Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frysa in får  (läst 1438 gånger)

Prosit

  • Inlägg: 1085
    • Södermanland
Frysa in får
« skrivet: 25 okt-12 kl 21:54 »
Hej! Jag behöver hjälp med en fråga: Jag ska köpa tre får av min moster och undrar om jag kan frysa in allt på en gång i en jättestor frysbox eller är det viktigt att det fryser in fort? Måste man alltså dela upp allt i olika effektiva frysar så det blir fort infryst eller hur gör man med så mycket kött?
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Stellan_J

  • Inlägg: 882
  • Våga vägra dv. kochin
    • Halland
SV: Frysa in får
« Svar #1 skrivet: 25 okt-12 kl 22:02 »
Hej! Jag behöver hjälp med en fråga: Jag ska köpa tre får av min moster och undrar om jag kan frysa in allt på en gång i en jättestor frysbox eller är det viktigt att det fryser in fort? Måste man alltså dela upp allt i olika effektiva frysar så det blir fort infryst eller hur gör man med så mycket kött?

Det brukar vara en fördel att dela djuren i mindre delar för då blir det lättare att ta upp en lagom stor del när man ska laga mat
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Lijing

  • Inlägg: 317
  • Medeålders 3-barnsmamma med mat- odlintresse.
    • Västerbotten
SV: Frysa in får
« Svar #2 skrivet: 25 okt-12 kl 22:14 »
Tror inte att du behöver oroa dig för köttet bara det inte ligger framme i värmen för länge. Däremot kan frysens temperatur gå upp om du hivar i en massa varmt kött. Sänk tempen i frysen dagen före du styckar (vi har ett "superläge" på våra frysboxar) så att den blir lite extra kall. Sedan ställer du tillbaka efter ngt dygn då köttet är fryst. Har du tillgång till flera frysar så är det bästa att dela upp köttmängden mellan dem.
Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning, the devil says "Oh crap, she´s up"!

Prosit

  • Inlägg: 1085
    • Södermanland
SV: Frysa in får
« Svar #3 skrivet: 26 okt-12 kl 09:10 »
Det brukar vara en fördel att dela djuren i mindre delar för då blir det lättare att ta upp en lagom stor del när man ska laga mat
Tack för tipset! ;) Min moster brukar stycka fåren så fint innan jag får det! Jag satsar på att det går att fryasa allt i samma box. Det borde ju gå. Tack Lijing!
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Erica

  • Inlägg: 422
    • Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
SV: Frysa in får
« Svar #4 skrivet: 26 okt-12 kl 09:21 »
Lägg det inte för tätt är mitt råd. Om du stoppar frysen full med kött som är ofruset kan det ta väldigt långt tid för köttet i mitten att frysa in. Jag brukar lägga ofrusna köttet lite runt om i frysen o sen flytta allt till en låda där jag har tex lamm. Hm svårt att förklara  :-[ hoppas du förstår hur jag menar.
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

Lorita

  • Inlägg: 1136
    • Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: Frysa in får
« Svar #5 skrivet: 26 okt-12 kl 10:58 »
Våran box klarar bara att frysa 15 kg/dygn....vad jag tänker göra som ska frysa fem stycken är att först frysa massor med pet-flaskor med vatten i frysen. den lägger jag det kött som inte kan frysas utomhus (det är ju kalt ute nu ) och varvar med pet-flaskorna för att säkra kylan också fryser jag in i frysen efterhand.

Jag kommer att lägga köttet efter typ i frysen och frysa färsen först och där efter dom dyrare delarna av djuren.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

388 gäster, 2 användare
Adels, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser