Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sy täcke med angoraull i?  (läst 1614 gånger)

Kanel

  • Inlägg: 148
Sy täcke med angoraull i?
« skrivet: 25 nov-15 kl 17:46 »
Hej!
Jag har länge suktat efter duntäcke eller annat varmt vintertäcke, men inte gillat vare sig priserna på de ekologiska ulltäckena eller att inte veta varifrån dunet kommer. Eftersom jag har kaniner slog mig tanken att skaffa ett par angorakaniner och spara ihop ullen till att sy ett eget täcke. Är inte så bevandrad inom sömnad (men brukar laga kläder själv och har en billig enkel symaskin), men tänker att det inte kan vara så svårt? Ser framför mig två tygstycken som man syr ihop och kanaler rakt igenom (eller tror ni man behöver sy fast remsor invändigt för att få tjockare kanaler?) och matar på med ull. Tänker jag helt fel och missbedömer arbetsinsatsen vad det gäller sömnaden? Tror ni angoraull kan funka?
Tacksam för råd!

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: Sy täcke med angoraull i?
« Svar #1 skrivet: 11 feb-16 kl 08:30 »
Min första tanke är att det kommer ta tid, då det inte är mycket ull på en angora. Min andra tanke är att det är slöseri, för spunnen angoraull är himmelsk!
Kaninuppfödare och pelargontant.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Sy täcke med angoraull i?
« Svar #2 skrivet: 11 feb-16 kl 09:40 »
Du måste nog ha jätte stora shok av kardad ull som du utgår ifrån. Dvs du syr tvärs och längs i kardfloret, annars kommer det garanterat att klumpa ihop sig. Du kan ju tova som de gör i Mongoliet, låta hästen dra all kardad upp som är upprullad på en stock.
Det lär tova sig när du tvättar ditt täcke men med ett knöligt resultat.
Jag skulle avråda dig från din idé.

Kanske någon annan har andra idéer?!

För, när jag tovade väldigt mycket, så köpte jag stora kardflor från ett spinneri. De var nog stora nog till att göra täcken av.

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: Sy täcke med angoraull i?
« Svar #3 skrivet: 03 mar-17 kl 15:29 »
Med tanke på att ullen är så varm, så behövs inte så mycket. Men svårt att få ullen att ligga kvar jämnt tänker jag

Ett alternativ skulle vara att virka/sticka en filt och sen lägga det mellan tyg och sy sömmar rakt över.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

renee d

  • Inlägg: 408
SV: Sy täcke med angoraull i?
« Svar #4 skrivet: 04 mar-17 kl 08:40 »
Funkar inte. Klumpar p.g.a värmen, fin fibre och fibre som är "hollow." kardar  på kardemaskin högst 20 % Angora och en ull som inte tova.
M.V.H. Renee 


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

364 gäster, 2 användare (1 dolda)
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser