Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höns för fruktträdgården  (läst 1957 gånger)

Arne

  • Inlägg: 50
    • Skåne
Höns för fruktträdgården
« skrivet: 26 jan-07 kl 21:25 »
Vilken hönsras är bäst för en stor fruktträdgård? De skall vara duktiga på att "beta" gräs, röra sig över stora ytor och plocka skadeinsekter. Finns det mer mordiska höns som dödar möss och sorkar?

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:Höns för fruktträdgården
« Svar #1 skrivet: 26 jan-07 kl 21:57 »
Finns det mer mordiska höns som dödar möss och sorkar?
Jadå den varianten har päls o lång svans därbak.
Man kan hitta dom under till salu: kattungar  ;D ;D
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Johan1

  • Inlägg: 94
Re:Höns för fruktträdgården
« Svar #2 skrivet: 26 jan-07 kl 23:02 »
Pärlhöns äter insekter och andra smådjur, kan även jaga råttor, jagar då i flock.

Håkan Hallander skriver om dem i "husdjur till husbehov", tyvärr har jag den nerpackad i någon kartong.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Höns för fruktträdgården
« Svar #3 skrivet: 27 jan-07 kl 00:13 »
Äsch, jag skulle också precis säga pärlhöns  :) Men jag får bekräfta föregående talare istället. I kombination med några gäss för gräsets skull.

Aaron

  • Inlägg: 54
Re:Höns för fruktträdgården
« Svar #4 skrivet: 27 jan-07 kl 00:15 »
Det är påfåglar du är ute efter. Rör sig över stora områden, betar gräs och är mordiska och håller till och med äppeltjuvar borta.
Musiker, bildkonstnär med Hedemorahöns och Helsingefår (genbank) i Hälsingland.

gotlandstjej

  • Inlägg: 34
    • Gotland
Re:Höns för fruktträdgården
« Svar #5 skrivet: 27 jan-07 kl 08:24 »
Mina gotlandshöns går i frukttradgården och krafsar undan efter hästarna och pickar i sig äpplen mm, och fast jag inte har så många höns tycker jag att de har hållit efter ordentligt i höst.
Har häst, lamm och höns av raserna dvärgkochin, Brahma  och Leghorn

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:Höns för fruktträdgården
« Svar #6 skrivet: 27 jan-07 kl 10:12 »
O jag instämmer med gotlandshönesen. Dom tar även möss som irrat in i hönshuset..men sorkar vet i sjutton....
Mina höns kraffsar fint runt trädstammarna där det annars växer en rejäl tuva pga. att gräsklipparn inte komme åt.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
Re:Höns för fruktträdgården
« Svar #7 skrivet: 28 jan-07 kl 14:18 »
Jag har haft afrikanska pärlhöns tidigare. De var helt suveräna på möss, sork och ormar. De har ett tydligt jaktbeteende och rör sig också över mycket större ytor än vanliga höns, alltid i flock, ialla fall mina. De tar även insekter, men hur bra de är på att beta vet jag inte.

Vi skaffade dem för att vi hade problem med huggorm intill husen de första åren efter att vi flyttat hit. Ingen hade bott på gården  under de senaste 40 åren och med bäckar o stenrösen hade det blivit ett paradis för ormarna.
Pärlhönsen fick dock bot på problemet.

Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

453 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser