Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Örter  (läst 14464 gånger)

Medicinkvinnan

  • Gäst
Re:Örter
« Svar #20 skrivet: 22 nov-04 kl 22:42 »
glömde säga nåt om potensen...
den har ingen potens, för den är urtinktur... dvs inte utspädd...
Om du ska potensera, så ska du ta tex en droppe i 10 delar vtn o sen skaka kraftigt (=D1)
men det går utmärkt att ha den som den är i detta fallet...

 :)

Sanna

  • Gäst
Re:Örter
« Svar #21 skrivet: 22 nov-04 kl 23:35 »
Underbart!
Tack!
Känns som om jag äntligen har kommit till rätt ställe på nätet! Fler örtintresserade! Massor av kunskap! Härligt! *myyyyser*  :D  :D :D

Monica

  • Inlägg: 535
Re:Örter
« Svar #22 skrivet: 25 nov-04 kl 17:54 »
Jag har inte hört något från admin ännu.....hon funderar säkert på hur det ska kunna lösas  ;)

Många goda tips har det kommit i alla fall.....

CLN

  • Gäst
Re:Örter
« Svar #23 skrivet: 26 nov-04 kl 09:40 »
Hejsan allesammans!

Ytterligare en som är väldigt intresserad av att kunna göra salvor, teer, shampo etc själv.

Dock är jag från Skåne...

È dé fler som är från Skåne?

Hälsningar
Cina

Medicinkvinnan

  • Gäst
Re:Örter
« Svar #24 skrivet: 26 nov-04 kl 12:18 »
 :D

Jadå...vi är fler Skåningar här....

Lena

Sanna

  • Gäst
Re:Örter
« Svar #25 skrivet: 26 nov-04 kl 13:51 »
Hmm...konstigt! ::)
Det verkar bara vara skåningar och stockholmare som angett sitt örtaintresse här hittills...vad drar vi för slutsats av det...?  :D

kobbe

  • Inlägg: 1173
    • Småland
    • Ekoplantan
Re:Örter
« Svar #26 skrivet: 26 nov-04 kl 16:03 »
Här finns minsann en småländska som är väldigt intresserad av örter! Speciellt att göra egen salva, schampo och tandkräm utan en massa konstigheter i. Jag är oxå intresserad av örter som kan ges till mina hönor, kaniner och getter som stärkande tillskott till säd (är trött på värpfoder och pellets och vill blanda själv!).

Monika
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

Eulalia

  • Gäst
Re:Örter
« Svar #27 skrivet: 26 nov-04 kl 16:55 »
Nässlor & nässelfrön är väl stärkande om nåt, jag menar inte bara till människor..
Nässelfrön tror jag de gav till hästar förr i tiden, och nässelvatten har man ju hört talas om ska vara superbt som växtnäring..

Skogstorpskan

  • Gäst
Re:Örter
« Svar #28 skrivet: 26 nov-04 kl 18:40 »
Jag vill också vara med!!!

Bor några mil norr om Göteborg. Finns det inga fler från den här trakten???

Är mest intresserad av hur man använder den svenska inhemska floran medicinskt.  Där jag bor växer johannesört och kamomill vilt. Bara att plocka  ;)... Har annars en blygsam odling med hjärtansfröjd, isop, vinruta, timjan och här finns säkert en del annat som jag ännu inte hittat - jag bor ju på ett gammalt soldattorp...


admin

  • Administratör
  • Inlägg: 631
    • Alternativ.nu
Re:Örter
« Svar #29 skrivet: 28 nov-04 kl 14:31 »
Jag har inte hört något från admin ännu.....hon funderar säkert på hur det ska kunna lösas  ;)

Det stämmer, jag tänker så det ryker!  8)

ildiko

  • Inlägg: 39
    • Viljas hundskola (även info om Lunalia/ Prelunalia)
Re:Örter
« Svar #30 skrivet: 12 dec-04 kl 11:57 »
Jag vill också vara med!

Heter Ildiko, bor i stockholm och utbildar mig till fytoterapueft (läser örtmedicin) på NNFS (Nordiska närings- och fytoterapiskolan).

*
/Ildiko
Bor i Farsta/ sthlm. Vegetarian. Mediterar, filosoferar, promenerar.

Ebba

  • Inlägg: 105
    • Småland
Re:Örter
« Svar #31 skrivet: 13 dec-04 kl 21:52 »
Hej,

även jag är intresserad av örter och deras använding i salvor och huskurer.

Har i min ägo en bok jag hittat för flera år sedan som heter "Medicinsk örthandbok" av H.B Juneby. Den är gammal, sen 1977 och jag har ingen aning om ifall den går att lita på eller ej.

Har som några andra här fuskat lite med Crearome och gjort egen salva och lotion men vill gärna gå vidare på egen hand. Vissa tillsatser måste man nog tillåta sig för att få vatten och fett att binda ihop i lotioner. Vill inte köpa produkter som är baserade på mineraloljor!

Ebba

Monica

  • Inlägg: 535
Re:Örter
« Svar #32 skrivet: 14 dec-04 kl 21:11 »
Jättetrevligt att ni vill vara med  ;D. Det är bara att sätta igång. Ni har en hel avdelning här som heter Örter. Det finns inte så många kategorier här ännu, men det kommer efter hand.

Så väl mött alla örtälskare  ;D

koko

  • Gäst
Re:Örter
« Svar #33 skrivet: 23 jan-05 kl 01:01 »
Hej!
Vill också vara med på örtsnack om det blir nåt organiserat! Men annars också, givetvis, kul ämne, roligt att se så många intresserade, det var nog efterlängtat!:)

Monica

  • Inlägg: 535
Re:Örter
« Svar #34 skrivet: 23 jan-05 kl 14:08 »
Det låter bra.....hur menar du organiserat? Vad har du för idéer?

Malinowska

  • Inlägg: 19
    • Neostoric
Re:Örter
« Svar #35 skrivet: 18 feb-05 kl 09:57 »
 ;D
Hallå!!!!
Tänkte bara tipsa om en underbar butik i Stockholm.
Den heter Inspira och ligger på Rörstrandsgatan. Jag brukar gå på föredrag där och till hösten ska jag gå deras örtutbildning!
De ordnar även örtvandringar!
Kolla in www.inspira.cc

/Malin

Sanna

  • Gäst
Re:Örter
« Svar #36 skrivet: 19 feb-05 kl 10:51 »
Det  verkar ju mycket intressant! Den långa kursen gick ju igenom allt jag skulle vilja lära mig mer om. Studsade dock till lite på priset - 12 000:- för åtta seminarier, är det någon som har gått den kursen och kan berätta om det är prisvärt?

Sanna

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Örter
« Svar #37 skrivet: 19 feb-05 kl 14:36 »
Glöm inte momsen! Åtta seminarier kostar alltså 15000 pix.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

esmaralda

  • Gäst
Re:Örter
« Svar #38 skrivet: 19 feb-05 kl 20:05 »
Kursen är väl på 2 år. Har för mig att sista året är lite dyrare.
Men det är nog värt det med tanke på hur vården försämras.

ildiko

  • Inlägg: 39
    • Viljas hundskola (även info om Lunalia/ Prelunalia)
Re:Örter
« Svar #39 skrivet: 20 feb-05 kl 22:44 »
Har i min ägo en bok jag hittat för flera år sedan som heter "Medicinsk örthandbok" av H.B Juneby. Den är gammal, sen 1977 och jag har ingen aning om ifall den går att lita på eller ej.


Ebba

Juneby är bra! Men visst är det några saker som har ändras med tiden. Saker man ej visst förr, men vet nu.
Rent allmänyt kan man i alla fall få ut det mesta även om boken är gammal.
Juneby har dock skrivit en nyare bok, "Fyto-medicin". ett jättebra litet "örtlexikon". Finns som pocket och är nog ganska billigt om jag minns rätt.
*
Ildiko
Bor i Farsta/ sthlm. Vegetarian. Mediterar, filosoferar, promenerar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

495 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser