Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Spinna angora ull  (läst 3080 gånger)

AnnaBellChan

  • Inlägg: 6
Spinna angora ull
« skrivet: 01 jul-16 kl 17:19 »
Har ett par satin angoror som jag klipper med gärna mellanrum. Saken är den att jag skulle vilja ha ullen spunnen. Jag varken kan spinna eller har en spinnrock/slända. Tanken är att jag ska lära mej men har inte kommit så långt än.

Är det nån här som kan hjälpa mej spinna den ull jag har?  :-*

Har kollat på spinnerier men dom värkar ta välldigt mycket betalt. Och har en gräns på minsta mängd vid ca 4kg. Jag har inte 4kg ull att skicka iväg och om jag tänkt rätt så kan jag nästan köpa färdigt angoragarn för det priset dom vill ha för att framställa mitt egna.  :-\
Då kan jag nästan vänta på att göra det själv. Om ingen kan hjälpa mej här. (Betalar självfallet)

Tar gärna emot tips på
slända/ spinnrock (det som lämpar sej bäst för angora)
En angora sax (behöver inte vara specifikt till                 angora bara den är spetsig och vass)
Bra info på hur man spinner angora garn.

Mvh //Cecilia

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Spinna angora ull
« Svar #1 skrivet: 01 jul-16 kl 19:30 »
Jag skulle gärna lära dig om du bor i närheten.  Annars finns det utmärkta filmer på youtube. Det var så jag lärde mig, och har sedan spunnit massor av ull från min stora collie.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

AnnaBellChan

  • Inlägg: 6
SV: Spinna angora ull
« Svar #2 skrivet: 01 jul-16 kl 20:32 »
Hej! Vart bor du? :)
Hm man kanske kan spinna pudelpäls med :P

JS

  • Inlägg: 88
SV: Spinna angora ull
« Svar #3 skrivet: 09 sep-16 kl 18:17 »
Jag är i precis samma sits som du. Jag har 2 satinangoror som jag klipper nu och då. Men ullen ligger bara och väntar på att spinnas. Har dock varken redskap eller kunskap för det.

ingelaopeter

  • Inlägg: 282
    • Västergötland
    • Trolledalens Hantverk
SV: Spinna angora ull
« Svar #4 skrivet: 19 okt-16 kl 08:43 »
Jag spinner åt andra, dock inte förrän efter jul.

Ni är välkomna att höra av er.

H/Ingela

ellla

  • Inlägg: 7
    • Västerbotten
    • ellla
SV: Spinna angora ull
« Svar #5 skrivet: 01 jun-17 kl 09:15 »
Hej!
Jag klipper min kanin med antingen en nagelsax från fiskars eller en liten yttepytte fårsax.

När man spinner angora så är det viktigt att få till en bra (tät) snodd i garnet eftersom fibern är både tunn och halkig. Det bästa jag hittat för att spinna korta halkiga fiber är stödd slända.

Lycka till!
om man inte frågar, får man aldrig veta!

LenaMarie

  • Inlägg: 26
    • Småland
    • Loppan i Solberga
SV: Spinna angora ull
« Svar #6 skrivet: 01 sep-17 kl 13:12 »
Jag har också angora (satinangora) som jag klipper med en liten vass sax.
Jag undrar om det inte finns någon trimmer som man skulle kunna använda, eller är pälsen för fin för det?

Behöver också gå på spinnkurs.
Med så många som efterlyser det så kanske det kunde vara lönsamt för någon kunnig att starta.
Jag vore definitivt intresserad!
Jag finns i kalmar län.

Lena
loppanisolberga.blogspot.com
Matägg, Avelsägg, Kattungar och Kaninungar ibland till salu.
Övernattningsrum uthyres (Sovrum, Vardagsrum & dusch/toa)
https://loppanisolberga.blogspot.se

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Spinna angora ull
« Svar #7 skrivet: 01 sep-17 kl 14:04 »
Kolla på youtube. Där finns jättebra instruktionsfilmer. Där lärde jag min spinna med egentillverkad slända. Och nu har jag väst, mössor, halsduk mm av ull från min collie.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

325 gäster, 4 användare
xaelanar, Henrik Karlsson, hofboss, erland76

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser