Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vinddriven vattenpump  (läst 8874 gånger)

Grovt Snus

  • Inlägg: 16
  • Grön(som i novis), grön(ekologisk) bonde
    • Södermanland
Vinddriven vattenpump
« skrivet: 20 nov-12 kl 22:02 »

Vinddrivna vattenpumpar á la vilda västern, är väl allom bekanta, iaf till utseendet av den ovanjordiska delen. Pumpen, den underjordiska delen, är konstruerad för att uppfordra vatten från ganska stort djup; högt tryck och tämligen lågt flöde. Ska man lyfta stora mängder vatten någon meter eller två, är en Arkimedes skruv lämplig.

Jag vill avvattna mina lägst liggande, vattensjuka ängar och samtidigt vattna de högre liggande. Vilda västern-pumpen går lätt att koppla till en slang men flödet kommer att bli för lågt för att påverka nivån i dikena, Arkimedes visste inte att slangen skulle uppfinnas tvåtusen år efter hans död, så hans skruv kan inte mata vatten genom slangar. Skruven är dessutom väldigt svår att tillverka, hade ju tänkt att sno ihop med egna bra-å-ha grejor eller i värsta fall köpa men de verkar inte så lätta att få tag på.

Fler som har högt vattenstånd i sina diken och som kommit längre än till tanken...?

El- eller värmemotorer är alltså inget alternativ.

Eller är jag helt ute och cyklar, hmmm, en pump på träningscykeln.. ::)
Gutefår, Skånska Blommehönor, Linderödsgrisar(=kelgrisar) och Laggårdskattor

Existens!

  • Gäst
SV: Vinddriven vattenpump
« Svar #1 skrivet: 20 nov-12 kl 22:14 »
En skruv är inte så svår att tillverka i plåt som man kan tro.  Du skär till cirkelformade plåtbitar med ett lagom stort hål i centrum till en axel.  Sen skär du ett snitt från centrum ut till kanten. Sen är det bara att börja svetsa, svetsar hela tiden i snittet och lägger på en ny platta,
Sen när alla är ihopsvetsade, så drar man isär den som ett dragspel, och tjoff!, så har du din skruv. 
Jag har gjort flera såna, och det är förvånansvärt enkelt.

Tickelitack

  • Inlägg: 176
    • Södermanland
SV: Vinddriven vattenpump
« Svar #2 skrivet: 20 nov-12 kl 22:24 »
För många år sedna slängde jag fram iden att "sätta en reklamvändare med isborr under på en flotte" för att omsätta vattnet från diket i mitten till kanterna av en igenväxt sjö. Räkande inte med mer lyft höjd än 3-4 dm och sen rännor/rör med självfall ut mot kanterna. Blev inget av det då vi hittade andra lösningar i vattensystemet, men efter lite koll av vinddata osv såg det ut som att det skulle ha fungerat.

Grovt Snus

  • Inlägg: 16
  • Grön(som i novis), grön(ekologisk) bonde
    • Södermanland
SV: Vinddriven vattenpump
« Svar #3 skrivet: 21 nov-12 kl 00:18 »
Vad har du använt dina skruvar till, Existens?

Det ska ju vara sådan precision att det blir någotsånär vattentätt, kanske går att sätta nån uppskuren slang på skruven som tätning.

Tickelitack; skulle vara en superide om man kunde lyfta upp det näringsrika bottensedimentet, annars har jag bara hört att man kör skruven, med savoniussnurra, åt andra hållet och trycker ner syrerikt ytvatten i bottendyngan för att på så sätt "bränna" av det organisk materialet där.
Gutefår, Skånska Blommehönor, Linderödsgrisar(=kelgrisar) och Laggårdskattor

Tickelitack

  • Inlägg: 176
    • Södermanland
SV: Vinddriven vattenpump
« Svar #4 skrivet: 21 nov-12 kl 18:42 »
Att få upp bottensedimenten med skruv och vinddrift tvivlar jag på. Det blir nog enklare och mindre grumlande med ett sugmudderaggregat...., men att vända på skruven och trycka ned syre kan vara en god ide. I det fall vi var inne på vinddrivna pumpar så blev det en grävd damm där fallet var lämpligt och den hade fått en bättre funktion om man kunnat lufta den.

Tätning av skruven: Om man lutar anordningen och sätter kant på skruven (får bli kardan till reklamvändaren) så behövs ingen tätning. Exempel finns i modernare lekpare'ker (Tex Västerås, lite nedströms Storagatan invid Svartån).

Appropå Vilda Västerna pumparna ( står en förfallen mellan Västerås och Dingtuna) så tror jag att tillverkaren hette (möjligne heter) "American Aeromotor" kan vara värt att Googla.

Existens!

  • Gäst
SV: Vinddriven vattenpump
« Svar #5 skrivet: 21 nov-12 kl 18:46 »
Vad har du använt dina skruvar till, Existens?

Dom matade upp potatis ur en tratt med vatten, så de skulle inte vara så täta.( vattnet ville jag ju inte ha med )   Men det är inget problem, använder du ett plaströr på kanske 50 cm dia, och en skruv av plåt , så kan den ju glida lätt mot röret och kommer att dra med sig bra med vatten upp. Det blir väl en lutning på max 45 grader.
Finns också en mängd olika gummilister att sätta på kanten som tätning.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Vinddriven vattenpump
« Svar #6 skrivet: 23 nov-12 kl 15:45 »
Vad är kapaciteten du behöver? Tänk 24x365xkapacitet minus dom dagar det inte blåser.

Har väldigt svårt att tro att en skruv skulle vara mer effektiv än en kolvpump.

Pumpens kapacitet får ju dimensioneras utifrån instoppad effekt (från vindsnurran) och trycket/lyfthöjden för att den ska orka snurra vid rimliga vindstyrkor.

Med en liten lyfthöjd blir det ju en mycket mindre vattenpelare att lyfta, kolvens diameter kan då göras större = större flöde.

Att jämföra med en pump som ska pumpa upp vatten från -100m är en dålig jämförelse.

En hyfsat effektiv snurra kan man definitivt bygga med bra-å-ha-saker, pumphuvud kan man med fördel köpa.

Tror jag.  ;)

Att bygga en skruv som är tät och inte har stora friktionsförluster i tätningarna tror jag inte man fixar i hemmaverkstan...

Skruvar för att uppfodra fasta material, spannmål, bränslepellets eller potatis är en sak, vatten är nåt annat.


Existens!

  • Gäst
SV: (Ämne saknas)
« Svar #7 skrivet: 23 nov-12 kl 23:08 »
Allra enklast är ju att ta en gårdspunp och koppla dit en vevstake från vindsnurran till handtaget :)

Grovt Snus

  • Inlägg: 16
  • Grön(som i novis), grön(ekologisk) bonde
    • Södermanland
SV: Vinddriven vattenpump
« Svar #8 skrivet: 28 nov-12 kl 17:43 »
Vitis och andra!
Skruvens fördel är att momentet är konstant under arbetet, en kolvpump trycker och släpper för varje arbetscykel.
Efter en regndag som denna, 20 mm, har det på våra "lägst liggande, vattensjuka ängar" fallit drygt 2000 kubikmeter regn!!! Plus det som kommer rinnande från upptagningsområdet! Nu när marken är mättad med vatten rinner överskottet bort i dikena och ingen ska/kan köra traktor på gärdena/myrarna än på ett tag. Vi har tid att teoretisera :P :

Luftens rörelseeffekt, när 1 kubikmeter luft träffar ett tänkt tvärsnitt av 1 m2 och vindstyrkan är 1m/s:

P=Area (1 m2) x Densiteten för luft (1,2 Kg/m3) x vindhastigheten3 ( 1 m/s)3= 0,6 W. Av detta kan dock bara 59% omvandlas till annan energiform.
                                            2

Med lite tur och skicklighet kan kanske 10% av ovanstående komma tillgodo. Jag tänker mig en vertikal turbin, typ savonius, 2 m hög och 2 m i diam, kopplad till en Arkimedes skruv med lämpligt länkage. Vid 4 m/s (medel)vind blir effekten:

P= 0,6 x 4m2 x 43 m/s x 10% = 15 W

15 W skulle, rent teoretiskt, kunna lyfta 1,5 kg vatten 1 meter på 1 sekund eller 5400 kg/timme:

P = Wlägesenergi/t = mgh/t = 1,5 kg x 10m/s2 x 1 m = 15 W = 15 J/s


5 m3 per timme är ju inte så illa pinkat, om nu beräkningarna och antagandet om verkningsgraden stämmer och det redan vid 4 m/s. Vid 10 m/s blir

P = 0,6 x 4 m2 x 103 (m/s)3 x 10% = 240 W

d.v.s. 24 kg vatten kan lyftas 1 m per sekund eller 86 m3/timme. Total verkningsgrad på 10% kanske är optimistiskt men jag skulle vara nöjd om anläggningen, även vid goda vindar, förmådde lyfta 1 m3/timme.

Nima säljer en vinddriven pump som pumpar 500 L/timme för 13 000 kr. Skulle kännas surt att lägga pengarna där när "min" anläggning tycks ha betydligt bättre kapacitet för, hoppas jag, mindre pengar och många trevliga timmar i verkstan  ;D




Gutefår, Skånska Blommehönor, Linderödsgrisar(=kelgrisar) och Laggårdskattor

vindensbonig

  • Gäst
SV: (Ämne saknas)
« Svar #9 skrivet: 28 nov-12 kl 20:56 »
Allra enklast är ju att ta en gårdspunp och koppla dit en vevstake från vindsnurran till handtaget :)
Tror faktiskt att den kommer att brytas sönder när viden ligger på en aning då konstruktionen inte är gjord för ett sånt ändamål  .

Tickelitack

  • Inlägg: 176
    • Södermanland
SV: Vinddriven vattenpump
« Svar #10 skrivet: 29 nov-12 kl 19:34 »
En axel monteras med lagringar i ett vinkelformat stativ i ca 30 graders vinkel mot marken/vattenytan. Upptill på axeln monteras väderkvarnsvingar eller någon turbinkonstruktion. Axeln fås att fungera som en hybrid mellan en spiralpump och en  Archimesskruv genom att slang lindas i spiral runt den nedre delen av axeln.Vattnet avleds halvvägs upp på axelan genom att rinan ned i en ränna.

- inga tätningar behövs
-enkelt att utföra spiralen, klamra en slang på axeln som kan utgöras av en stock
-är vattenet tillräckligt djupt får stativet utgöra en flotte som riktar in sig efter vinden

Väderkvarsnvingar fungerar även om de sitter lutande i förhållande till vertikalplanet, en turbin konstruktion antagligne ännu bättre då den inte påverkas så mycket av vindriktningen. Ett alternativ är att gå över tills slangspiralpump, kanske spiral hjulet kan utgöra turbinblad/vingar?


smallfarmers

  • Inlägg: 67
    • Småland
SV: Vinddriven vattenpump
« Svar #11 skrivet: 09 jun-16 kl 09:27 »
Nima säljer en vinddriven pump som pumpar 500 L/timme för 13 000 kr. Skulle kännas surt att lägga pengarna där när "min" anläggning tycks ha betydligt bättre kapacitet för, hoppas jag, mindre pengar och många trevliga timmar i verkstan  ;D

hej!

jag hittar inget hos Nima !?

finns någon som byggde en vinddriven vattenpump sedan dess? jag leter efter bra exempel.

jag vill absolut bygga en sån under sommaren.
(kanske det blir träff/kurs då om några vill hjälpa till.)




 


Dela detta:

* Inloggade just nu

447 gäster, 1 användare
Johanna Felt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser