Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Här ska det bakas surdegsbröd.  (läst 2913 gånger)

Klasb

  • Inlägg: 536
    • Gotland
Här ska det bakas surdegsbröd.
« skrivet: 13 feb-16 kl 15:25 »
Att baka är inte min starka sida även om jag ser ut som en bulle.
Varför börja med något så lätt som att bränna skorpor eller rosta bröd.

jag har satt surdegsgrund en grund på vetemjöl och en på rågmjöl.
1dl vetemjöl och1 dl jummet vatten och en grund 1dl rågmjöl, rent rågmjöl utan inblandning av vetemjöl med 1 dl vatten.

fråga 1 kan man ta vetegrund för att baka rågmjölslimpa?
Nu strax efter 2 dagar ska jag mata grunden för första gången. I burken är nu något löst, degigt, geggigt, bubbligt på ytan utan bubblor som luktar syrligt.
Har jag en kultur eller är det bara giftigt. jag ska nu försiktigt, för att inte skrämma bort det som finns i geggan, röra om och hälla bort allt utom 2matskedar.
Därefter ska jag blanda mjöl och vatten 1+1 och hälla ner och mata burken.
fråga 2. Varför måste jag hälla bort nästan allt.
enligt receptet ska jag mata 4 gånger.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Här ska det bakas surdegsbröd.
« Svar #1 skrivet: 14 feb-16 kl 08:38 »
Varför ska du hälla bort nästan hela surdegen? Det behövs inte, det är bättre du matar på den bara. Bubblorna är jäsbubblor, det är ett gott tecken, precis som den syrliga lukten. Då har du alltså lyckats fånga in vildjäst. (Man kan starta en surdeg med köpejäst också, om så önskas.)
Hur många gånger en matar surdegen innan bak är en smaksak. Jag brukar bara mata 1-2 ggr, men det går säkert bra med 4 också!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

 

Klasb

  • Inlägg: 536
    • Gotland
SV: Här ska det bakas surdegsbröd.
« Svar #2 skrivet: 14 feb-16 kl 09:15 »
Tack Skräptanten. Jag gjorde som recepten sa och hällde bort allt utom ca 3 msk och matade med 1+1. Nu ett och ett halv dygn senare händer inte mycket utom att det ligger vatten på yta.
Jag tror att jag har det för kallt inomhus. Det är nackdelen med radiatorer, lika varmt överallt.
jag hade tänkt mata nu till kvällen utan att hälla bort något.
om det är livlöst i burken kan jag lägga i en liten liten bit bakjäst för att sätta sprätt på kulturen. är det inte risk at det blir fel sorts surdegskultur.
eller att sätta till en droppe honung

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Här ska det bakas surdegsbröd.
« Svar #3 skrivet: 14 feb-16 kl 12:33 »
Du kanske hällde bort det som jäst, då? Vad tycker receptförfattaren det är för vits med att hälla bort det mesta av den nyblivna surdegen?
Vad har du för inomhustemperatur? Det sägs att köpejäst jobbar i ett temperaturspann på +9 till +38 grader, och det är troligen samma med vildjästen. Borde alltså funka i de flesta hem.
Om du startar med köpejäst får du den sorts jästsvamp/ar som finns i jästkuben, om du kör vilt får du de jästsvampar som finns inne i ditt hus och i viss mån i mjölet. Honung innehåller inte jästsvampar i någon större utsträckning, däremot är kolhydraterna i den "mat" för jästsvamparna. Funkar nog med vad kolhydratrikt gojs som helst.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

claesagården

  • Inlägg: 2
    • Halland
SV: Här ska det bakas surdegsbröd.
« Svar #4 skrivet: 14 feb-16 kl 13:48 »
Hej!

Jag hade inte hällt bort nästan all surdeg när jag matar den för att få igång en surdeg. Jag hade bara matat på helt enkelt varje dag i ca 3-4 dagar. MEN, när surdegen är klar för att användas, och jag använder en del i ett tex bröd, då skulle jag hälla av det som blir över sedan och bara spara lite i botten, och mata på nytt. Så gjorde vi varje dag på jobbet (då surdegen användes varje dag), när jag jobbade som bagare.
Att det luktar och bubblar är positivt! Så låt dig inte skrämmas av det ;)
Ett annat tips för att få fart på en surdeg är att ha i lite finrivet äpple, då sätter det igång ganska fort oftast. Speciellt i rågvarianterna - då det kan vara svårare för dem att komma igång. Och angående att använda en vetesurdeg i ett rågbröd, så går det alldeles utmärkt! Rågsurdeg är ofta lite "surare" än vetesurdeg - enligt mina erfarenheter. Bara experimentera på! Man ska våga prova! ;) Nu blev jag själv sugen på att sätta igång en surdeg.. så ska nog göra det!
Bara skriv om det är något annat du undrar, är utbildad bagare och konditor, så lite kan jag ;D Men just surdeg har jag inte arbetat jättemycket med, men lite har man ju varit inne på området iaf!
Lycka till med brödbaket!

Klasb

  • Inlägg: 536
    • Gotland
SV: Här ska det bakas surdegsbröd.
« Svar #5 skrivet: 14 feb-16 kl 14:48 »
tack jag kunde inte fatta varför man skulle slänga bort det mesta varje dag innan man matade för att sedan vid den fjärde matningen göra den så stor att det räckte för att sätta deg.
nu ska jag mata 1+1 till dag 4:a då jag förhoppningsvis har en fin kultur
nu ska jag gå och riva en nypa äpple

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Här ska det bakas surdegsbröd.
« Svar #6 skrivet: 03 mar-17 kl 08:13 »
Hur har det gått?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

746 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, papwe

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser