Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förslag på bra stora tunnel/båg- växthus.  (läst 40532 gånger)

Gilbert

  • Gäst
SV: Förslag på bra stora tunnel/båg- växthus.
« Svar #160 skrivet: 01 jun-16 kl 16:39 »
Pumpan mår bra.

27 grader och öppet växthus dygnet runt. Vattnar 2-3 ggr i veckan ca 100 liter åt gången till odlingarna.

20%bonde

  • Inlägg: 123
    • Uppland
SV: Förslag på bra stora tunnel/båg- växthus.
« Svar #161 skrivet: 01 jun-16 kl 17:00 »
Fick du till nåt smidigt bevattningssystem?
Jag och frugan har börjat prata så smått om en tunnel, och jag är lite inne på att efterapa dej i viss mån. Det blir nog varken nästa eller nästnästa år, men lite framförhållning kan ju inte skada.
Hursomhellst så följer jag tråden med spänning och inser att det var ett tag sen du skrev om hur bevattningen funkar (flitiga uppdateringar annars, tumme upp!).

Gilbert

  • Gäst
SV: Förslag på bra stora tunnel/båg- växthus.
« Svar #162 skrivet: 01 jun-16 kl 17:09 »
Jag ha kvar systemet med elverk och pump. Har fungerat så pass bra att det har tillkommit en Y-koppling med slangar för inne och utanför växthuset. Trycket räcker för bevattning med pistolgrepp/stril.

Inget nytt. Vattnar alltså manuellt.

Många bikupor, skogen och virket tar lite tid just nu. Kanske hittar på något efter midsommar. Men det som är nu fungerar och det får vara så ett tag tills det blir lite tid över.

Hämtar en kubik numera och kör ca 100 liter ett par dagar i veckan beroende på hur solens inverkan.

Tar traktorn med hytt till uppdraget.


20%bonde

  • Inlägg: 123
    • Uppland
SV: Förslag på bra stora tunnel/båg- växthus.
« Svar #163 skrivet: 01 jun-16 kl 17:15 »
Toppen, då vet jag! tack.
Vår hyttraktor saknar tyvärr ett XC, tror det skulle sluta mindre bra för oss :). Men vi har också en IH från -61 som brukar starta på somrarna iallafall, så vi får väl ta till den om vi inte automatiserar när vi får tummen ur.
Keep us posted!

 

Gilbert

  • Gäst
SV: Förslag på bra stora tunnel/båg- växthus.
« Svar #164 skrivet: 05 jun-16 kl 21:08 »
Pumpan stortrivs trots det omväxlande vädret.


Gilbert

  • Gäst
SV: Förslag på bra stora tunnel/båg- växthus.
« Svar #165 skrivet: 06 jun-16 kl 17:35 »
Hinkpotatisen, den här gången Asterix färskpotatis plockad idag på Nationaldagen.

Vi tog 8 potatisar för att testa smaken. Planen var annars att få egen färskpotatis till midsommar.

Gilbert

  • Gäst
SV: Förslag på bra stora tunnel/båg- växthus.
« Svar #166 skrivet: 10 jun-16 kl 16:08 »
Klipper gräset runt växthuset som höll på att försvinna i vallen.

Gilbert

  • Gäst
SV: Förslag på bra stora tunnel/båg- växthus.
« Svar #167 skrivet: 11 jun-16 kl 21:19 »
Växthusbär.

När sol och regn kommer så svämmar vi över av jordgubbar, det är massor av stora kart på plantorna ute.

Gilbert

  • Gäst
SV: Förslag på bra stora tunnel/båg- växthus.
« Svar #168 skrivet: 12 jun-16 kl 13:59 »
Bondbönorna blommar.

Gilbert

  • Gäst
SV: Förslag på bra stora tunnel/båg- växthus.
« Svar #169 skrivet: 18 jun-16 kl 17:58 »
Spritärterna börjar bli ätbara.

Det råkade komma med lite av dagens små jordgubbar.

Vi snålade på ärtorna och provsmakade bara var sin.


andtol

  • Gäst
SV: Förslag på bra stora tunnel/båg- växthus.
« Svar #170 skrivet: 18 jun-16 kl 20:16 »
Säljer ni grönsaker/bär? Eller är allt till er själva?

Gilbert

  • Gäst
SV: Förslag på bra stora tunnel/båg- växthus.
« Svar #171 skrivet: 18 jun-16 kl 20:25 »
Vi har klämt varenda jordgubbe så här långt. Inget är besprutat och det är söta fina sorter med bra smak.
Vi är inte vegetarianer men äter mycket grönt trots alla köttbitar.
Vi fyller på förråden och nu slutar vi köpa grönsaker på ett tag. Tomaterna är snart på gång också.
Det är nu ca 60 dubbla pallkragar med plantor som dels odlas i pallkrage men som börjar planteras ut på friland. De får en flygande start.
Jag lägger ner någon timme då och då och plockar ogräs, men mesta tiden är vatten när det inte regnar.
Vinsten för oss är att inte behöva köpa några grönsaker eller bär.
Bara att göra årets första spenatsoppa med ägg som förrätt känns underbart. Visserligen köpt gravad lax till middag med egen färskpotatis och grönsaker.
Jordgubbar till dessert.

Det börjar kännas bra och man får sakta lön för mödan. Har hållit på med mina revor sedan slutet förra sommaren och nu väller det in bär.
Överskottet blir frysta bär, sylt och saft.
Just nu kör vi fläder för fullt runt 40 liter.

Gilbert

  • Gäst
SV: Förslag på bra stora tunnel/båg- växthus.
« Svar #172 skrivet: 18 jun-16 kl 20:41 »
De som funderar på att bli helt självförsörjande på grönsaker kan räkna med ett jäkla slit. Skall man hålla hela året får man jobba på. Vi kör hårt men klarar det inte. Det kanske skulle bli bättre om man slutade med en massa lyx, typ bär och fingrönsaker.
Kör man större arealer och bara ett fåtal sorter så kan man få upp volymen på grönsaker. Men det känns inte lika kul. Vi har odlat eller provat en del roliga sorter men bara fått någon enstaka planta. Allt fungerar tyvärr inte. Men spenat i växthus växer som ogräs, hur mycket som helst.

Sedan har vi det nyckfulla vädret i början på säsongen. Man får odla samma på flera ställen och sprida riskerna. Vågar man ta ut sina gurkplantor tidigt måste man kunna ha backup i växthuset ifall att prognoser slår fel och allt fryser en frostnatt.
Våra första tomater och spetspaprika tog frosten. Men det fanns många fler plantor!!
Odlar inne, i litet glasväxthus, i ett glasat rum med lite frostvakt, ett mellanstort växthus, på övervåningen där vi bor och pallkragar i och utanför pressenningsväxthuset.
Det har gått både bra och dåligt men det som gått bra har vi ett stort överskott på och det som gått sämre är vi inte helt utan ändå. Vi knatar ifatt med extraplantor.
De sorter som vi har vågat på ute tidigt och klarat sig ger ju lite tillbaka nu med de första primörerna.
Hinkarna producerar färskpotatis fortfarande och skall räcka tills veckan efter midsommar.
Dags att rycka strömming igen. Det finns fler behov än färska grönsaker. Lite fisk är inte helt fel.

andtol

  • Gäst
SV: Förslag på bra stora tunnel/båg- växthus.
« Svar #173 skrivet: 19 jun-16 kl 09:44 »
Ok. Så ni säljer inget ni odlar?

Det finns många som odlar allt de äter och är nästan helt självförsörjande. Det är klart att det är slitigt ibland, men det är även livet.

Du får lära dig använda varmbänkar med höensilage och fårgödsel, det fungerar nog utmärkt! Då får man lite bladgrönt även på vintern, annars får man äta lagrat, syltat, inlagt, syrat och fryst. Lite tråkigt på vårvintern men glädjen att få äta de första primörerna har även om du skrivit om många gånger! :)


Gilbert

  • Gäst
SV: Förslag på bra stora tunnel/båg- växthus.
« Svar #174 skrivet: 19 jun-16 kl 10:11 »
Allt är förstås inte hugget i sten.
Kommer det någon vi känner och frågar om att få köpa någon t ex liter jordgubbar och det finns överskott så är det säkert möjligt. Men inget odlas med tanke på försäljning.

Varmbänkar och täckodling använder inte vi, det finns andra sätt som fungerar bättre och att lagra/frysa livsmedel är inget bekymmer. Blir man typ sugen på färska grönsaker mitt i vintern så kan man köpa dem.

20%bonde

  • Inlägg: 123
    • Uppland
SV: Förslag på bra stora tunnel/båg- växthus.
« Svar #175 skrivet: 19 jun-16 kl 10:31 »
Fast det är rätt enkelt att göra en varmbänk. Vi åt egen spenatsoppa för två månader sen, och har inte köpt bladgrönt på tre typ.
Du verkar ju ha en del annat att pyssla med Gilbert, men jag tror du skulle kunna bygga en billigt och enkelt rätt snabbt.
Jag är ingen rutinerad odlare, men fick till det ändå.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Förslag på bra stora tunnel/båg- växthus.
« Svar #176 skrivet: 19 jun-16 kl 12:45 »

 Men inget odlas med tanke på försäljning.

...
Fast det är mindre än ett år sen du la ut bilder på hur du sålde sylt och annat  ;)
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Gilbert

  • Gäst
SV: Förslag på bra stora tunnel/båg- växthus.
« Svar #177 skrivet: 19 jun-16 kl 12:54 »
Det går plus minus noll, alltså ingen förtjänst.  ;D

andtol

  • Gäst
SV: Förslag på bra stora tunnel/båg- växthus.
« Svar #178 skrivet: 11 aug-16 kl 15:50 »
Hur går det med ditt växthus Gilbert?

Håller det? Har du fått ändra något?

Gilbert

  • Gäst
SV: Förslag på bra stora tunnel/båg- växthus.
« Svar #179 skrivet: 11 aug-16 kl 15:58 »
Flera har frågat för det har blåst som f-n, men det står kvar och det är rätt tomt nu. Den har klarat första stormen galant, det är bara lite tape som lossat på en gavel.

Bara lite tomatplantor kvar och det mesta som bondbönor, ärtor, vaxbonor, gurka är redan plockad.

Ostaria jordgubbarna (de remonterande) har blommat om och ger snart nya jordgubbar när allt annat stannat av.

Vi har tagit hand om det mesta ute, det är bara purjon och bifftomaterna samt några "Black Russian" kvar. Har ägnat lite tid till att köra sågen, bygga och ta hand om veden som jag staplade med skördaren.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

523 gäster, 3 användare
GE202, tuslus, långfot

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser