Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sysselsättning  (läst 890 gånger)

Monica L

  • Gäst
Sysselsättning
« skrivet: 28 apr-06 kl 08:43 »

Detta ska ses som ett tillägg på fodersidan och sysselsättning till hönsen, ett tips som säkert fler än jag använder...

Jag gör som så att jag har 7x2=14 st plastlådor (genomskinliga godislådor från affären blir bra som miniväxthus) som jag har lite kompostjord i botten på, därefter strör jag över hel säd/frön och sedan ett tunt lager kompostjord igen. Vattnar och sätter på locket som jag gjort ventilationshål i. Sedan ställer jag dem på hyllor i ett fönster i hönshuset. Jag har spikat 2+2 spikar i fönsterkarmen som konsoller och lagt en tillsågad bräda uppepå, lätt att plocka bort när man så önskar tex vid rengöring. Låt det gro och växa upp grönt innan du ger det som foder, jättegott och nyttigt för hönsen! Jag ställer in en låda (tar av locket förstås) till hönsen varje dag och tar bort gårdagslådan som jag åter fyller med lite kompost, sår säd, täcker med kompostjord vattnar, sätter på locket och ställer på hyllan igen. På det sättet får hönsen nyttigheter och sysselsättning varje dag till en minimal kostnad och arbetsinsats för mej. Jag har två veckouppsättningar (7 st odlingslådor) i varsitt fönster och kan då ge hönsen en låda med mycket grönt som växt i två veckor eller så kan jag ge dem två lådor men med kortare gräsväxt då förstås, det växer som bara den... Alla sorters säd och frön tex solros, vildfågelbandning, duvfoder kan sås på detta sätt. Hönsen äter upp allt, det gröna, söden/fröet, kompostjorden ja lådan är ren nästa dag -det är bara att så nytt. Jag har egenkompsterad jord, det gör inget om den är lite grövre i  strukturen än köpejord och ofta finns ytterligare läckerbitar iform av småkryp med. Vintertid har jag kompostjord i plastsopsäckar för att kunna de detta groddade foder även då -billigare för mej occh roligare för hönsen,än att lägga betfor i blöt som jag tidigare gav dem.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

455 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser