Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Färga tyg?  (läst 14580 gånger)

sumofru

  • Inlägg: 9
Färga tyg?
« skrivet: 20 jun-11 kl 10:21 »
Undrar om någon har tips på hur man kan färga vitt bomullstyg till en mörk färg (spelar ingen roll vilken)? Jag vill helst använda en färgningsmetod som inte inkluderar kemikalier naturligtvis.
« Senast ändrad: 26 jun-11 kl 13:15 av sumofru »

sumofru

  • Inlägg: 9
SV: Färska tyg?
« Svar #1 skrivet: 20 jun-11 kl 10:22 »
Undrar om någon har tips på hur man kan färga vitt bomullstyg till en mörk färg (spelar ingen roll vilken)? Jag vill helst använda en färgningsmetod som inte inkluderar kemikalier naturligtvis.

Ska ju stå "Färga tyg?" såklart.

Malin80

  • Inlägg: 81
    • Småland
SV: Färska tyg?
« Svar #2 skrivet: 21 jun-11 kl 11:00 »
Följande är kopierat från http://hem.passagen.se/susbrom/VAXTFARG.HTM#Mörkgrått (även lin)
Bomull är ju också en vegetabilisk fiber så det som funkar på lin borde funka på bomull också.

Vad är "kemikalier"? Vatten är en "kemikalie": Diväteoxid.   ;)  Men jag fattar vad du menar.

Förbetning

100g mattlummer
3-5 liter vatten
Hacka lummern fint och lägg den i blöt. Låt lummern få ett uppkok 4 dagar i följd och låt den dessemellan stå så att den hålles ljum. Fjärde dagen silas soppan och garnet lägges ner i den och får ett uppkok 3-4 dagar i följd. Dessemellan bör soppan med garnet stå så att den hålles ljum.

Modern förbetning

15g alun
3-5 liter vatten
Lös upp alunet i en kopp hett vatten och häll denna i resten av vattnet som ska vara handvarmt. Lägg i det våta garnet, koka upp och låt sjuda ca 1 timme. Låt garnet svalna i betningsbadet tills det är handvarmt. Garnet kan förvaras i betningsbadet ett par dagar eller torkas innan färgningen.

Färgning - Grundrecept

100g garn/tyg
växtdelar enligt recept
3-5 liter vatten
Torkade växtdelar läggs i blöt över natten. Hacka växtdelarna fint och lägg i grytan varvat med det förbetade garnet/tyget. Koka upp och håll sjudande i ca 1 timme. Låt sedan garnet ligga kvar och svalna i färgbadet till 40°C. Ta upp garnet, krama försiktigt ur härvorna och skaka bort ev växtdelar. Häng garnet till tork, helst utomhus men inte i solen.

Mörkgrått (även lin)

10g torkade galläpplen
Finfördela galläpplena innan de läggs i blöt över natten. Följ sedan grundreceptet och efterbeta enligt nedan.

Efterbetning

5 g järnsulfat
3-5 liter vatten
Blanda järnsulfaten först med lite hett vatten och sedan i handvarmt vatten. Lägg i garnet, koka upp och sjud i 10-15 minuter. Flytta garnet till samma mängd rent hett vatten och låt det svalna där. Ta upp och torka garnet som i grundreceptet.

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Färska tyg?
« Svar #3 skrivet: 21 jun-11 kl 11:59 »
The ger gulbrun färg. Svart the ska det va.
Blåbär, björnbär, rödbetor ger lilaröda toner.
Inte så bestående genom många tvättar.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Tulipanros

  • Gäst
SV: Färska tyg?
« Svar #4 skrivet: 21 jun-11 kl 15:26 »
Dagens färdiga textilfärger innehåller inte farliga ämnen.
Det är därför de håller så dåligt.
Du kommer bara att bli besviken om du kokar ihop något eget.
Ett par tvättar...
Men till ylle är det annat!

Annars sitter batikfärgen bättre.

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Färska tyg?
« Svar #5 skrivet: 21 jun-11 kl 18:29 »
Mattlummer är såvitt jag vet fridlyst, även för växtfärgning.

Midvinter

  • Inlägg: 737
    • Dalarna
SV: Färska tyg?
« Svar #6 skrivet: 21 jun-11 kl 19:29 »
Henna, henna, henna, HENNA!

HENNA!  ;D

Indigo?

Alun och järnsulfat, är det nåt å ha? Är det ok i avloppsvattnet? *kemikalieskeptisk*
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

Malin80

  • Inlägg: 81
    • Småland
SV: Färska tyg?
« Svar #7 skrivet: 23 jun-11 kl 00:06 »
Alun och järnsulfat, är det nåt å ha? Är det ok i avloppsvattnet? *kemikalieskeptisk*

Jag vet inte men det stod på sidan att så här färgar du textil på medeltida sätt.
Kemikalier av olika slag är inget vi började uppfinna för 60 år sen även om M*Å*N*G*A kemikalier är ganska nya. Dessa kanske är "gamla" och "säkra". Alun använder man i gurkinläggningar och äter så det är väl ok.
Järnsulfat används mot mossa i gräsmattan. Då rinner det väl ner till grundvattnet och skulle det vara skadligt så skulle väl järnsulfat förbjudits.
Jag gissar bara här...   ???
Rätta mig gärna om jag har fel...

Malin80

  • Inlägg: 81
    • Småland
SV: Färska tyg?
« Svar #8 skrivet: 23 jun-11 kl 00:08 »
Kan väl tillägga att jag är för det mesta också skeptisk till kemikalier. Speciellt alla dessa olika rengörings- och tvättmedel hit och dit. Vad är det för fel på vanlig såpa? Men det är en helt annan tråd...

Kaylaza

  • Inlägg: 26
    • -
    • Pinglans fotosida
SV: Färska tyg?
« Svar #9 skrivet: 23 jun-11 kl 23:13 »
Nu är detta visserligen kemikaliefärger, men Färgkraft säljer pulverfärger (en serie för bomull och lin, en serie för ull och silke). Alla färger i samma serie kan mixas med varandra till önskad nyans, men huvudanledningen till att jag rekommenderar dessa är för att de är biologiskt nedrytbara.

Om man inte överdoserar pigment i färgbadet så tas i stort sett alla pigment upp i textilien och stannar där, så det blir dessutom minimalt med spill.

Om intresse finns så är hemsidan www.fargkraft.com
Det bästa med att vara nörd är att andra nördar förstår en.

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Färska tyg?
« Svar #10 skrivet: 24 jun-11 kl 03:43 »
Proteinfibrer, alltså ull, hår och silke, är betydligt lättare att färga in bestående än växtfibrer relativt kemikaliefritt. Men det går. Någon nämnde henna och indigo. Henna fungerar bäst på keratinfibrer (animaliska fibrer och hår), men indigo funkar bra på växtfibrer också.

Växtfibrer som tex bomull: Svart te blir snyggt på virkade grejor, gjorde jag ofta förr. Blir en ljusbeige eller naturbeige färg. Försökte beiga till en behå av syntet nån gång, men det blev inte så lyckat. Blått blir det av vejde och indigo. Dessa örtpulver är lätta att få tag på och behöver inte användas på samma miljöfarliga sätt som i Indien och Pakistan, där man färgar in jeans med sjuka människor som följd. Hemmafärgade plagg (indigo) kan blöda i tvätten när man gör det själv, men inte lika farligt som nyköpta jeans! Indigo fäster rätt bra, jag har aldrig använt färgfixeringar. Vill man testa Indigo kan man köpa det på hälsokosten under beteckningen "svart henna" av märket Herbique till exempel. Det är 100% indigo, oavsett vad som står i innehållsförteckningen. (Herbiques övriga färger innehåller cassia, buxus, henna, katam, vejde samt grönfärgad och gulfärgad sand). Indigon blandas med varmt (ej kokande) vatten och används inom en timme från tillredningen. Testade litet av lösningen på fingret, se bild.

Kanske kan man göra med tyg precis som med håret: Om man först tar henna och därefter indigo torde man få svarta plagg? Borde ha nån t-shirt hemma som går att experimentera med.  8)

Ekbark bör ge någon mörk färg på tyg, minns dock inte hur man gjorde (använder det själv i håret, men det är en helt annan sak  ;D

Snälla, ändra rubriken  :)
« Senast ändrad: 24 jun-11 kl 03:52 av christinag »
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

sumofru

  • Inlägg: 9
SV: Färga tyg?
« Svar #11 skrivet: 26 jun-11 kl 13:15 »
Tack för alla svar!

Midvinter

  • Inlägg: 737
    • Dalarna
SV: Färga tyg?
« Svar #12 skrivet: 27 jun-11 kl 20:53 »
Citera
Proteinfibrer, alltså ull, hår och silke, är betydligt lättare att färga in bestående än växtfibrer relativt kemikaliefritt. Men det går. Någon nämnde henna och indigo. Henna fungerar bäst på keratinfibrer (animaliska fibrer och hår), men indigo funkar bra på växtfibrer också.

Mjölkfiber också? :D
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

Malin80

  • Inlägg: 81
    • Småland
SV: Färga tyg?
« Svar #13 skrivet: 27 jun-11 kl 21:02 »
Mjölkfiber också? :D

Ja det är ju också en proteinfiber så varför inte?

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Färga tyg?
« Svar #14 skrivet: 27 jun-11 kl 22:20 »
Borde funka. Vet dock ingen som provat.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

ullisan

  • Inlägg: 1
    • Småland
SV: Färska tyg?
« Svar #15 skrivet: 23 jan-17 kl 10:55 »
Jag vet inte men det stod på sidan att så här färgar du textil på medeltida sätt.
Kemikalier av olika slag är inget vi började uppfinna för 60 år sen även om M*Å*N*G*A kemikalier är ganska nya. Dessa kanske är "gamla" och "säkra". Alun använder man i gurkinläggningar och äter så det är väl ok.
Järnsulfat används mot mossa i gräsmattan. Då rinner det väl ner till grundvattnet och skulle det vara skadligt så skulle väl järnsulfat förbjudits.
Jag gissar bara här...   ???
Rätta mig gärna om jag har fel...
Hej Malin
Tråden är gammal men kunde inte låta bli:-). Järnsulfat ger man till smågrisar som tillskott. Jag älskade att käka det när jag var liten och har överlevt:-)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

353 gäster, 2 användare (1 dolda)
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser