Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skapat i textil - FOTOTRÅD  (läst 274394 gånger)

Marieberg

  • Gäst
Skapat i textil - FOTOTRÅD
« skrivet: 21 dec-06 kl 20:55 »
Jag har äntligen kommit igång med stickning igen efter två års ofrivillig paus (heltidsstudier + småbarn) & det bästa av allt är att även inspirationen kommit tillbaka.
Jag började dock med ett par Lovikkavanta för någon månad sedan, sedan dess har det blivit ytterligare ett par Lovikkavantar i vinrött & nu stickar jag på ett linne.
Jag tänkte att det skulle vara roligt att visa vad jag håller på med samt se vad ni har skapat.

Fram med fotoapparaten!  :)

Broderigarnet är förresten växtfärgat.
gul - björk, röd - krapp, blå - indigo.
« Senast ändrad: 22 dec-06 kl 11:15 av Ior »

kobbe

  • Inlägg: 1173
    • Småland
    • Ekoplantan
Re:Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #1 skrivet: 21 dec-06 kl 21:22 »
Guuud, så fina!!
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

yrian

  • Inlägg: 1498
    • Skåne
    • Hannasgården
Re:Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #2 skrivet: 21 dec-06 kl 22:55 »
Hihi, Lovikka-vantar... Det skulle jag sticka till brorsonen förra året... he, det blev tre "singel-vantar", alla i olika storlek. Det var väldigt marigt när de skulle tovas, nämligen. Men du, Ior, har tydligen hittat knepet. Jag kanske testar igen någon gång.
I övrigt stickar jag en hel del, håller på med ett par långrandiga tumvantar i rött och blått. Får skicka bildbevis sen när de är klara...
Höns, stickning och pelargoner

Lili

  • Inlägg: 152
    • Åsenfår och ullhantverk
Re:Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #3 skrivet: 22 dec-06 kl 09:06 »
Jättefina! Modigt att börja med ett par vantar efter så långt uppehåll, men skam den som ger sig.  ;D
Jag själv stickade en trekants sjal. Den blev tyvärr inte bra, så det var bara att repa upp och börja om  :( Nu är den på gång igen och denna gång blir det nog mycket bättre  :)

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #4 skrivet: 22 dec-06 kl 09:10 »
Det blir mer text än bilder här, men jag meddelar glatt att jag arbetar med min första tröja. Köpte kort rundsticka igår, så nu ska det bli ärmstickning. "Kroppen" är klar och stickningen blev betydligt jämnare än jag trott. Superkul!
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

kobbe

  • Inlägg: 1173
    • Småland
    • Ekoplantan
Re:Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #5 skrivet: 22 dec-06 kl 09:39 »
Jaaa, jag vet att detta är en fototråd  ;) (min bild kommer snart...) men ville bara tipsa Manna om tröja på rundsticka. Ett väldigt smidigt sätt att sticka en tröja på är att börja med halsen och sticka neråt. Sen ökar man på fyra ställen (typ raglantröja) tills tröjan är tillräckligt vid för att rymma både armar och bål. Då stickar man bålen på en rundsticka och ärmarna på varsinn mindre rundsticka. Till slut har man en hel tröja utan att ha behövt sy ihop något (vilket jag tycker är den tråkigaste biten med att sticka).

Jag har en beskrivning liggande nånstans. Du lär bli biten när du är klar med din första tröja  :D

Och vi vill se den!!
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #6 skrivet: 22 dec-06 kl 10:00 »
Tack för tipset, kobbe!

Jag använder Spraka som guide i stickningens ofta kluriga värld och kör på enligt hennes "standardrecept". Spraka är islandströjornas drottning, men i min värld räcker det så bra med enfärgat...  ;) Nåväl, jag har stickat kroppen på rundsticka och ärmmuddarna görs på strumpstickor. Sedan är det rundsticka igen och därefter monteras hela klabbet på samma rundsticka för att fogas samman. Slutligen görs halsmudden och sedan är allt klart.

Bild kommer garanterat! Hav tålamod, jag är inte så snabb med stickorna än.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

kobbe

  • Inlägg: 1173
    • Småland
    • Ekoplantan
Re:Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #7 skrivet: 22 dec-06 kl 10:33 »
Manna, det låter ju precis som "mitt" mönster, fast tvärtom! Fördelen med att sticka från halsen är att man exakt kan anpassa längden på ärmar och tröja genom att prova tröjan.

Enfärgat är härligt enkelt att sticka. För att pigga upp mej färgar jag ibland en härva garn i flera färgbad och gör lite olika omknytningar av härvan i de olika baden. Då får jag ett flerfärgat garn som ger olika mönster beroende på hur långa varven är. Eller så använder jag bara nåt varv av den tråden för att få lite roliga effekter.

Min stickguru är boken "Stickboken" av Maria Natter (ICA bokförlag). En utmärkt teknikbok för både höger- och vänsterhänta.
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Re:Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #8 skrivet: 22 dec-06 kl 11:00 »
Det blir mer text än bilder här, men jag meddelar glatt att jag arbetar med min första tröja.

Hehe... min första tröja (och hittills enda) tog tretton år att få klar!  ;D
Jag var färdig att slänga hela skiten flera gånger, kan jag säga! Så lycka till!!
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Marieberg

  • Gäst
Re:Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #9 skrivet: 22 dec-06 kl 11:12 »
Vad roligt att tråden stött på intresse!
Sätt in bilder på era ofärdiga projekt, vet ja!

Här kommer mina - visserligen färdigstickade - vinröda vantar men broderiet saknas än. Ytterligare en bild kommer senare.

Ett tips till alla sock- och vantstickare som har svårt för att sticka två identiska par: Sticka båda paren samtidigt!
Jag har alltid minst två uppsättningar av mina strumpstickor och stickar höger & vänster vante samtidigt, då är det lätt att göra lika vid ökningar, minskningar & dyl!

Lovikkavantarna blev lurviga & goá efter att jag slängt in dem i tvättmaskinen, 40 grader 29 min., och detta två gånger.
« Senast ändrad: 22 dec-06 kl 12:05 av Ior »

kobbe

  • Inlägg: 1173
    • Småland
    • Ekoplantan
Re:Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #10 skrivet: 22 dec-06 kl 12:21 »
Smart Ior att sticka båda vantarna samtidigt. Kan man ju göra med tröjärmar oxå. Det är så lätt att glömma hur man ökade eller minskade annars.

Nettus, jag måste beundra dej för ditt tålamod. Att du inte gav upp!!!
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

kobbe

  • Inlägg: 1173
    • Småland
    • Ekoplantan
Re:Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #11 skrivet: 22 dec-06 kl 19:51 »
Här är min jacka som blev klar häromdan. Vadmal med renskinn och renhornsknappar.
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

kobbe

  • Inlägg: 1173
    • Småland
    • Ekoplantan
Re:Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #12 skrivet: 22 dec-06 kl 19:53 »
... och min favviskofta, körd i tvättmaskinen minst 20 gånger! Stickad av norskt spelsaugarn som jag flamfärgat. Större delen av koftan är alltså inte mönsterstickad, men det blir trevliga överraskningar av det flamfärgade garnet som ofta har 2-3 olika färger.
« Senast ändrad: 22 dec-06 kl 19:54 av kobbe »
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

kobbe

  • Inlägg: 1173
    • Småland
    • Ekoplantan
Re:Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #13 skrivet: 22 dec-06 kl 19:58 »
...åsså linneblusen som jag sytt efter mina mått. Blir så trött på alla köpekläder som aldrig passar och som är av så urdålig kvalitet så jag började rita egna.
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

Lili

  • Inlägg: 152
    • Åsenfår och ullhantverk
Re:Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #14 skrivet: 22 dec-06 kl 20:16 »
Hmm, vill nästan inte lägga ut en bild efter Kobbes fina tröjor/jacka. Kanonsnygga!!!
Men här kommer i alla fall en bild av projektet före trekants sjalen. Ett par stickade och tovade sockor  :D

Varg-älva

  • Inlägg: 1298
    • Finland
Re:Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #15 skrivet: 23 dec-06 kl 11:32 »
Här är den stickade och tovade fotbojan som gubben ska få i julklapp. Stort tack till barnen för fotografering, fotomodell och redigering....

alternaiv

  • Inlägg: 9319
    • Småland
    • Tvåleriet
Re:Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #16 skrivet: 23 dec-06 kl 11:51 »
Citera
Här är den stickade och tovade fotbojan som gubben ska få i julklapp. Stort tack till barnen för fotografering, fotomodell och redigering....  
Jag ser ingen bild
Tvättvålsmakare och importör av indiska tvättnötter.
www.tvaleriet.se

Varg-älva

  • Inlägg: 1298
    • Finland
Re:Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #17 skrivet: 23 dec-06 kl 11:53 »
Nytt försök! Om det inte lyckas nu vet jag inte vad jag gör....

Eulalia

  • Gäst
Re:Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #18 skrivet: 23 dec-06 kl 12:05 »
 underbar !!!

God jul på er allihop,
hoppas ni får en vilsam, glädjefylld jul.
och ett gnistrande Gott Nytt ÅR 2007!

alternaiv

  • Inlägg: 9319
    • Småland
    • Tvåleriet
Re:Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #19 skrivet: 23 dec-06 kl 12:23 »
Kobbe, vilken underbar kofta!
Älskar de färgerna just i den kombinationen.
Tvättvålsmakare och importör av indiska tvättnötter.
www.tvaleriet.se


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

278 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser