Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Första spinnrocken... begagnad eller ny?  (läst 15190 gånger)

silvia.sol

  • Inlägg: 2
    • Södermanland
SV: Första spinnrocken... begagnad eller ny?
« Svar #20 skrivet: 16 mar-11 kl 21:50 »
tack
ja, jag har också problemet med att "mata in " fort nog
men om jag ställer den lösare då är det väldig svårt att trampa (hjulen stannar hela tiden) men tack jag få väl prova lite till.
silvia

Spångmurs

  • Inlägg: 84
    • Gästrikland
    • Spångmurs
SV: Första spinnrocken... begagnad eller ny?
« Svar #21 skrivet: 21 mar-11 kl 19:29 »
Hej
jag har fått en spinnrock av en bekant.
den är med dubbelt drivsnöre, jag har lite svårt att spinna med den tråden spinnar sig för mycket. kann jag ställa in den på något sätt, att det blir bättre. ock vilken drivsnörre är bäst att använda ? bomull eller nylon? ock vilken knut, knop.
hoppas nån kan hjälpa mig.
tack silvia

Om du har en traditionell spinnrock rekomenderar jag bomullssnöre. Det skall vara ett snöre som går två varv, inte två separata. Snöret syr du ihop med vanlig systråd.
Besök mitt hantverkshus!
www.spangmurs.se

Forsnäs Hemman

  • Inlägg: 95
  • Har 5 lantraser & en ätbar, härdig trädgård
    • Lappland
    • Forsnäs Hemman
SV: Första spinnrocken... begagnad eller ny?
« Svar #22 skrivet: 26 nov-17 kl 12:43 »
Hej Renee.
Det var ju många år sedan denna tråd var aktiv vid detta laget, men skulle ändå så gärna få veta mer om dina fina Jämtlandsspinnrocker (Per Jonssa-rockar).

Vi har börjat reda ut Per-Jonssas "karriär" som rockmakare nu i vår grupp "Spinnare" på Facebook. Din bild på dina fyra rockar är så fin! Vi skulle gärna vilja använda den bilden som exempel på olika målnings-stilar. Och vi skulle ju ännu hellre vilja få veta mer om dina fina rockar, som vilket nummer dom har. Numret brukar stå stansat på vevaxeln och också ofta skrivet undertill med blyerts på trampbrädan.
Här kan du läsa mer om det blogginlägg som jag håller på att skriva ihop om dessa rockar, där jag sammanställer all info jag kan hitta om dom.

https://forsnashemmanshantverk.blogspot.se/2017/11/perjonssa-rockarna-jamtlandska.html

Mvh, AJ på Forsnäs Hemman


Lykke till  ;)
Jag har köbte månge bra Jämtlandske spinnrock på Blocket.
« Senast ändrad: 26 nov-17 kl 14:49 av Forsnäs Hemman »
Vi bygger upp en modern gård med respekt för djur, natur och människor. Vi bor i Lappland.
Vi har Lappgetter, Ölandshöns, Blekingeankor, Ölandsgäss&  Gotlandskaniner i genbank. Vi odlar med naturlig dynamik och skapar en ätbar, härdig trädgård.
Hemsida: http://forsnashemman.blogspot.se

snowbird

  • Inlägg: 71
  • Taget för 1 vecka sen
    • Lappland
SV: Första spinnrocken... begagnad eller ny?
« Svar #23 skrivet: 28 apr-18 kl 21:26 »
En Lärare jag Hade En gång i Tiden sa ,En spinnrock Vill inte alltid spinna Till sin Ägare varje Dag ,så Det spelar ingen roll om Den  är gammal eller ny ,det gäller att Finna En som Vill Spinna just Med Dej 😍Jag Tittade på annonserna*BortSkänkes*och Fick Flera Gratis så Nu ska jag Testa Vilken Som Vill Spinna Med Mej☺Precis som Med En Man😊Hahahahaha,såg att annonsen e gammal ,Hoppas Du Fann Din SpinnRock/Snowbird

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Första spinnrocken... begagnad eller ny?
« Svar #24 skrivet: 29 apr-18 kl 14:04 »
Kan tipsa om att det åtminstone där jag bor, relativt ofta dyker upp lådor med lösa delar så att man kan plocka ihop ett kit av gamla grejer för några hundralappar om man inte hittar en hel i välfungerande skick.

Samma med vävstolstillbehör, men dessa är enklare att hitta då de flesta äldre grejer fungerar rakt av så länge de är någorlunda hela och det går ganska enkelt att göra en del reparationer och grövre redskap själv med en vanlig täljkniv. (Vävgarn, varptråd och annat kan man även ofta hitta till riktigt bra priser på välgörenhetsbutiker om man vet vad man söker).

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

351 gäster, 4 användare (1 dolda)
Efwa, xaelanar, olleryd

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser