Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Får jag sälja mina ägg?  (läst 13137 gånger)

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Får jag sälja mina ägg?
« Svar #20 skrivet: 04 nov-13 kl 09:40 »


Ett fint skylt i bildgalleriet.

mvh/
anne-li
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

elvyfridalinnea

  • Inlägg: 5
    • Småland
SV: Får jag sälja mina ägg?
« Svar #21 skrivet: 20 mar-14 kl 16:43 »
Här kommer en annan fråga inom ämnet:

Jag planerar att (så fort jag hittar lämpligt hus på landet) köra igång med värphöns igen. Har haft förut i olika omgångar men bara för husbehov och sålt lite överskott till nära och kära. Nu är det så att mina syskon driver ett hotell med restaurang och restaurangskola så där går en hel del ägg, jag skulle vilja sälja mina ägg till dem. Kan jag det utan att leverera till någon ägg-grossist som kontrollerar mina ägg? Behöver jag stämpla mina ägg då kanske?  har läst på om salmonellakontroller innan men nu har jag tappat fakta helt, behöver jag göra salmonellaprov i mitt "hönsstall" om jag vill sälja till restaurang?

I början tänker jag mig att jag börjar med ca 50st frigånde höns med stor rastgård, funkar allt bra och jag känner att detta är något jag vill satsa på så tänker jag utöka därifrån.

Som jag läser längre upp i tråden så behöver jag bara anmäla mig till fjäderfäregistret? gäller det om jag vill sälja till restaurang också? Får jag mitt produktionsplatsnummer därifrån?

Tack till er som lägger ner tid på alla mina frågor :)

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: Får jag sälja mina ägg?
« Svar #22 skrivet: 20 mar-14 kl 17:10 »
Nej, utan att göra nåt så får du bara sälja till privatpersoner, och det ska vara hemma på gården, eller att du kör hem äggen till dom.
Du kan även sälja på torget, men om du har mer än 50 höns så måste äggen då stämplas med en kod du kan få från livsmedelsverket. Men det är fortfarande det enda kravet och en ren formalitet.

Men så fort du vill sälja till någon som sen ska sälja äggen vidare, så måste du ha ett godkänt packeri. Gäller alltså även till restaurang.

Principen är att det ska finnas en direkt kontakt mellan dig som producent och köparen, då anses köparen veta vad h'n köper.  Gränsen på 50 höns vid torghandel är väl att då börjar det bli så många köpare, så då kan man tänka sig att kontakten blir svagare, och då finns det istället en stämpel på ägget så att dom hemma vid datorn kan kolla var det kommer ifrån.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

RoHe

  • Inlägg: 469
    • Södermanland
SV: Får jag sälja mina ägg?
« Svar #23 skrivet: 20 mar-14 kl 20:16 »
Vaktelägg får du däremot sälja till A som säljer till B av någon konstig anledning?
Kärlek, Frid, Robert under stjärnorna.

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: Får jag sälja mina ägg?
« Svar #24 skrivet: 20 mar-14 kl 23:50 »
Ja, det är lite märkligt.. men det har väl ansetts ske i så liten skala så det inte kan skada i nån större omfattning.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

lena70

  • Gäst
SV: Får jag sälja mina ägg?
« Svar #25 skrivet: 21 mar-14 kl 08:15 »
För att få sälja eller ge bort ägg, direkt ifrån gården/hönshuset, måste man gå med i Fjäderfäregistret, hos Jordbruksverket, då får man ochså ett produktionsplatsnummer på hönsen. Utan produktionsplatsnumret får man varken sälja/eller ge bort ägg eller livdjur.
Sedan är det mängden ägg som man säljer bla, som avgör om man eventuellt blir livsmedelsproducent i primär produktion. Det avgör Länsstyrelsen. De frågar bla hur mycket ägg som du kan sälja i kg räknat per år..Blanketten heter Anmälan för registrering-primärproduktion, livsmedel. (ifylld blankett skickas in till länsstyrelsen i ditt län) Glöm inte ochså skatteverket, för från allra första ägget räknas det som inkomst. Och man ska föra kassabok på inkomster och utgifter. Hobbyverksamhet.
Har själv ett 50-tal höns hemma på gården, har sålt avelsägg (ej längre) och matägg.
Egentligen är det bästa att äta upp alla ägg själv.. ;D (så slipper man tänka på alla regler och bestämmelser som finns om allt) :-\

RoHe

  • Inlägg: 469
    • Södermanland
SV: Får jag sälja mina ägg?
« Svar #26 skrivet: 21 mar-14 kl 10:53 »
Fast, fjäderfäregistret gäller väl endast om man överskrider antalet höns på 50??


Har man under 50 får du sälja direkt till slutkonsument på den egna gården?
Kärlek, Frid, Robert under stjärnorna.

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: Får jag sälja mina ägg?
« Svar #27 skrivet: 21 mar-14 kl 11:34 »
Fast, fjäderfäregistret gäller väl endast


har inte detta varit uppe snart 100 gånger här på alternativ....?

läser man på jordbruksverkets sida "Frågor och svar om fjäderfäregistret" så är det väldigt klart vad som gäller

Fråga: "Vilka måste anmäla sig till fjäderfäregistret?"
Svar: "Om du har fjäderfä för kommersiellt bruk på din anläggning ska du anmäla det till registret."

Fråga: "Vad menas med kommersiellt bruk?"
Svar: "Med kommersiellt bruk menas om du håller fjäderfä som inte används för egen konsumtion eller användning."

Fråga: "Ska jag anmäla mig till registret om jag till exempel bara har några fjäderfän och säljer eller ger bort några ägg till bekanta vid enstaka tillfällen?"
Svar: "Ja, oavsett hur få fjäderfä du håller eller hur lite du säljer vidare ska du registrera att du håller fjäderfän. Det beror på att du i detta fall inte bara använder din produktion till egen konsumtion även om det inte varit någon penningtransaktion.."


RoHe

  • Inlägg: 469
    • Södermanland
SV: Får jag sälja mina ägg?
« Svar #28 skrivet: 21 mar-14 kl 12:44 »
Ett frågetecken sätts efter en undran och inte ett påstående.

Sist jag läste här var min undran det rätta, därav en extra koll.
Kärlek, Frid, Robert under stjärnorna.

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: Får jag sälja mina ägg?
« Svar #29 skrivet: 21 mar-14 kl 14:45 »

Sedan är det mängden ägg som man säljer bla, som avgör om man eventuellt blir livsmedelsproducent i primär produktion. Det avgör Länsstyrelsen. De frågar bla hur mycket ägg som du kan sälja i kg räknat per år..Blanketten heter Anmälan för registrering-primärproduktion, livsmedel. (ifylld blankett skickas in till länsstyrelsen i ditt län) Glöm inte ochså skatteverket, för från allra första ägget räknas det som inkomst. Och man ska föra kassabok på inkomster och utgifter. Hobbyverksamhet.
Har själv ett 50-tal höns hemma på gården, har sålt avelsägg (ej längre) och matägg.
Egentligen är det bästa att äta upp alla ägg själv.. ;D (så slipper man tänka på alla regler och bestämmelser som finns om allt) :-\

Ja, det är ju viktigt att notera undantagen som skrivs i blanketten:

Undantag Den som producerar primärprodukter för eget bruk omfattas inte av bestämmelserna i lagstiftningen och behöver därmed inte registrera sin verksamhet. Kravet på registrering omfattar inte heller den som enbart producerar och levererar små mängder egenproducerade primärprodukter direkt till konsumenter, eller till en lokal butik eller restaurang, som i sin tur levererar direkt till konsumenter. Exempel på sådana verksamheter är enklare gårdsförsäljning (ej gårdsbutik), torg- eller marknadsförsäljning.

Den som vill sälja ägg hemma direkt till konsument berörs alltså inte. Däremot är ägg undantagna från butik och restaurang. Dit får man inte sälja ägg.

Andra primärprodukter är alltså tillåtet att sälja både till butik och restaurang. Otvättade grönsaker t.ex.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

RoHe

  • Inlägg: 469
    • Södermanland
SV: Får jag sälja mina ägg?
« Svar #30 skrivet: 22 mar-14 kl 07:07 »
SÅ???

Jag har 10 höns för ägg till mig själv. Överskottet får jag sälja genom skylt vid vägen UTAN att registrera mig? Xx där ovan lät så jävla säker på sitt svar.
Kärlek, Frid, Robert under stjärnorna.

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: Får jag sälja mina ägg?
« Svar #31 skrivet: 22 mar-14 kl 07:42 »
SÅ???

Jag har 10 höns för ägg till mig själv. Överskottet får jag sälja genom skylt vid vägen UTAN att registrera mig? Xx där ovan lät så jävla säker på sitt svar.

Jo, men Johe syftade på fjäderfäregistret, och dit måste du alltid anmäla dig om du vill sälja några ägg.
Däremot finns det undantag i registret över primärproducenter. Dit behöver du inte anmäla dig i vissa fall, som jag beskrev ovan.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

elvyfridalinnea

  • Inlägg: 5
    • Småland
SV: Får jag sälja mina ägg?
« Svar #32 skrivet: 26 mar-14 kl 12:14 »
Ok, jag ska alltså stämpla mina ägg och ha ett godkänt packeri om jag vill sälja vidare till en restaurang. Så till nästa fråga:
Någon som vet kraven för ett godkänt packeri?
hänger salmonellakollen ihop med att man har ett eget packeri eller när kommer det in i bilden?

tack för alla svar :)

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: Får jag sälja mina ägg?
« Svar #33 skrivet: 26 mar-14 kl 14:47 »
Den obligatoriska salmonellakontrollen kommer när du har 200 höns eller mer. Den frivilliga får du ju gå med i när du vill, men den är också betydligt mer omfattande.

Så det har inget med själva packeriet att göra. Men säljer man ägg från 100-200 höns så är det ändå rätt skönt att ha ryggen fri och veta att äggen är ok.

Krav på packerier är inte så enormt stora, men det handlar om vanliga krav på livsmedelslokal.

Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

elvyfridalinnea

  • Inlägg: 5
    • Småland
SV: Får jag sälja mina ägg?
« Svar #34 skrivet: 27 mar-14 kl 10:30 »
ok!
Kraven på livsmedleslokal kan jag läsa på livsmedelsverket? finns det några specifika krav för packeri?

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: Får jag sälja mina ägg?
« Svar #35 skrivet: 27 mar-14 kl 11:02 »
finns det några specifika krav för packeri?


jag sökte lite hos livsmedelsverket och kom till den här sidan http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Fagel-och-agg/Vilka-regler-galler-vid-forsaljning-av-agg/ där står det " Vilka rutiner man ska ha, vilken utrustning som krävs och hur lokalerna ska vara utformade kan man läsa om i de nationella branschriktlinjerna för äggpackerier, se länk till höger.", länken till höger leder [efter några klick] fram till den här sidan http://www.svenskaagg.se/?p=19917&m=3542 långt ner på den sidan finns en avdelning "Tillämpning av branschriktlinjerna" som länkar till en tabell som används av Livsmedelsverkets personal vid kontrollbesök.

Den tabellen hittas på http://www.svenskaagg.se/?p=16947 och sannolikt är den tabellen en bra utgångspunkt för att läsa på vilka krav som ställs  :) typ



Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: Får jag sälja mina ägg?
« Svar #36 skrivet: 27 mar-14 kl 15:00 »
Det man får skilja lite på när det gäller packerier är att det är två regelverk att hålla reda på.

Själva lokalen tillhör inte högriskgrupperna, utan det är de vanliga kraven: Lätt att hålla ren. Tät så inga skadedjur kommer in, osv. Dessutom att ägg ska skyddas för lukter. Däremot är det rätt lindriga krav på kylar.

Sen är det en annan sak om man tänker sig att kvalitetssortera äggen. Då blir det genast lite marigare med lys och sorteringsmaskiner.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

elvyfridalinnea

  • Inlägg: 5
    • Småland
SV: Får jag sälja mina ägg?
« Svar #37 skrivet: 27 mar-14 kl 17:06 »
tack för svar,
Det verkar inte helt omöjligt ändå! :)
Tur att jag inte ska starta i morgon, jag har ju obegränsat med tid att läsa på och fundera ut bästa lösning för mig och mina hönor.

elvyfridalinnea

  • Inlägg: 5
    • Småland
SV: Får jag sälja mina ägg?
« Svar #38 skrivet: 27 mar-14 kl 17:10 »
förresten, behöver jag inte lysa äggen om jag inte kvalitetssorterar dem?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

559 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser