Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  SKRIV!! i handboken.  (läst 3949 gånger)

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SKRIV!! i handboken.
« skrivet: 20 aug-12 kl 22:07 »
Hej!


Det verkar som att många drar sig för att skriva i handboken, jag tycker det är väldigt synd. Kanske skrämmer formatet eller kanske känner man att kraven blir större än att svara i forumet. Jag tror det går bra att börja på en artikel - det är ju en wiki så alla kan fylla på och länka vidare - och låta den växa fram med tiden. Ofta lockar - iaf på andra ställen - en påbörjad artikel andra att fylla på och det måste inte vara så formellt eller korrekt vid en artikels födelse.


Själv har jag ibland gjort så att jag sammanfattat någon tråd jag startat och försökt lägga in sammanfattningen som en artikel i handboken. Det kan kännas lite kymigt att "sno" andras information och presentera den som min men jag försöker skriva en rad i slutet att informationen är hämtad från forumet eller något liknande - då får ju alla credit för att de varit med, kanske kan man länka till specifika trådar eller liknande.


När det finns sidor i handboken är det himla smidigt att kunna länka till dem från forumet, jag har själv gjort så några gånger när det gäller ventilation och fukt i byggnader och gårdspumpar och det verkar ha slagit väl ut.


Man måste ha en inloggning i handboken men det fixar Petter B smärtfritt.


Framförallt är det ju himla smidigt att lätt kunna hitta information och i handboken blir det lite mer strukturerat än i forumen.  :)  Så, skriv nu! *pepp!!*


Vänligen
Jens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Broberg

  • Gäst
SV: SKRIV!! i handboken.
« Svar #1 skrivet: 20 aug-12 kl 22:22 »
Om jag skulle skriva något där, så skulle jag bara skriva sånt jag vet stämmer och är rätt. Om jag skriver utförliga texter, som man gjorde i skoluppsatser, så lägger jag ner timmar på det. Så när folk sen kan ändra på det, så tvärt nej.

Kanske känner andra på liknande sätt?

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: SKRIV!! i handboken.
« Svar #2 skrivet: 20 aug-12 kl 22:41 »
Om jag skulle skriva något där, så skulle jag bara skriva sånt jag vet stämmer och är rätt. Om jag skriver utförliga texter, som man gjorde i skoluppsatser, så lägger jag ner timmar på det. Så när folk sen kan ändra på det, så tvärt nej.

Kanske känner andra på liknande sätt?

Prova att skriv en liten, liten artikel, bara för att testa. Behöver inte vara så dramatiskt eller omfattande. Eller om du ser ett bra inlägg på forumet, hör efter om du får kopiera in det i Handboken. Om alla på forumet skulle skriva en liten artikel, ett recept eller om en enda växt, eller bara kompletterade något en smula, eller snygga till, så skulle handboken explodera i omfattning.  8)

Visst kan andra gå in och peta på det du skrivit. Men tycker du att det blev sämre så finns det du skrev ursprungligen hela tiden kvar i historiken, så det är enkelt att återställa om man tycker att det behövs.

Sedan är mycket riktigt handboken en kollektiv grej. Så det gäller att trycka ner egot en liten, liten smula där. Men skriver du en bra artikel så är sannolikheten mycket stor att den får vara ifred. Om någon petar i den är det för att göra den bättre. Jag har skrivit en del i Handboken, och jag har ännu inte varit med om att något jag skrivit har "fördärvats". Jag skulle uppskatta om någon gick in i de artiklar jag påbörjat och fyllde i mer information. (Men jag skulle inte vara sen att rätta till tokigheter...)  ;)

Om det är något du vill veta mer om kan du börja en artikel och skriva in det du vet, eller det du tror dig veta, och be andra fylla på med information.

Det är så man skall se det. Du skriver aldrig in något färdigt eller slutgiltigt. Allt det du skriver är en inbjudan till andra att fylla på och förbättra.

Men sedan håller jag med, det går lite trögt att få folk att skriva där. Men det kan delvis hänga ihop med årstiden...
« Senast ändrad: 20 aug-12 kl 22:47 av sɹǝpuɐ »

Broberg

  • Gäst
SV: SKRIV!! i handboken.
« Svar #3 skrivet: 20 aug-12 kl 23:14 »
Prova att skriv en liten, liten artikel, bara för att testa. Behöver inte vara så dramatiskt eller omfattande. Eller om du ser ett bra inlägg på forumet, hör efter om du får kopiera in det i Handboken. Om alla på forumet skulle skriva en liten artikel, ett recept eller om en enda växt, eller bara kompletterade något en smula, eller snygga till, så skulle handboken explodera i omfattning.  8)

Visst kan andra gå in och peta på det du skrivit. Men tycker du att det blev sämre så finns det du skrev ursprungligen hela tiden kvar i historiken, så det är enkelt att återställa om man tycker att det behövs.

Sedan är mycket riktigt handboken en kollektiv grej. Så det gäller att trycka ner egot en liten, liten smula där. Men skriver du en bra artikel så är sannolikheten mycket stor att den får vara ifred. Om någon petar i den är det för att göra den bättre. Jag har skrivit en del i Handboken, och jag har ännu inte varit med om att något jag skrivit har "fördärvats". Jag skulle uppskatta om någon gick in i de artiklar jag påbörjat och fyllde i mer information. (Men jag skulle inte vara sen att rätta till tokigheter...)  ;)

Om det är något du vill veta mer om kan du börja en artikel och skriva in det du vet, eller det du tror dig veta, och be andra fylla på med information.

Det är så man skall se det. Du skriver aldrig in något färdigt eller slutgiltigt. Allt det du skriver är en inbjudan till andra att fylla på och förbättra.

Men sedan håller jag med, det går lite trögt att få folk att skriva där. Men det kan delvis hänga ihop med årstiden...

Nä, för om jag skriver något noga så kan det hända att jag lägger en halvtimme på att formulera en mening som säger samma sak i olika former. Kanske bara på var jag vill ha ett kommatecken, eller om det ska vara två meningar istället. Lämnar inga jobb ifrån mig som jag absolut inte är helt nöjd med.

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: SKRIV!! i handboken.
« Svar #4 skrivet: 20 aug-12 kl 23:24 »
Inget är så bra att det inte kunde varit bättre...  o:)

Broberg

  • Gäst
SV: SKRIV!! i handboken.
« Svar #5 skrivet: 20 aug-12 kl 23:30 »
Inget är så bra att det inte kunde varit bättre...  o:)

Nej, men mina grejer är det jag som förbättrar.

Hundens Husse

  • Inlägg: 243
    • Västergötland
SV: SKRIV!! i handboken.
« Svar #6 skrivet: 20 aug-12 kl 23:50 »
Nej, men mina grejer är det jag som förbättrar.

Hade folk flest haft samma uppfattning så hade i alla fall Wikipedia inte nått ens i närheten av det omfång det har idag. Flera andra stora sajter har anammat samma tänk, Stack Exchange-nätverket t.ex. bygger på att andra ska ha möjlighet att ändra i det som postats.

I alla fall för egen del dock är det kravet på att använda sitt riktiga namn som tar emot lite. Jag står absolut för det jag säger och skriver, och försöker inte "gömma" mig bakom en pseudonym, men vill ogärna skylta med mitt riktiga fullständiga namn här (det är tillräckligt ovanligt att om man googlar på det så är den första sidan träffar bara mig, sex av tio diverse profilsidor och första träffen min egen hemsida). Så rent personligt så skulle jag uppskatta möjligheten att bidra till handboken under pseudonym, precis som på forumet.
Han tomten med långt hår och två stora hundar i det röda huset vid ladan.

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: SKRIV!! i handboken.
« Svar #7 skrivet: 20 aug-12 kl 23:55 »
Du kan ju skriva ett inlägg på forumet och sedan be någon att kopiera över det till Handboken. Efter att frågat har jag kopierat över någon sådan artikel jag tyckte var trevlig.

Originalet finns då kvar på forumet, utan att någon kan ändra det. Men sedan får innehållet nytt liv i Handboken.

http://handbok.alternativ.nu/Bygga_och_bo/%C3%96vrigt_om_bygga_och_bo/Klassisk_grind

Broberg

  • Gäst
SV: SKRIV!! i handboken.
« Svar #8 skrivet: 20 aug-12 kl 23:55 »
Hade folk flest haft samma uppfattning så hade i alla fall Wikipedia inte nått ens i närheten av det omfång det har idag. Flera andra stora sajter har anammat samma tänk, Stack Exchange-nätverket t.ex. bygger på att andra ska ha möjlighet att ändra i det som postats.

I alla fall för egen del dock är det kravet på att använda sitt riktiga namn som tar emot lite. Jag står absolut för det jag säger och skriver, och försöker inte "gömma" mig bakom en pseudonym, men vill ogärna skylta med mitt riktiga fullständiga namn här (det är tillräckligt ovanligt att om man googlar på det så är den första sidan träffar bara mig, sex av tio diverse profilsidor och första träffen min egen hemsida). Så rent personligt så skulle jag uppskatta möjligheten att bidra till handboken under pseudonym, precis som på forumet.

Det har varit uppe förut.
man kan registrera vilket "riktigt namn" som helst, om inget är ändrat och då är det inget problem ju.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

380 gäster, 4 användare (1 dolda)
Clary, Åsa Slobodnik, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser