Mondeo diesel som jag kört drygt 10,000 mil med, utan problem. Drog i snitt 0,5 liter milen.  Tack  torbjorn, för ditt utmärkta köpråd, för ca, fyra år sedan. Mycket uppskattat!
Men nu har jag börjat jobba hemifrån och det blir inte ekonomiskt försvarbart att betala drygt 6000kr i fordonsskatt längre.  Jag  kommer nu inte att köra längre än ca. 800 mil/år mot tidigare 3000 mil/år.

Har köpt en Volvo 245 -90 med 22,000 mil på mätaren, av en kompis. Nästintill rostfri. Kompisen har vårdat den mycket väl. Men den började vandra för honom i tomgången, främst när den blivit varm.
Han bytte växelindikator, syresensor och tomgångsmotorn (begagnad) utan framgång. Han ställde av den, för ca. tre år sedan. Ett par gånger per år, startade han upp den och körde en liten sväng.

Nu i min ägo, så har jag kollat alla vacumslangar med startspray, har även använt kylspray utan att upptäcka något. Har även gått igenom jordkablar. Rengjort tomgångsmotorn. Utan förbättring.
 
Tog till slut bort kontakten till luftmassemätaren, gick då lite bättre. Köpte då en begagnad som jag gjorde ren med breakclean och lät den torka länge. YES! den gick ok, kanske inte klockrent. Men tänker då, att den har stått i ca 3 år med lite bensin i tanken, så det är nog också en del kondensvatten i tanken.

Glad i hågen bokar jag tid hos bilprovningen. Åker ca, 6km till macken och tankar fullt och en flaska STP tillsats. Bilen går nästan helt ok, rycker ytterst lite. Kör ca. fyra mil till bilprovningen, där börjar den gå lite ryckigt och jag får en tvåa på LAMBDA 1,3 (gränsvärde 0,96-1,04)

När jag skulle åka hem, så mer eller mindre dog motorn och en ganska kraftig vit rök kom ur avgassystemet.  Men den sparka igång efter en stund och jag körde ca två mil och plötsligt tänds varningslampan. Är tvungen att stanna och uträtta ett ärende. När jag sedan ska åka igen så går knappt motorn igen men så  plötsligt sparkar den igång igen. Går nu hyffsat och jag testar att "köra ur" den några km.

När jag kommer hem och har väntat ca. 20 minuter så testar jag att starta den och nu går den sämre än någonsin tidigare.

Jag får diagnoskoden 113 vilket betyder "fel i bränsleinsprutare" Ringer min kompis och han säger att han har varit hos Upplandsmotor och testad insprutarna, som det enligt dom inte skulle vara något fel på.

Min tanke nu, är att byta bränslefiltret, efter det kallstartventilen. Sedan vet jag inte längre. Är det någon som har några tips, så vore jag mycket tacksam, tror ändå att det är ett litet "skitfel"


 



torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Problem med en volvo 240 230f
« Svar #1 skrivet: 13 jul-16 kl 11:13 »
Den bör alltså ha insprutningssystemet LH 2.4 . Jag tror inte att det överhuvudtaget har någon slags övervakning som kan upptäcka fel på insprutarna (spridarna).
Men kolla åtminstone att ingen av spridarna läcker - ta loss dem och kallstartventilen från insugningsröret, tvångskör bränslepumpen och se efter att det inte droppar eller sprutar bränsle från någon av dem.

En mycket vanlig orsak när det är konstiga insprutningsproblem på sådana bilar är kortslutningar i kabelstammen på vänster sida av motorn. Kabelisoleringen tål nämligen inte olja, bensinångor och värme hur länge som helst, och den kan bli spröd och börja falla av från ledningarna. Misstänker man sådana problem är det lämpligt att ta loss den kabelstamsdelen ur bilen (det är ganska lätt, den är skarvad med kontaktdon till huvudkabelstammen), lägga upp den på ett stort bord och skära upp plastslangarna på misstänkta ställen (framför allt den del som mer eller mindre ligger an mot motorblocket). Om man hittar ledningar med sprucken och dålig isolering så får man byta dem mot ny, fräsch RK eller RKUB med samma area, lämpligen gör man lödskarvar som isoleras med krympslang.

Ett annat kabelrelaterat fel - men jag tror det är vanligare på 740 än på 240 med samma slags motor - är att kabeln till gasspjällkontakten är så hårt sträckt att hylsorna rycks ur kontaktdonet när kabeln börjar bli gammal och styv. Och om den pol i gasspjällkontakten som ska slå till vid tomgång inte gör kontakt, så brukar dels tomgången bli märklig och dels svarar motorn dåligt på gaspådrag från tomgång.

På vissa exemplar 240, dock tror jag att det framför allt gäller '87 och 88A med LH 2.2, matas hela insprutningssystemet via en hängsäkring någonstans bakom batteriet. Den säkringshållaren kan bli mycket sönderärgad och ful pga syraångor från batteriet, och ofta är också kablarna i dåligt skick en lång bit på vardera sidan om säkringshållaren.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Problem med en volvo 240 230f
« Svar #2 skrivet: 13 jul-16 kl 14:13 »
...Inte säkert du har en kallstartsinsprutare på din maskin utan extra bränsle vid kallstart går via vanliga spridare. Verkar gå "magert"...En pryl du däremot har är en temperaturgivare för motorstyrningen...Sitter ungefär vid treans cyl, under insugningsgrenröret då mot motorn...Knas på den kan ge skumma problem... Vill du kan du låta systemet självtesta vissa prylar t.ex spjällägesgivaren....

http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=4&ved=0ahUKEwiysomFs_DNAhULiCwKHQ9yBNsQFgg5MAM&url=http%3A%2F%2Fmekbiten.se%2FEgna_dokument%2Ffelkoder_740.pdf&usg=AFQjCNFVJwAKviqg_YSYj0AZ8FCudhvXKw&bvm=bv.126993452,d.bGg
« Senast ändrad: 13 jul-16 kl 22:01 av Tännlappen »

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Problem med en volvo 240 230f
« Svar #3 skrivet: 13 jul-16 kl 15:43 »
...Inte säkert du har en kallstartsinsprutare på din maskin utan extra bränsle vid kallstart går via vanliga spridare. Verkar gå fett...En pryl du däremot har är en temperaturgivare för motorstyrningen...Sitter ungefär vid treans cyl, under insugningsgrenröret då mot motorn...Knas på den kan ge skumma problem... Vill du kan du låta systemet självtesta vissa prylar t.ex spjällägesgivaren....

http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=4&ved=0ahUKEwiysomFs_DNAhULiCwKHQ9yBNsQFgg5MAM&url=http%3A%2F%2Fmekbiten.se%2FEgna_dokument%2Ffelkoder_740.pdf&usg=AFQjCNFVJwAKviqg_YSYj0AZ8FCudhvXKw&bvm=bv.126993452,d.bGg


Kallstartventil tycks vara litegrann av option på B230F med LH 2.4 . Vissa bilar har den monterad, på andra sitter det en täckplåt på insugningsröret och kontakten är tillbakavikt och fasttejpad mot kabelstammen. Det finns en optionskontakt någonstans vid torpedväggen, som ska byglas eller lämnas oansluten för att tala om för styrenheten om kallstartanrikning ska ske med kallstartventilen eller med de vanliga spridarna.
I varje fall sitter drivsteg för kallstartventilen monterat i alla LH 2.4 -styrdon för Volvo som jag har sett, medan de komponenterna saknas i motsvarande styrdon för Saab.

Den dubbla motortempgivare som sitter på Volvo med LH 2.4 (andra halvan av den används för tändsystemet) brukar vara mycket driftsäker, till skillnad från enkelgivaren som bl a användes tillsammans med LH 2.2 .  De gånger jag har varit med om misstänkta tempgivarproblem på LH 2.4 -bilar så var det i ett fall en tempgivare som hade skadats av hög temperatur vid en svårartad kokning (slanganslutning som lossnade från kylaren i en lång och brant uppförsbacke med tung husvagn efter, det krävdes ny topp också efter den överhettningen), och i andra fall har det varit kortslutningar i kabelstammen eller fuktskada i kontakten till givaren.

När man håller på med tempgivare på Volvo så är det mycket vanligt att folk blandar ihop givaren för motorstyrsystemet (tvåpolig "spridarkontakt", blå på enkelgivare, svart på dubbelgivare)  med givaren för tempmätaren (äldre utförande har bara ett flatstift, nyare en stor rundstiftskontakt av samma slag som Volvo använder på t ex spolarpumpar). Man bör komma ihåg att LH 2.4 (och tillhörande tändsystem EZ116K) bara sätter felkod för motortempgivaren om det är total kortslutning eller ev avbrott i den, om givaren har glapp eller är "halvtrasig" så brukar det inte bli någon felkod.

pajen

  • Inlägg: 97
    • Uppland
SV: Problem med en volvo 240 230f
« Svar #4 skrivet: 14 jul-16 kl 01:16 »
Oj killar, ni lirar i elitserien. Själv spelar jag bara i korpen. Det här blev mycket att ta in, men jag är mycket tacksam för hjälpen.
Har trott att det är LH 2.4, har inte frågat min kompis. Vilket jag borde ha gjort, blev osäker nu.

Jag har vart och köpt ett bränslefilter idag. vet inte om jag hinner montera det i morgon (börjar med att göra det enklaste). Efter det ska jag kolla upp, kabelstammen om det inte funkar med bränslefiltret. Blev nu mycket osäker om jag verkligen har en kallstartventil, som jag tycker mig ha lokaliserat. Ska kolla imorgon och även ta kort och skicka med i nästa post. Ska också försöka att tolka det ni har nämnt, inte så lätt för en enkel man som mig.

Känns inte så kul att lätta på "bensinröret", som sitter ovanför insprutarna, efter som dom bara är instoppade. Dom sitter ju bara med clips. Är rädd för att dom ska läcka sedan, så det vill jag vänta med så länge som möjligt med. Blev också nu lätt förvirrad över felkoden 1-1-3 som enligt din länk, Tännlappen skulle betyda "Fel i styrenhet eller kortsluten Lambdasond". Men ser också att det gäller Volvo 740, för enligt den diagnos funktion jag har ska det betyda "Fel i bränsleinsprutare". Förstår att det bara gäller "felområde" egentligen.

Har nu flera punkter, som jag har fått från er att gå igenom. Jag återkommer.


Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Problem med en volvo 240 230f
« Svar #5 skrivet: 14 jul-16 kl 02:37 »
Samma koder till 240 som 740 med samma motor och styrsystem vad jag vet,har man ett motronicsystem betyder det spridarefel även Reginasystem har den koden som spridarefel...Enkelt test att kolla bensinflödet eller bensintrycket kan vara att lossa returslangen från bränsletrycksregulatorn (BTR)...koppla på en ny slangstump och andra änden ner i ett kärl...Starta motorn, kolla bensinflödet, ska vara ca en liter på 30 sekunder...

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Problem med en volvo 240 230f
« Svar #6 skrivet: 14 jul-16 kl 07:58 »
Ett ännu enklare sätt att kolla bränsleflöde/tryck är att bygla bränslepumprelät (eller ta av kåpan från relät och trycka in ankaret för hand, om relät är lätt att pilla isär) så att pumpen går utan att motorn är igång, och lyssna efter skvalande ljud från tryckregulatorn.

Man behöver inte vara rädd för att ta bort spridarröret, låt då alla spridare följa med röret upp.  Spridarna sitter med likadana O-ringar i båda ändar, både mot spridarröret och insugningsröret. Det kan underlätta borttagningen om man gör rent vid O-ringarna i insugningsröret (blåser med tryckluft t ex), smörjer med någon sprayolja och vrider spridarna fram och tillbaks innan man drar upp alltsammans. O-ringarna vid insugningsröret kan bli hårda och dåliga med tiden eftersom de utsätts för värme från motorn, medan O-ringarna vid spridarröret brukar klara sig bra. De är inte speciella för just Volvomotorer, utan likadana på praktiskt taget alla 80- och 90-talsbilar med insprutning.

Jag är inte säker, men jag tror att Regina-systemet enbart fanns på 740, aldrig på 240. Snabbaste sättet att se skillnad på bilar med Regina respektive LH är att ta en titt i motorrummet. Säkra tecken på LH är att tändspolen är en "traditionell" rund burk, och att det sitter en luftmängdmätare på slangen mellan luftrenare och gasspjällhus. Regina har en tändspole som ser ut som en transformator och sitter fastskruvad på en gjuten aluminiumsockel som innehåller tändmodulen, och där finns ingen luftmängdmätare.

pajen

  • Inlägg: 97
    • Uppland
SV: Problem med en volvo 240 230f
« Svar #7 skrivet: 14 jul-16 kl 20:05 »
Bytte bränslefiltret idag, startade bilen innan och den gick mycket dåligt, fortfarande. Kom ingen bensin ur BTR, har aldrig trott att det ska komma några mängder ur den.
Möjligen en liten skvätt, som ska tillbaka till tanken.

Efter bytet gick bilen betydligt bättre, svarade bättre på gasen också, men hög tomgång. Kom vatten ur avgassystemet trots att bilen var varmkörd några timmar tidigare. Motorlampan tändes trots att jag tog bort jordkabeln under bytet. Så bilen indikerar fortfarande ett fel. Får väl ändå anse, det vara en liten framgång.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Problem med en volvo 240 230f
« Svar #8 skrivet: 14 jul-16 kl 22:00 »
Om det inte kommer bensin ur BTR:s returledning så tyder det på att bränslepumpen aldrig lyckas bygga upp tillräckligt tryck för att den ska öppna (jag hoppas att du verkligen lossade returledningen, och inte vakuumslangen mellan BTR och insugningsrör, den senare ska det inte komma något bränsle ur).
Och om filtret är i ordning så skulle det kunna bero på t ex fel på bränslepumpen, fel på förpumpen som sitter i tanken, otät slang mellan pumparna så att den andra pumpen suger luft, igensatt sugsil i tanken, eller något elfel som gör att den ena eller andra pumpen inte får full spänning.
Vid problem med förpumpen kan det ibland inträffa att bilen går nästan normalt med full tank, men börjar krångla nedåt halv tank eller så.

Om vädret är fuktigt är det fullt normalt att det kommer vatten ur avgasröret även om bilen har gått ganska nyligen, det räcker att den har stått så länge att sista ljuddämparen har kallnat.

Verkar den höga tomgången vara "reglerad", dvs att motorn strävar att hålla samma tomgångsvarvtal även om du bromsar den litegrann genom att t ex slå på några större strömförbrukare så det går tungt för generatorn, eller genom att lägga i en växel och slira på kopplingen?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Problem med en volvo 240 230f
« Svar #9 skrivet: 14 jul-16 kl 22:30 »
Om förpumpen i tanken är problemet så kan det hjälpa att lätta på tanklocket.
Funkar det då, så kan det tyda på att förutom att den inte fungerar så kan tankventilationen vara igensatt.   
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

pajen

  • Inlägg: 97
    • Uppland
SV: Problem med en volvo 240 230f
« Svar #10 skrivet: 15 jul-16 kl 00:56 »
Nu skäms jag lite, men som sagt. Jag lirar i korpen. Jag kollade vacuumslangen, blev lite konfunderad där, för har aldrig varit med om att det kommit bensin där.
Har haft en Volvo för länge sedan som det var så med, gick dåligt med ca, halv tank och där under. Men  helt ok med mer bensin i. Men den var så rostig att jag inte brydde mig om att fixa den. utan körde så med den.
Just nu har jag full tank.

Har testat att köra med tanklocket av, ingen skillnad.

Går det att höra förpumpen i tanken eller fortplantar sig ljudet från bränslepumpen även dit?

Det kanske lutar åt att det är bensintillförseln som strular, som du säger. Känns dock jobbigt, med elfel där.

Vädret var fint här hos mig idag, det är därför jag reagerar på vatten ur avgassystemet. Speciellt som att jag hade varmkört den några timmar tidigare. Min tanke är, att det finns ganska mycket kondensvatten kvar efter att den stått så länge med lite bensin i.
 
Skulle mycket vatten i tanken kunna ge det höga värdet på LAMBDA 1,3 (gränsvärde 0,96 - 1,04) ?

Ska kolla tomgången i morgon. och ska kolla BTR igen.  Nu hoppas jag på igensatt sugsil. Men hinner nog inte kolla det i helgen.

Killar, jag är så tacksam för hjälpen jag får här.
Jag återkommer.


Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Problem med en volvo 240 230f
« Svar #11 skrivet: 15 jul-16 kl 03:26 »
 ...Som sagt enklaste är att lossa den tjocka bensinslangen(returen) från btr-en...sitter fast med en slangklämma... göra enligt anvisning tidigare...Då testar man hela bensinlinan så att säga...Är mätresultatet dåligt där så letar man fel i den kedjan...Finns även en backventil på huvudbränslepumpen som kan spöka...bra att veta...Glöm inte att testa spjällägesgivaren med diagnosen ... Det där med kylarvattnet...Får ju kolla så att det inte försvinner vatten...kolla expansionskärlet där man fyller på så vatten finns...

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Problem med en volvo 240 230f
« Svar #12 skrivet: 15 jul-16 kl 09:59 »
Högt lambdavärde tyder ju på för mager bränsleblandning, men det säger inte mycket om orsaken till den magra blandningen.

Skulle tro - men är inte säker - att man kan höra förpumpen om man lyssnar i tanklocket med lite bränsle i tanken, så att hela förpumpen befinner sig i luft i tanken.

Om det finns mycket vatten i tanken så brukar någon av bränslepumparna - vanligtvis förpumpen - rosta ihop ganska snart.
Om du är misstänksam, så lossa en bränsleledning i motorrummet och använd bilens bränslepumpar för att pumpa ur någon liter bränsle, häll det i en genomskinlig flaska och låt det stå någon timme så ser du om det lägger sig vatten på botten.

En annan bra felsökningsmetod för bränslepumparna är att mäta deras strömförbrukning, det bör gå att koppla in en amperemeter t ex vid relät eller ev någon kabelskarv eller säkring, se elschemat för bilen. Räkna med att förpumpen drar 1-1,5 A och huvudpumpen 3-4 A vid normal drift. Om bränsletrycket blir för lågt av någon anledning, så minskar huvudpumpens strömförbrukning (jag har för mig att man kan vänta sig 1,5 A "tomgångsförbrukning" + 1 A per bar bränsletryck).

Det finns ingen backventil på bränslepumpen till Volvo med elektronisk insprutning, som t ex B230F. Backventilen finns bara på det mekaniska insprutningssystemet K-jetronic, som används på E-motorerna.



Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Problem med en volvo 240 230f
« Svar #13 skrivet: 15 jul-16 kl 14:12 »
Högt lambdavärde tyder ju på för mager bränsleblandning, men det säger inte mycket om orsaken till den magra blandningen.

Skulle tro - men är inte säker - att man kan höra förpumpen om man lyssnar i tanklocket med lite bränsle i tanken, så att hela förpumpen befinner sig i luft i tanken.

Om det finns mycket vatten i tanken så brukar någon av bränslepumparna - vanligtvis förpumpen - rosta ihop ganska snart.
Om du är misstänksam, så lossa en bränsleledning i motorrummet och använd bilens bränslepumpar för att pumpa ur någon liter bränsle, häll det i en genomskinlig flaska och låt det stå någon timme så ser du om det lägger sig vatten på botten.

En annan bra felsökningsmetod för bränslepumparna är att mäta deras strömförbrukning, det bör gå att koppla in en amperemeter t ex vid relät eller ev någon kabelskarv eller säkring, se elschemat för bilen. Räkna med att förpumpen drar 1-1,5 A och huvudpumpen 3-4 A vid normal drift. Om bränsletrycket blir för lågt av någon anledning, så minskar huvudpumpens strömförbrukning (jag har för mig att man kan vänta sig 1,5 A "tomgångsförbrukning" + 1 A per bar bränsletryck).

Det finns ingen backventil på bränslepumpen till Volvo med elektronisk insprutning, som t ex B230F. Backventilen finns bara på det mekaniska insprutningssystemet K-jetronic, som används på E-motorerna.

Visst finns där en backventil på huvudpumpen till 230f...Fungerar inte den blir trycket skumt...

https://www.youtube.com/watch?v=qIW3VgovsYM

pajen

  • Inlägg: 97
    • Uppland
SV: Problem med en volvo 240 230f
« Svar #14 skrivet: 15 jul-16 kl 18:17 »
Det kom mycket riktigt ca. en liter på ca. 30 sekunder, ur returen på BTR. Tappade upp den litern i en flaska och väntade några timmar, men kunde inte se om det var vatten där.

Efter att jag monterat tillbaka slangen till BTR och startade bilen, så slocknade motorlampan. Om det berodde på att jag bytte filtret igår och det "registrerades" nu eller om det beror på att jag tappade bensin ur BTR har jag ingen aning om.

Kanske är tomgången lite lägre nu, ingen skillnad om jag har höga strömförbrukare. Helljus, fläkten och slirande koppling. Tomgången vandrar lite, visar ingen tendens att vilja stanna iallafall. Lät motorn gå ca. 45 minuter, svarar ganska bra på gasen. Ingen större  skillnad om jag tar bort kontakten till luftmassemätaren.

Nu torde det väl vara bra bränsle tillförsel, till åtminstone spridarröret.

Kommer fortfarande vatten ur avgasröret trots att bilen var varmkörd max en timme innan. Har hela tiden haft koll på expansionskärlet, minskar inte och vattnet ur avgasröret smakar inget. Det slutar efter en stund då vattnet måste förångas, när avgassystemet blir tillräckligt varmt.

Kan det inte vara så att motorn behöver gå en full tank eller två för att vattnet ska försvinna. Man kanske ska låta bilen gå på tomgång några timmar. Inte så kul att vara ute och köra nu när man är osäker på bilen.
Om det nu överhuvudtaget är det som är felet.

Avancerad felsökning på elfel, duger jag inte till.



Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Problem med en volvo 240 230f
« Svar #15 skrivet: 15 jul-16 kl 19:12 »
Det är helt normalt med vatten i avgassystemet.
Detta beror på att luften innehåller en hel del vatten helt naturligt och just nu är det hög luftfuktighet i stora delar av landet.
När motorn går så far den stora mängden ut genom avgasröret men är det svalt så kondenseras det juh kallare det blir och så rinner det ut.

Det är samma sak som kondensstrimmorna du ser efter flygplan eller den vita röken ur avgaset en kall vinterdag.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

pajen

  • Inlägg: 97
    • Uppland
SV: Problem med en volvo 240 230f
« Svar #16 skrivet: 15 jul-16 kl 20:33 »
Ja, det kanske är så. Men jag tycker att det är konstigt att det kan hända när avgassystemet nästan fortfarande är varmt efter varmkörningen mindre än en  timma tidigare.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Problem med en volvo 240 230f
« Svar #17 skrivet: 15 jul-16 kl 20:35 »
Det bildas också en hel del vattenånga vid förbränningen. Bensin utgörs ju av diverse olika kolväten. Vatten bildas av allt väte som finns i bensinen tillsammans med en del av luftens syre, resten av syret bildar koldioxid tillsammans med kolet som finns i bensinen.

pajen

  • Inlägg: 97
    • Uppland
SV: Problem med en volvo 240 230f
« Svar #18 skrivet: 17 jul-16 kl 18:11 »
Jag har en kallstartsventil, som på bilden. Skulle den kunna ge dom ovanstående problemen?

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Problem med en volvo 240 230f
« Svar #19 skrivet: 17 jul-16 kl 18:29 »
Din bil går magert skulle kallstartsventilen läcka soppa blir det tvärt om,tokfett...Luftläckor har du ju felsökt med gas...Bensintryck har du fram enligt ditt test... Är det fortfarande strul vilket det verkar vara så testa vad som skrivits här i tråden....Beskriv gärna igen hur bilen uppför sig....Svara gärna på vad du gjort  :)

pajen

  • Inlägg: 97
    • Uppland
SV: Problem med en volvo 240 230f
« Svar #20 skrivet: 18 jul-16 kl 19:50 »
Efter att bytt bränslefiltret går den inte magert längre, utan den svarar bra på gasen. Men tomgången är för hög och det går inte att justera den.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Problem med en volvo 240 230f
« Svar #21 skrivet: 18 jul-16 kl 21:36 »
Kolla att gasspjället verkligen går tillbaks hela vägen till tomgång och att gasspjällkontakten fungerar (detta kan man göra antingen via diagnosfunktionen eller genom att ohmmäta). Oftast hör man att det klickar i den när tomgångskontakten slår till.

En annan vanlig orsak till tomgångsproblem är om tomgångsventilen (även kallad tomgångsmotor) kärvar eller är full med smuts. På B230F är den olämpligt placerad, som lägsta punkt på slangarna till den, så all lort som följer med från vevhusventilation mm blir kvar i ventilen. Andra biltillverkare som har använt samma sorts ventil (t ex Opel, Peugeot, Citroën, Saab) har placerat den ovanför insugningsröret med slangarna nedåt, och då håller den sig ren. Man kan ta loss ventilen och peta på ventilsliden genom slanganslutningen på sidan för att se om den rör sig lätt och fjädrar tillbaks bestämt till ändläget. Om den är igengrodd kan man borsta ur den med bensin och tandborste och blåsa med tryckluft. I svåra fall kan man få ställa den med slangnipplarna nedåt i en burk med lämpligt lösningsmedel (t ex bensin eller blandning av bensin och thinner) några timmar.

En tredje möjlighet är tjuvluft - t ex dåliga O-ringar mellan spridare och insugningsrör, någon trasig vakuumslang, läckande bromsservo. Kan felsökas genom att spraya startgas på misstänkta ställen medan motorn går på tomgång respektive koppla bort slangen till bromsservot och plugga nippeln.

En fjärde möjlighet är fel i kretsen som mäter motortemperatur (t ex tempgivare eller kablage) så att styrenheten tror att motorn är kallare än den verkligen är. Om det misstänks, så kan jag nog leta fram ett diagram över givarspänning som funktion av motortemperatur.

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Problem med en volvo 240 230f
« Svar #22 skrivet: 19 jul-16 kl 10:19 »
Det bildas också en hel del vattenånga vid förbränningen. Bensin utgörs ju av diverse olika kolväten. Vatten bildas av allt väte som finns i bensinen tillsammans med en del av luftens syre, resten av syret bildar koldioxid tillsammans med kolet som finns i bensinen.

Om man räknar bensinen som oktan, blir 100 gram bensin 142 gram vatten och 309 gram koldioxid.
1 liter bensin ger alltså över 1 liter vatten vid förbränning. 
Har ljuddämparen fyllts med vatten, tar det lååång tid innan allt vattnet kokat bort av avgasvärmen.

pajen

  • Inlägg: 97
    • Uppland
SV: Problem med en volvo 240 230f
« Svar #23 skrivet: 19 jul-16 kl 12:34 »
Tomgångsmotorn har jag nyligen rengjort. Startspray har jag också testat med, Utan resultat. Har idag beställt en ny tempgivare. Den lilla jäveln sitter riktigt illa till.
Blir riktigt trångt att byta den.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Problem med en volvo 240 230f
« Svar #24 skrivet: 19 jul-16 kl 14:48 »
 :D...Äta gröt och kokta ägg innan demontering av kontakt till tempgivaren för motorstyrningen är inte helt fel...Minns jag inte fel lossas den sedan med en 19mm ringnyckel... Vrid gärna på gasrullen lite lätt för att höra om det klickar som sagts(snabbtest)...Vet man inte historien om bilen så är det bästa att skruva loss spjällhuset och rengöra det ordentligt, man vet inte om tidigare ägare eller verkstäder har försökt justera luftspjället efter sotkakan som blir efter många mil...Efter rengöring ska den justeras på nytt....Kan vara bra att göra medans man väntar på reservdelar...

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Problem med en volvo 240 230f
« Svar #25 skrivet: 19 jul-16 kl 14:51 »
Om man räknar bensinen som oktan, blir 100 gram bensin 142 gram vatten och 309 gram koldioxid.
1 liter bensin ger alltså över 1 liter vatten vid förbränning. 
Har ljuddämparen fyllts med vatten, tar det lååång tid innan allt vattnet kokat bort av avgasvärmen.

Blir enorma mängder vatten i dämparna speciellt om bilen stått länge...finns även dämpmaterial i burkarna som blir blött....

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Problem med en volvo 240 230f
« Svar #26 skrivet: 19 jul-16 kl 15:26 »
 :D...Finns mycket till volvo.... Här en video om tvagning av spjällhus...

http://volvosweden.se/infusions/fusion_tube/view.php?cat_id=5&video_id=12

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Problem med en volvo 240 230f
« Svar #27 skrivet: 19 jul-16 kl 19:59 »
Tomgångsmotorn har jag nyligen rengjort. Startspray har jag också testat med, Utan resultat. Har idag beställt en ny tempgivare. Den lilla jäveln sitter riktigt illa till.
Blir riktigt trångt att byta den.

Innan du provbyter tempgivare, så rekommenderar jag varmt att du mäter spänningen på givarsignalen för att förvissa dig om att det verkligen är den det är fel på.  Du kan också prova att koppla bort givaren och istället ansluta två motstånd på ca 300 ohm, ett från vardera hylsan i kontakten, till jord för att på så sätt simulera varm motor, provköra på det sättet och se om allt fungera.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Problem med en volvo 240 230f
« Svar #28 skrivet: 20 jul-16 kl 13:26 »
Hmmm....  :-\ ... Om du låter bilen stå en stund på den tomgång du har   :o ...Du trycker ihop slangen från tomgångsmotorn helt ,vad händer då med din bil tro  :)

pajen

  • Inlägg: 97
    • Uppland
SV: Problem med en volvo 240 230f
« Svar #29 skrivet: 01 aug-16 kl 18:53 »
Bilen fixad ;D
Blev en miss i kommunikationen med min kompis, han hade bytt kylvätskesensorn så jag slapp byta den lilla jäveln. Köpte spridare och en databox på bilskroten för 500kr.
Ingen förändring efter att jag bytt spridare men efter att bytt databox, så simsalabim. Den gick som en våt dröm. Åkte direkt och besiktade bilen som gick igenom.

Tack för visat intresse :)

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Problem med en volvo 240 230f
« Svar #30 skrivet: 01 aug-16 kl 19:21 »
Bara att öppna upp boxen då och reda ut vad som är fel  :D

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Problem med en volvo 240 230f
« Svar #31 skrivet: 01 aug-16 kl 22:37 »
Om jag får gissa, så gissar jag då på en fuktskada och krypströmmar någonstans på kretskortet. Jag har sett några LH 2.2 -styrdon från Volvo som verkar ha varit fuktiga i ett av de nedre hörnen.
De där styrdonen är ganska reparationsvänliga - nästan inga specialkretsar, det mesta är så att säga industristandard från 80-talet, dvs komponenter som gick att köpa på t ex Elfa eller som fanns i lager hos vilken tv-reparatör som helst på den tiden. Det enda som kan vara lite lurigt att många halvledare är märkta med Bosch-nummer istället för normala beteckningar.
De  vanligaste felen är att något av utgångsstegen - vanligtvis det som styr spridarna eller det som styr huvudrelät - går sönder. Som regel pga att någon klåpare har ställt till med kortslutningar vid felsökning alternativt bytt spridare eller reläer till dito med lägre resistans än originaltyperna. Men dessa fel leder till att motorn inte går att starta överhuvudtaget.

Efter att ha bytt en massa saker på en bil med LH 2.2 bör man för säkerhets skull ställa in tomgångsblandningen på nytt.
Det gör man på följande sätt:
1) Varmkör bilen ordentligt (minst en halvtimmes landsvägskörning, det duger inte att bara lämna den på tomgång) och stäng därefter av motorn.
2) Koppla isär kontakten till lambdasonden (högt upp till höger på torpedväggen på Volvo 240, kan finnas på andra ställen på andra bilmodeller med samma insprutningssystem).
3) Starta motorn och låt den gå på tomgång, koppla in en avgasanalysator och justera ställskruven bredvid kontakten på luftmängdmätaren till lambda = 1,0.  Om bilen har ett avgasmätuttag före katalysatorn, kan man mäta där och kolla att det blir ca 1 % CO (användbar mätmetod om man har en gammal avgasanalysator som bara mäter CO och inte lambda).
4) Koppla in lambdasonden igen och kolla att avgasvärdena fortfarande är bra. Skulle den dra iväg mot för fet blandning (lågt lambdavärde, hög CO) så har förmodligen lambdasonden mer eller mindre kortslutning mot jord och bör bytas.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Problem med en volvo 240 230f
« Svar #32 skrivet: 11 aug-16 kl 05:24 »
 :D Fetnajjs problemet är fixat....Tips...Verkar ju ha kontakt med förra ägaren iallafall viss...Kolla när kamremmen var bytt...Ha ett extra bränslepumpsrelä liggande i handskfacket... Om det inte nyligen varit bytt....Kör även självdiagnosen på systemet så t.ex vet du hur knattret från spridarna ska låta... Övrigt rocksteady bilar.... torbjörns förslag på test av tempgivaren för motorstyrningen måste vara en riktig höjdare...Lagt på minnet... Testa den tempgivaren i vatten duger inte...lurig pryl som jag själv haft fel på...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

303 gäster, 1 användare
Angellore

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser