Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken besiktning får man köra själv?  (läst 9672 gånger)

malarmaster

  • Inlägg: 5260
    • Småland
SV: Vilken besiktning får man köra själv?
« Svar #20 skrivet: 23 dec-14 kl 14:36 »
Märket har ingen betydelse, den bilen som besiktningsmannen lät mig köra själv var en helt vanlig, nytvättad och välvårdad bil.
Han satt bredvid när jag körde och titta så allt fungera.
Ser han att bilen kan framföras på ett säkert sätt är han nöjd.
Det är det enda han bryr sig om.
du har inte förväxlat bilprovningens besiktningsman med trafikverkets besiktningsman för körkortsprov?
bilprovningen skiter i hur DU kör, deras jobb är att kolla att fordonet uppfyller kraven avseende trafiksäkerhet. Kan en besiktningsman köra alla bilar som kommer in så kan han nog köra din också, även om den är nytvättad. Herregud...... Ulf

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Vilken besiktning får man köra själv?
« Svar #21 skrivet: 23 dec-14 kl 14:44 »
Här kan ni läsa om 2 anledningar till varför man kanske vill köra bilen själv
http://www.bt.se/nyheter/mark/bilprovningen-i-kinna-kraschade-ferrari-vard-tre-miljoner-kronor%281540689%29.gm
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article11784339.ab

Men om man istället tänker sig att det inte är en bil som går att köpa för pengar, tex att det bara finns ett ex tillverkat eller att man byggt det själv och verkligen lagt ner sin själ i varenda detalj då hoppas jag att alla inser att det finns vettiga anledningar att man inte vill lämna ut sin bil.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16969
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vilken besiktning får man köra själv?
« Svar #22 skrivet: 23 dec-14 kl 15:08 »
Här kan ni läsa om 2 anledningar till varför man kanske vill köra bilen själv
http://www.bt.se/nyheter/mark/bilprovningen-i-kinna-kraschade-ferrari-vard-tre-miljoner-kronor%281540689%29.gm
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article11784339.ab

Men om man istället tänker sig att det inte är en bil som går att köpa för pengar, tex att det bara finns ett ex tillverkat eller att man byggt det själv och verkligen lagt ner sin själ i varenda detalj då hoppas jag att alla inser att det finns vettiga anledningar att man inte vill lämna ut sin bil.


Olyckor händer lätt.   Även om det är ägaren som kör.
Fördelen är när bilprovaren kör så är man helförsäkrad.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: Vilken besiktning får man köra själv?
« Svar #23 skrivet: 23 dec-14 kl 16:34 »
Det kanske är så att TS har blandat ihop bilbesiktningen med uppkörning för körkort? 

Det är därför det bara skett en gång..
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14469
    • Östergötland
SV: Vilken besiktning får man köra själv?
« Svar #24 skrivet: 23 dec-14 kl 17:17 »

Men om man istället tänker sig att det inte är en bil som går att köpa för pengar, tex att det bara finns ett ex tillverkat eller att man byggt det själv och verkligen lagt ner sin själ i varenda detalj då hoppas jag att alla inser att det finns vettiga anledningar att man inte vill lämna ut sin bil.

Men man behöver inte släppa iväg besiktningsmannen ensam i sin ögonsten.

Nu skall man inte vara elak i juletid, men eftersom TS inte kommer ihåg var han besiktade bilen så kanske det är bättre att någon annan kör...

Rubensgården

  • Gäst
SV: Vilken besiktning får man köra själv?
« Svar #25 skrivet: 23 dec-14 kl 17:28 »
Går man inte igenom bromsarna med program? Man måste väl i så fall veta när utrustningen mäter pedalbromskraft och när den mäter handbromskraft och när provet ska tas om. Har inte varit helförtjust i att besikta lastbil med kardanhandbroms men de tog det försiktigt efter instruktion. Sist jag hörde Scanian på tretusen varv utanför var kag inte fullt lika glad. Dit åker jag inte igen. Fullt möjligt att det är tekniskt möjligt att vara en så dålig förare att man inte klarar av att köra genom en besiktningshall med hjälpspeglar på väggarna men de flesta besiktare borde nog klara av det. /Jan

 

Transport

  • Inlägg: 17
SV: Vilken besiktning får man köra själv?
« Svar #26 skrivet: 23 dec-14 kl 17:47 »

besiktningsmannen skall inte bedömma hur fordonet framförs utan koncentrera sig på fordonets trafiksäkerhetsäkerhet.
Förarens trafiksäkerhet skall kontrolleras av berörda myndigheter, denna kontroll kan i alldeles för många fall vara bristfällig.  Men det har inte med sakfrågan att göra.

Kan bilen framföras på ett säkert sätt, är den trafiksäker.
Vänd inte på orden.

Transport

  • Inlägg: 17
SV: Vilken besiktning får man köra själv?
« Svar #27 skrivet: 23 dec-14 kl 17:50 »
du har inte förväxlat bilprovningens besiktningsman med trafikverkets besiktningsman för körkortsprov?
bilprovningen skiter i hur DU kör, deras jobb är att kolla att fordonet uppfyller kraven avseende trafiksäkerhet. Kan en besiktningsman köra alla bilar som kommer in så kan han nog köra din också, även om den är nytvättad. Herregud...... Ulf

Nej jag har inte förväxlat något.
Gud kan du va själv.

malarmaster

  • Inlägg: 5260
    • Småland
SV: Vilken besiktning får man köra själv?
« Svar #28 skrivet: 23 dec-14 kl 17:57 »
Kan bilen framföras på ett säkert sätt, är den trafiksäker.
Vänd inte på orden.
Nej,inte alls. Bara för att du framför bilen "trafiksäkert" behöver inte bilen vara felfri avseende bromsar,lampor,rost,avgassystem,fjädring,hjulupphängning m.m.
Jag har i din definition kört "trafiksäkert" med bilar som i besiktningshallen visat grava brister på länkarmar,relativt ny bil,välskött men med en länkarm så upprostad så den brast på bryggan vid hårdtest.
Då tänker man tillbaks på dagen innan när man låg på motorvägen i 120 och är oändligt tacksam att den brast på bryggan hos bilprovningen och inte på vägen bland andra trafikanter.
Du måste skilja på förare och fordon. Bägge har oftast brister,föraren generellt fler. Bilen går oftast att fixa,värre med inbilska förare som är gudar på vägen.... Ulf

Transport

  • Inlägg: 17
SV: Vilken besiktning får man köra själv?
« Svar #29 skrivet: 23 dec-14 kl 18:01 »
Olyckor händer lätt.   Även om det är ägaren som kör.
Fördelen är när bilprovaren kör så är man helförsäkrad.

Den obligatoriska trafikförsäkringen står för saker man kör sönder.
Hus, båtar, flygplan, traktorer, cyklar, bössor, mössor. M.M.
Och hallen där man besiktar räknas som trafik.
Trafik är alltså överallt där det finns trafikanter.
Även mitt ute i skogen.

Däremot täcker den inte skada på egen bil.
Och det är man fullt medveten om, när man har trafikgörsäkring.
Så krockar man med en tall  ska man veta att tallen inte är trafikförsäkrad, så ingen försäkring betalar skadorna på din bil.

Så bör man även veta, att en lagad, svetsad skada, som eventuellt helförsäkrad besiktningsman kör sönder.
Aldrig blir som ny, även om det ser så ut.
Metallen är där alltid försvagad.
Och den bilen kommer aldrig mer vara ny, hur mycket försäkrad den än är.
Så då är frågan vad som är bättre.
Eller så skaffar man en helförsäkring och kör själv.

Krångel med försäkringen, blir det alltid när man råkar ut för olycka i vilket fall som helst.
Har aldrig varit med om att dom säger, kom och hämta dina pengar, hur mycket vill du ha.
Man får kriga för varenda öre med dom.
Dom jobbar på det viset.
« Senast ändrad: 23 dec-14 kl 18:16 av Transport »

Transport

  • Inlägg: 17
SV: Vilken besiktning får man köra själv?
« Svar #30 skrivet: 23 dec-14 kl 18:04 »
Nej,inte alls. Bara för att du framför bilen "trafiksäkert" behöver inte bilen vara felfri avseende bromsar,lampor,rost,avgassystem,fjädring,hjulupphängning m.m.
Jag har i din definition kört "trafiksäkert" med bilar som i besiktningshallen visat grava brister på länkarmar,relativt ny bil,välskött men med en länkarm så upprostad så den brast på bryggan vid hårdtest.
Då tänker man tillbaks på dagen innan när man låg på motorvägen i 120 och är oändligt tacksam att den brast på bryggan hos bilprovningen och inte på vägen bland andra trafikanter.
Du måste skilja på förare och fordon. Bägge har oftast brister,föraren generellt fler. Bilen går oftast att fixa,värre med inbilska förare som är gudar på vägen.... Ulf

Du kan inte framföra en bil på ett säkert sätt om den inte är trafiksäker, till att börja med.
Så vänd inte på orden.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16969
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vilken besiktning får man köra själv?
« Svar #31 skrivet: 23 dec-14 kl 18:13 »
Du kan inte framföra en bil på ett säkert sätt om den inte är trafiksäker, till att börja med.
Så vänd inte på orden.

Det kan man visst.   
Jag körde en av bilar utan fungerande bromsar på ett trafiksäkert sätt då jag kan använda motorbroms och sådan på ett bra sätt.
Kör inte besiktningsmannen så är det svårt för denne att upptäcka sådant.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Transport

  • Inlägg: 17
SV: Vilken besiktning får man köra själv?
« Svar #32 skrivet: 23 dec-14 kl 18:20 »
Det kan man visst.   
Jag körde en av bilar utan fungerande bromsar på ett trafiksäkert sätt då jag kan använda motorbroms och sådan på ett bra sätt.
Kör inte besiktningsmannen så är det svårt för denne att upptäcka sådant.


Nej, du kan inte framföra en bil som inte är trafiksäker på ett trafinsäkert sätt, hur duktig du än är på att köra.
Tar bromsarna ojämt i bromsprovet, mer än en viss procent, är bilen inte trafiksäker vem än som kör.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Vilken besiktning får man köra själv?
« Svar #33 skrivet: 23 dec-14 kl 18:30 »
Tar bromsarna ojämt i bromsprovet, mer än en viss procent, är bilen inte trafiksäker vem än som kör.
Du kan alltid trampa snett på pedalen för att motverka ojämna bromsar

malarmaster

  • Inlägg: 5260
    • Småland
SV: Vilken besiktning får man köra själv?
« Svar #34 skrivet: 23 dec-14 kl 18:30 »
Den obligatoriska trafikförsäkringen står för saker man kör sönder.
Hus, båtar, flygplan, traktorer, cyklar, bössor, mössor. M.M.
Och hallen där man besiktar räknas som trafik.
Trafik är alltså överallt där det finns trafikanter.
Även mitt ute i skogen.

Däremot täcker den inte skada på egen bil.
Och det är man fullt medveten om, när man har trafikgörsäkring.
Så krockar man med en tall  ska man veta att tallen inte är trafikförsäkrad, så ingen försäkring betalar skadorna på din bil.

Så bör man även veta, att en lagad, svetsad skada, som eventuellt helförsäkrad besiktningsman kör sönder.
Aldrig blir som ny, även om det ser så ut.
Metallen är där alltid försvagad.
Och den bilen kommer aldrig mer vara ny, hur mycket försäkrad den än är.
Tror knappast att en besiktningshall räknas som väg, snarare en arbetsplats med egna regler och eget försäkringsansvar,och nej,alla miljöer där du kan köra bil räknas inte som "trafik". Det förutsätter nämligen att miljön är avsedd för fordonstrafik så privat mark t.ex tomt räknas inte dit.Inte heller när du kommer in på t.ex en industri eller i min miljö,en byggplats. Det är tomtmark och där gäller inte vanliga trafikregler utan sunt förnuft.
För övrigt vill jag inte bemöta då dina inlägg i min mening är lite virriga och mycket osakliga.
Men du är alltså en perfekt bilförare som aldrig råkar ut för olyckor för du kör trafiksäkert. Du är nog ganska ensam om det....
Själv har jag åkt av vägen ett flertal gånger av olika orsaker,oftast i halka och i möte med andra,en älg har fått sätta livet till och ett antal vildsvin.
Men så är jag kanske ingen gud heller utan en vanlig genomsnittsbilist... Ulf

Transport

  • Inlägg: 17
SV: Vilken besiktning får man köra själv?
« Svar #35 skrivet: 23 dec-14 kl 18:33 »
Bromsprovet visar bara om bromsarna tar ojämt.
Hur hårt dom bromsar skiter han fullständigt i.
Alla bilar med svenska nummerplåtar är godkända för trafik.
Så det är helt ointressant.
Endast ojämnheten tittar han efter.

Transport

  • Inlägg: 17
SV: Vilken besiktning får man köra själv?
« Svar #36 skrivet: 23 dec-14 kl 18:35 »
Du kan alltid trampa snett på pedalen för att motverka ojämna bromsar

Det där var en ren lögn.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16969
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vilken besiktning får man köra själv?
« Svar #37 skrivet: 23 dec-14 kl 18:48 »
Bromsprovet visar bara om bromsarna tar ojämt.
Hur hårt dom bromsar skiter han fullständigt i.
Alla bilar med svenska nummerplåtar är godkända för trafik.
Så det är helt ointressant.
Endast ojämnheten tittar han efter.


Nu skojjar du.   Eller är ute och snurrar på isen.    En svensk nummerplåt påvisar att fordonet är registrerat och skall följa gällande svenska regler.
Det innebär inte att det är automatiskt godkänt för trafik då det krävs registreringsbesiktning i en del fall och årlig kontroll i andra fall och i ytterligare fall vart annat år.
Sedan ha vi faktiskt fordon som är besikningsbefriade men dessa har exact samma krav som de som besiktigas vart år. Alla har dessa krav om man skall vara helt nogsam i sin information.
Förövrigt så bromskraftsen synnerligen intressant då den indikerar hur pass hög retardationshastighet det aktuella fordonet har.  Därför är lilla eller stora tavlan med de två visarna graderade. Dom skall helst följa varandra och få så höga värden som möjligt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

malarmaster

  • Inlägg: 5260
    • Småland
SV: Vilken besiktning får man köra själv?
« Svar #38 skrivet: 23 dec-14 kl 18:51 »
Bromsprovet visar bara om bromsarna tar ojämt.
Hur hårt dom bromsar skiter han fullständigt i.
Alla bilar med svenska nummerplåtar är godkända för trafik.
Så det är helt ointressant.
Endast ojämnheten tittar han efter.
stämmer inte, givetvis tittar han efter om de tar jämnt men också hur hårt de tar,det finns ett minimivärde de måste klara.
Det kan t.ex handla om att bromsskivorna är slut,då hjälper det inte att de tar jämnt då bromsverkan blir för liten.(klossarna glider bara på den utslitna ytan)
En svenskregistrerad bil är bara godkänd för trafik om den är besiktigad,det har inget med att det hänger en nummerplåt på bilen. Undantaget bes reglerna gäller bara för bilar nyare än 2 år. Skyltens uppgift är bara en ID-märkning,inget annat sedan skattemärket försvann.Har inget att göra med om bilen är godkänd för trafik eller inte.
Ulf

Transport

  • Inlägg: 17
SV: Vilken besiktning får man köra själv?
« Svar #39 skrivet: 23 dec-14 kl 18:53 »
Tror knappast att en besiktningshall räknas som väg, snarare en arbetsplats med egna regler och eget försäkringsansvar,och nej,alla miljöer där du kan köra bil räknas inte som "trafik". Det förutsätter nämligen att miljön är avsedd för fordonstrafik så privat mark t.ex tomt räknas inte dit.Inte heller när du kommer in på t.ex en industri eller i min miljö,en byggplats. Det är tomtmark och där gäller inte vanliga trafikregler utan sunt förnuft.
För övrigt vill jag inte bemöta då dina inlägg i min mening är lite virriga och mycket osakliga.
Men du är alltså en perfekt bilförare som aldrig råkar ut för olyckor för du kör trafiksäkert. Du är nog ganska ensam om det....
Själv har jag åkt av vägen ett flertal gånger av olika orsaker,oftast i halka och i möte med andra,en älg har fått sätta livet till och ett antal vildsvin.
Men så är jag kanske ingen gud heller utan en vanlig genomsnittsbilist... Ulf


Allt strålkastarna träffar, är trafikanter, oavsett var.
Själva meningen och tvånget med trafikförsäkring.
Om sen bolagen försöker slingra sig från betalning, genom att påstå det ena eller andra, är en annan femma.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

434 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser