Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höns som foder  (läst 4964 gånger)

Ormägare

  • Inlägg: 5
    • Närke
Höns som foder
« skrivet: 08 jul-18 kl 13:24 »
Hej, det är så att jag äger en hel del ormar och vissa större så råttor är för litet för dom. Så jag tänkte när jag läst runt här skulle nån av er som föder upp höns för slakt skulle kunna sälja frysna höns till foder?

Överlag har jag sett ett stort motstånd till det och jag har fått nej av många hönsägare jag frågat.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Höns som foder
« Svar #1 skrivet: 08 jul-18 kl 14:08 »
Intressant! Men då du vill ha hela höns, och givetvis snabbt nedfrysta, vet du hur de går till väga som gör så? Fjäderdräkten isolerar väldigt bra. Det är ju lite skillnad på halvvuxna/vuxna djur och små kycklingar.

Hur gör du när du tinar dem?

Ormägare

  • Inlägg: 5
    • Närke
SV: Höns som foder
« Svar #2 skrivet: 08 jul-18 kl 14:38 »
Intressant! Men då du vill ha hela höns, och givetvis snabbt nedfrysta, vet du hur de går till väga som gör så? Fjäderdräkten isolerar väldigt bra. Det är ju lite skillnad på halvvuxna/vuxna djur och små kycklingar.

Hur gör du när du tinar dem?

Tja, jag har inte gjort det själv men avlivningen är inte så stor skillnad mot en vanlig slakt. Hela djur är det man ska ha. Man ska så fort som möjligt lägga in hönan i frysen och ja det tar ett tag innan den är frysen.

Jag tinar upp mina bytesdjur bara genom att ställa fram dom i en skål. Jag har alltid för vana att tina dom i slutna plastpåsar för luktens skull. Större kaniner, marsvin och höns kan ta ett dygn innan dom är helt tinade så man får ha tålamod!

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Höns som foder
« Svar #3 skrivet: 08 jul-18 kl 15:01 »
Ok, men då vinner man kanske halva tiden på att vakuumförpacka hönan eftersom luften går ur fjädrarna då. Har bara matat små ormar med frysta möss, och då går det ju lite lättare.

Nu bor jag ju en bit från, men jag skulle kunna frysa in några tuppar åt dig. Åker åt Värmland till om ett par veckor. Vilka vikter är du ute efter?

Ormägare

  • Inlägg: 5
    • Närke
SV: Höns som foder
« Svar #4 skrivet: 08 jul-18 kl 16:21 »
Ok, men då vinner man kanske halva tiden på att vakuumförpacka hönan eftersom luften går ur fjädrarna då. Har bara matat små ormar med frysta möss, och då går det ju lite lättare.

Nu bor jag ju en bit från, men jag skulle kunna frysa in några tuppar åt dig. Åker åt Värmland till om ett par veckor. Vilka vikter är du ute efter?

Det skulle funka bra går nog mycket fortare!

Ja men det skulle vara mycket uppskattat jag åker ju också dit med jämna mellanrum.  Upp till 2kg och gärna några mindre. Vad skulle du vilja ha för det?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Höns som foder
« Svar #5 skrivet: 08 jul-18 kl 18:03 »
De flesta är nog större, skall kolla ikväll. Men vill du ha framöver så stoppar jag tuppar i frysen när de kommit över kilot. En femtilapp styck är väl ett rimligt pris för en sådan?

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Höns som foder
« Svar #6 skrivet: 08 jul-18 kl 18:39 »
Större äggproducenter byter besättning varje 18 månad. Då brukar dom sälja hönsen för runt 20kr st. Bör vara det billigaste alternativet så länge du kan frysa ner höns för ormarna så det räcker mellan intervallerna.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Höns som foder
« Svar #7 skrivet: 09 jul-18 kl 00:52 »
Jo, har man de kontakterna så kan man fixa ett stort antal hönor till bra pris. Är man ett gäng ormfösare med tillräckligt stora ormar så kan det ju vara bra och storhandla, för äggproducenterna är nog inte glada åt att folk kommer och vill ha tio stycken var.

Men de hönorna väger vad de väger. Om man vill ha en specifik storlek så går det åt att någon föder upp tuppar till en viss vikt och sedan avlivar dem. Så görs ju med möss och råttor till orm-mat. På höns-sidan sorteras tuppkycklingar bort vid några dagar, och de blir tillgängliga för småormar. Men jag tror det kan vara svårt att få köpa 100 st enkilos broilerkycklingar av någon producent. Däremot så kan man ju föda upp kycklingar själv och avliva dem när de nått rätt storlek. Men ormfösare har sällan utrymme och intresse av höns.

Självhushållare med höns brukar ju kläcka ett antal ägg för att få nya hönor, och om man gör som vi så får tuppkycklingarna växa upp till middagsmat. Men känner man någon som vill ha halvstora tuppar så kan man ju avbryta några stycken (de som bråkar mest) och lägga dem i frysen. De har då ett högre värde, medan om man har en halt dvärghöna eller en dvärghöna som skall sorteras bort så hamnar den i komposten eller blir kattmat, och då får den ett lägre värde. Men som ormägare är man ju också intresserad av att foderdjuren är fina (snabb nedfrysning, inte självdöda) för ormarna har man haft länge när de är så stora, och de flesta är lika rädda om sina ormar som de som har hund eller katt är om sina husdjur. Så att få någon, helst nära då, som vet hur det skall gå till, och kan frysa in vartefter det produceras så det bara är att hämta styckeförpackat och klart, kan vara en bra lösning. Att dessutom fåglarna haft det bra innan de avlivas är ju ett extra plus.


Jag fick förhinder med att kolla tupparna, men kollar i morgon.

Ormägare

  • Inlägg: 5
    • Närke
SV: Höns som foder
« Svar #8 skrivet: 09 jul-18 kl 06:36 »
De flesta är nog större, skall kolla ikväll. Men vill du ha framöver så stoppar jag tuppar i frysen när de kommit över kilot. En femtilapp styck är väl ett rimligt pris för en sådan?

Okej, men några större kan vara bra att ha! Men ja får du fler tuppar så kan du gärna ta dom när dom är kring kilot.

Priset är rimligt, jag skickar ett pm med telefonnummer så kan vi höras av där när det närmar sig!

Större äggproducenter byter besättning varje 18 månad. Då brukar dom sälja hönsen för runt 20kr st. Bör vara det billigaste alternativet så länge du kan frysa ner höns för ormarna så det räcker mellan intervallerna.

Jo jag har kontaktat hönserier och äggproducenter men som redan skrivits dom vill sälja av i större mängd.

Jo, har man de kontakterna så kan man fixa ett stort antal hönor till bra pris. Är man ett gäng ormfösare med tillräckligt stora ormar så kan det ju vara bra och storhandla, för äggproducenterna är nog inte glada åt att folk kommer och vill ha tio stycken var.

Men de hönorna väger vad de väger. Om man vill ha en specifik storlek så går det åt att någon föder upp tuppar till en viss vikt och sedan avlivar dem. Så görs ju med möss och råttor till orm-mat. På höns-sidan sorteras tuppkycklingar bort vid några dagar, och de blir tillgängliga för småormar. Men jag tror det kan vara svårt att få köpa 100 st enkilos broilerkycklingar av någon producent. Däremot så kan man ju föda upp kycklingar själv och avliva dem när de nått rätt storlek. Men ormfösare har sällan utrymme och intresse av höns.

Självhushållare med höns brukar ju kläcka ett antal ägg för att få nya hönor, och om man gör som vi så får tuppkycklingarna växa upp till middagsmat. Men känner man någon som vill ha halvstora tuppar så kan man ju avbryta några stycken (de som bråkar mest) och lägga dem i frysen. De har då ett högre värde, medan om man har en halt dvärghöna eller en dvärghöna som skall sorteras bort så hamnar den i komposten eller blir kattmat, och då får den ett lägre värde. Men som ormägare är man ju också intresserad av att foderdjuren är fina (snabb nedfrysning, inte självdöda) för ormarna har man haft länge när de är så stora, och de flesta är lika rädda om sina ormar som de som har hund eller katt är om sina husdjur. Så att få någon, helst nära då, som vet hur det skall gå till, och kan frysa in vartefter det produceras så det bara är att hämta styckeförpackat och klart, kan vara en bra lösning. Att dessutom fåglarna haft det bra innan de avlivas är ju ett extra plus.


Jag fick förhinder med att kolla tupparna, men kollar i morgon.

Du svarade precis som jag tänker i den här frågan! Kolla och hör av dig när du haft tid att kolla.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Höns som foder
« Svar #9 skrivet: 12 jul-18 kl 16:20 »
Jag frös precis in en tupp hel (ja, utan huvud och rätt blodfattig) på 1520 gram för att testa. Gick rätt bra att vakuumförpacka den så fjäderdräktens isolering försämrades rejält. Jag har en lite större som nog går över 2 kg som jag kan ta och en lite mindre som borde ligga på lite drygt kilot. Vill du ha den stora så kommer inte fötterna med, för han har otäcka sporrar som inte fungerar att vakuumförpacka (och säkert inte bra för en orm-mage heller).

Kan finnas någon mer efter förhandling med frun ;D

Ormägare

  • Inlägg: 5
    • Närke
SV: Höns som foder
« Svar #10 skrivet: 13 jul-18 kl 11:43 »
Jag frös precis in en tupp hel (ja, utan huvud och rätt blodfattig) på 1520 gram för att testa. Gick rätt bra att vakuumförpacka den så fjäderdräktens isolering försämrades rejält. Jag har en lite större som nog går över 2 kg som jag kan ta och en lite mindre som borde ligga på lite drygt kilot. Vill du ha den stora så kommer inte fötterna med, för han har otäcka sporrar som inte fungerar att vakuumförpacka (och säkert inte bra för en orm-mage heller).

Kan finnas någon mer efter förhandling med frun ;D

Har ingen här hemma som kan äta 2 kg tuppar än tyvärr ;D Men jag tar gärna den mindre.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

744 gäster, 1 användare
Lillskiten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser