Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  få tag i slända?  (läst 17847 gånger)

alanis

  • Inlägg: 11
få tag i slända?
« skrivet: 09 feb-07 kl 18:47 »
Hej!

Jag undrar om någon vet var jag kan få tag på en slända att spinna ull med?

Tack på förhand!

Spraka

  • Inlägg: 952
  • Till vänster The Real Spraka!
Re:få tag i slända?
« Svar #1 skrivet: 09 feb-07 kl 19:21 »
Hör med www.nordlander.nu tel: 048522590. De saluför Louët spinnrockar i Sverige och de är dessutom mycket trevliga ;)
Jag är inte säker på om de säljer sländor också, men de kan kanske tipsa dig om var du kan få tag på en.
« Senast ändrad: 09 feb-07 kl 19:22 av Spraka »
Why be normal when you can be yourself?

Lili

  • Inlägg: 152
    • Åsenfår och ullhantverk
Re:få tag i slända?
« Svar #2 skrivet: 09 feb-07 kl 20:23 »
Två ställen på nätet du kan köpa slända på:
www.kampes.se (89 kr inkl moms)
www.addeboull.com (124 kr +moms)

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:få tag i slända?
« Svar #3 skrivet: 09 feb-07 kl 21:39 »
Asså, jag måste vara blind. Vart på Kampes sida hittade du sländan?

kobbe

  • Inlägg: 1173
    • Småland
    • Ekoplantan
Re:få tag i slända?
« Svar #4 skrivet: 09 feb-07 kl 22:15 »
Det är annars ganska lätt att bygga en slända själv. Jag byggde min av en pinne med en metallkrok i änden. Och en rund träskiva med hål i mitten att trä på. Ganska lagom om den sitter ungefär en fjärdedels pinne upp på själva pinnen.

På en sån spann jag garn till en hel tröja och det gick hur bra som helst :).
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

Inkka

  • Inlägg: 320
    • Östergötland
Re:få tag i slända?
« Svar #5 skrivet: 09 feb-07 kl 23:38 »
Börjar bli så nyfiken på det där med att spinna på slända. Är det svårt att lära sig? Kan man lära sig det själv om man är normalt funtad? Eller behövs utbildning?  ???

Lili

  • Inlägg: 152
    • Åsenfår och ullhantverk
Re:få tag i slända?
« Svar #6 skrivet: 10 feb-07 kl 07:38 »
www.kampes.se - Längst ner på första sidan står det "Tillverkning av ullgarn"
Klicka där - på den sidan längst ner klickar du på "Tovning"
Där hittar du sländan.

Har gjort reklam för denna film i en annan tråd, men gör det igen:
"ULL - att karda, spinna, färga och sticka" det är UR som gjort den och jag tycker den är riktigt bra. Den finns att låna på biblioteket. Där kan man i alla fall se något så när hur man gör sakerna. Sedan är det bara övning som ger färdighet. Personligen tycker jag det är jättesvårt med att spinna, men skam den som ger sig  ;D

Magda

  • Inlägg: 700
  • Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
Re:få tag i slända?
« Svar #7 skrivet: 10 feb-07 kl 08:36 »
Man kan ibland få låna/hyra redskap via hemslöjdsföreningen. Gå med där. Jag har precis gått med och hoppas på bra utbyte av medlemsskapet.
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

Marieberg

  • Gäst
Re:få tag i slända?
« Svar #8 skrivet: 10 feb-07 kl 13:07 »
Kampes hemsida var ju intressant! Eller snarare; hemsidan är urusel, men sortimentet lockar!
Jag som kommer från trakten har aldrig varit där. Blev intresserad av deras garnsortiment men undrar: Hur hittar man priser på deras hemsida?
« Senast ändrad: 10 feb-07 kl 13:16 av Ior »

Lili

  • Inlägg: 152
    • Åsenfår och ullhantverk
Re:få tag i slända?
« Svar #9 skrivet: 10 feb-07 kl 14:18 »
Håller med om Kampes sida. Jätte intressant (men urusel)!!!
Jag mailade dem och var frågvis, på så sätt fick jag svar på priser på tovningssidan. Sen var det bara att maila dem en beställning. Det är gjort, så jag bör få grejerna i mitten på nästa vecka. Får återkomma då med bedömning vidare  ;) Dessutom är de billiga om man jämför med vissa andra.

Jag ska nog ta mig en semestertripp åt det hållet i sommar  :D

Så skicka iväg ett mail och fråga. De var väldigt snabba på att svara. Hade svar dagen efter.
« Senast ändrad: 10 feb-07 kl 14:20 av Lili »

Patrik i Skåneland

  • Inlägg: 116
    • Skåne
Re:få tag i slända?
« Svar #10 skrivet: 10 feb-07 kl 14:24 »
Precis som kobbe skriver så är det lätt att tillverka sin egen slända istället för att betala typ hundra spänn. Själv tog jag och täljde till en pinne på ca 30 cm och satte dit en krok i ena änden (man kan också skära en liten skåra där man med ett halvslag sätter fast garnet) och sen grävde jag upp lera som jag formade så rund som möjligt med en vikt på ca 70 gram för att att spinna grovt garn.

Så plocka fram kreativiteten och testa dej fram till en slända som passar just din teknik :D
Gå inte och dö förrän du har levt!

Marieberg

  • Gäst
Re:få tag i slända?
« Svar #11 skrivet: 10 feb-07 kl 14:40 »
Jag har också gjort en egen slända. Svårigheten ligger i att få in pinnen  mittencentrerad i en cirkelformad träbit (eller dyl). Eller, som Patrik i Skåneland skriver, forma lera runt omkring. Om vikten inte är jämnt fördelad runt pinnen så blir det ryckigt, vill jag minnas.  ???

Förresten, Alanis, om du gärna vill sätta igång genast och spinna, så funkar det att ta en tjock sticka (sticka till stickning) eller dyl., börja forma en trådstump av ullen mellan fingrarna och vira upp denna på stickan. Genom att fortsättningsvis rulla stickan med vänsterhanden, tryckt mot låret, kan man spinna genom att bearbeta ullen med högerhanden.
Hoppas att du förstår...
 
« Senast ändrad: 10 feb-07 kl 15:26 av Ior »

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:få tag i slända?
« Svar #12 skrivet: 10 feb-07 kl 15:29 »
Här kommer min alldeles egna metod att få till en bra trissa. Man tager en planka  :) Så borrar man hål i den med en hålsåg eller vad det heter, en sån man borrar stora hål med som har som en rund såg och en borr i mitten. Så tar man hålet och gör trissan av. Alltså det man annars slänger när man borrat det stora hålet. Är ni med?  :)

Sen gör man 20 stycken, säljer 19 och har fått tillbaka vad hålsågen kostade.


Marieberg

  • Gäst
Re:få tag i slända?
« Svar #13 skrivet: 10 feb-07 kl 15:31 »
Helsmart, Gruff!
Jag gjorde min per hand, men med den här modrniteten hade jag nog sparat in två timmar...

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:få tag i slända?
« Svar #14 skrivet: 10 feb-07 kl 15:36 »
Sprang ut och tog en bild som illustration till mitt förra inlägg.

Här är min slända jag gjorde för många år sen. Den jag helst använder. Jag kan byta färg på rulle när jag vill. Och när jag tvinnar sätter jag spolarna i en Lazy Kate. Alla skivor, förrutom den största är gjorda med hålsåg.

alanis

  • Inlägg: 11
Re:få tag i slända?
« Svar #15 skrivet: 10 feb-07 kl 20:25 »
Tack så jättemycket för alla svar! ska genast sätta igång.

Seiram

  • Inlägg: 271
  • Kölhalare
    • -
    • Nya stickerian
SV: få tag i slända?
« Svar #16 skrivet: 03 jul-09 kl 21:00 »
Vad är en Lazy Kate? Är det en så'n där bräda med 2 spikar som jag gjort för att sätta spolarna på när jag tvinnar?

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: få tag i slända?
« Svar #17 skrivet: 03 jul-09 kl 23:12 »
Exakt, eller så kan det vara en ställning med pinnar på tvären som man låser.

Seiram

  • Inlägg: 271
  • Kölhalare
    • -
    • Nya stickerian
SV: få tag i slända?
« Svar #18 skrivet: 04 jul-09 kl 00:08 »
Aha, undrar om det är en så'n som sitter på nya rocken min!? Måste kolla när det blir ljust....

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: få tag i slända?
« Svar #19 skrivet: 04 jul-09 kl 01:24 »
Slut på tändstickor?  ;D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

311 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, alternaiv, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser