Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Permakultur" men för (eller med) djur?  (läst 1494 gånger)

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
"Permakultur" men för (eller med) djur?
« skrivet: 31 mar-13 kl 21:37 »
Permakultur verkar fiffigt. Jag sitter och tittar på en film (Farm for the future https://www.youtube.com/watch?v=vJMgfKqKXwY) och ser dem skyffla dynga, minns också när jag hade höns och sett att det finns massa maskinell utrustning i olika kataloger för att hantera gödsel från djur man håller.


Så börjar jag undra, finns det inget liknande permakultur fast för djurhållning? Kan man blanda in djuren i permakulturen på något sätt? Kan man ha djur för kött och ägg och mjölk utan att behöva ha stallar och gödselhantering och massor av jobb om man kan gå ned lite i avkastning?


Tankar om det?


/Torpjens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: "Permakultur" men för (eller med) djur?
« Svar #1 skrivet: 31 mar-13 kl 21:51 »
Jag la fram problemet med höns i trädgårdslandet för Trädgårdsmästaren här. Hon säger det ska finnas jordgubbar (marktäckare) så att det räcker till hönsen också.  ;D
Här gör vi så att är det något som ska hägnas in så är det odlingarna. Även höns ska ju va så självförsörjande som möjligt.

Å så ska man inte köpa en massa verktyg. Det blir bara jobb........ ;)
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Broberg

  • Gäst
SV: "Permakultur" men för (eller med) djur?
« Svar #2 skrivet: 31 mar-13 kl 21:55 »
Kör på stängsel då, för höns kan få för sig att man ska ta bara ett bett på varje jordgubbe..

Henrik Uddemar

  • Inlägg: 629
    • Gotland
SV: "Permakultur" men för (eller med) djur?
« Svar #3 skrivet: 31 mar-13 kl 21:59 »
Permakultur är först och främst ett "design" verktyg.
När det kommer till djur så strävar man efter att ha så många användningsområden som möjligt för dem.
Inget av detta är okänt sedan tidigare eller mystiskt på något vis, men med hjälp av böcker och filmer kan man få många tipps på "användnings"-områden för djuren.

Alla djur producerar naturligtvis dynga men man väljer hur man vill hantera det, utan stallar blir antingen djurhållningen extensiv, vilket kräver stora arealer. Kvalitén på marken avgör mängden djur man kan ha per area enhet, och kan då lämpligen kombineras med exempelvis skogsodling eller fruktträd, eller så väljer man att rotera mindre beten vilket kan innebära stor mängd gödning på liten yta vilket kan kombineras med odling eller vall (hö).
Man kan också låta grisar böka i ströbäddar för att bättre kompostera dessa och göra dem lättare att köra ut, trynplöjning är också ett bra sätt att förbereda jorden för odligen, vilket även hönstraktorer kan vara.
Vidare är också stripp-betning av div grödor som exempelvis rovor något som man kan lägga in i permakultur-design.
Möjligheterna är väldigt många och djuren man önska hålla, grödorna man föredrar samt jordens förutsättningar och klimatet avgör vad som är möjligt, och förstås hur mycket mark man har tillgång till.
Själv är jag mycket fångad av de här idéerna och tycker att det är mycket spännande.
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

Henrik Uddemar

  • Inlägg: 629
    • Gotland
SV: "Permakultur" men för (eller med) djur?
« Svar #4 skrivet: 01 apr-13 kl 22:33 »
Kom att tänka på ett par saker till som man kan tillföra i permakulturdesignen.
Olika djur kan beta samma mark efter varandra för att på så vis bättre utnyttja det marken producerar.
I vissa fall kan också kombinationen med större djur (nöt, lamm och kanske häst) tillsammans med höns vara mycket lämplig.
Delvis för att minska parasitmängden på betet, helt enkelt enkelt genom att hönsen äter upp parasiterna och deras ägg men också för att hålla rent från spill runt foderplatser från spannmål och kraftfoder för att undvika råttor och möss.
Just lamm spiller en hel del och äter inte upp det som hamnat på marken.
Sen kan vilda djur spela en viktig roll när de jagar insekter som hotar äta upp grönsaker och grödor, om man är intresserad är det mycket meningsfullt att skapa förutsättningar för diverse fåglar och annat som igelkottar att trivas.
Annars är exemplet med mysk-ankor som äter snigar rätt välbekant.
Som sagt finns det massor av spännande grejor man kan göra....
 
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: "Permakultur" men för (eller med) djur?
« Svar #5 skrivet: 02 apr-13 kl 17:22 »
Förra året så kom det flera grodor till vår gård, vi har alltid haft någon padda som vandrar mellan oss och grannen men i somras kom flera grodor. De valde ut olika revir, en bodde t.ex i mitt växthus hela sommaren och åt upp insekter och annat otyg. Det var himla kul för de var stationära på de platser de valt ut. Växterna trivdes och häll sig friska mycket tack vare dem. Det enda de inte gillade var när jag vattnade, speciellt den i växthuset hatade att få vatten på sig ?! ??? jag har alltid trott att alla grodor älskar  vatten.
Hoppas jag får nya sommargäster i år  ;D

memori

  • Inlägg: 5
  • Intresserad av ett liv på landet.
    • Uppland
SV: "Permakultur" men för (eller med) djur?
« Svar #6 skrivet: 02 apr-13 kl 18:05 »
ett tips ar ju att se permaculture design course med bill mollison och geoff lawton. -> google
ett annat satt ar att ga in pa hans nya hemsida  ->  geofflawton.com

ett annat satt ar att kolla pa en video fran hans gard for att fa lite hands on tips. -> https://www.youtube.com/watch?v=ASNVqSEEk1U



Mustapeikko

  • Inlägg: 47
  • vänemöinen,gandalf,snusmumriken och jag
    • Norrbotten
SV: "Permakultur" men för (eller med) djur?
« Svar #7 skrivet: 02 apr-13 kl 18:12 »
som jag lärt mig så är djur absolut en del av permakulturen...det finns ju många fördelar som djur skapar och som man kan dra nytta av... och en del av hela tänket är nog att vara så självförsörjande som möjligt...och jag vet inte hur kul det är att försöka vara självförsörjande vegan,vegetarian i sverige?

 

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: "Permakultur" men för (eller med) djur?
« Svar #8 skrivet: 02 apr-13 kl 20:32 »
Djur ingår vanligen i permakultur designs.
I större system så har man olika djurslag som enligt ett visst mönster/turordning betar av markerna efter varandra.
Även vissa vilda djur vill man gynna genom genomtänkta designs. Dvs små fåglar för att hålla ner insekts trycket grodor paddor och ödlor vill man gärna ha.

Vilka djur som är lämpliga beror ju på vad man har för marker hur stora marker man har mm

Något att ta hänsyn till är ju även lagstiftningen i vårat land.
För den oinvigde kan youtube filmer vara fångande men kom ihåg att kontrollera vad som gäller här innan ni räknar ytor och odlingar.

Om man har upphöjda bäddar och låter jordgubbarna vara dom marktäckare dom är så håller sig hönsen i gångarna och plockar det man råkat trampa ner eller bär man missat innan (läggs i gången)+ diverse insekter och sniglar/snäckor..

Jag trodde själv att det skulle bli ett problem. Första året när plantorna är nyplanterade (första året) bör man nog hålla hönsen utanför, gångar mellan plantorna ser dom som stigar.



Jag hade inga höns inne i planteringen. De blir nog svårare att hålla TiB utanför  ;)

Små djur, så som fjäderfä, kaniner och fiskodling är nog vanligast. Större djur kräver mer yta, foder och kunskap.

« Senast ändrad: 03 apr-13 kl 16:48 av Maria C S »
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

783 gäster, 2 användare (1 dolda)
prydnadsfåglar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser