Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Övervintring på tillfällig växtplats  (läst 972 gånger)

Gurkmeja

  • Gäst
Övervintring på tillfällig växtplats
« skrivet: 22 nov-18 kl 19:49 »
Jag har en hel massa plantor som behöver övervintra innan de får en slutlig växtplats.
Jag antar att nedgrävda i jorden är säkrare än ovanpå fast täckta. Om jag gräver ner dem, kan jag då låta plastkrukorna sitta kvar, eller kan det göra att rötterna dör lättare?

Postat med Alternativ.nu´s app


Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Övervintring på tillfällig växtplats
« Svar #1 skrivet: 22 nov-18 kl 23:32 »
Krukorna bör kunna sitta kvar, de gör ingen större skillnad på hur omgivande jords temperatur påverkar rötterna. Bara det finns dräneringshål i botten. Lägg gärna på ett tjockt lager löv över jorden efter att du grävt ner krukorna, det isolerar och hjälper till ännu mer.

Gurkmeja

  • Gäst
SV: Övervintring på tillfällig växtplats
« Svar #2 skrivet: 23 nov-18 kl 00:16 »
Krukorna bör kunna sitta kvar, de gör ingen större skillnad på hur omgivande jords temperatur påverkar rötterna. Bara det finns dräneringshål i botten. Lägg gärna på ett tjockt lager löv över jorden efter att du grävt ner krukorna, det isolerar och hjälper till ännu mer.
Tack för svaret fåret, då gör jag så [emoji4]

Postat med Alternativ.nu´s app



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

514 gäster, 3 användare (1 dolda)
javill, Wes Jr

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser