Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  blivit med klippmaskin...  (läst 1863 gånger)

Karina

  • Inlägg: 245
  • småskalig... irrationell...
    • Uppland
    • Ålbrunna Gård
blivit med klippmaskin...
« skrivet: 21 apr-10 kl 19:54 »
Jag fick en klippmaskin av min granne. En Stewart shearmaster model 31 B -1 med skär steward 4H-B. Han sa att den är för kor och jag googlade och kan inte se någon skillnad på skären. Jag ska ju ha den till får. Går det att få tag på nya skär till en sån här maskin eller går det måhända att använda det skär som sitter på?

Någon som vet ???
« Senast ändrad: 21 apr-10 kl 19:58 av Karina »
Bor med min familj på en avstyckad gård i Stockholms län. Vi har höns, kalkoner, bisamhällen, gotlandstackor, grisar på sommarhalvåret och 2 kattor och en norsk buhund.
Är självförsörjande på väldigt mycket men inte allt. Ännu.

MarranMedFår

  • Inlägg: 14
    • Västergötland
SV: blivit med klippmaskin...
« Svar #1 skrivet: 22 apr-10 kl 11:59 »
Kan tyvärr inte hjälpa, men även jag undrar...

Jag har två tackor... Har upptäckt att en helt vanlig köks sax kan man uträtta underverk med!  ;) Det funkar ok både att k,lippa ull och verka klövar med den! Köpte både får sax och klöv tång och tänkte att det skulle hjälpa... men de är gjorda för grova mans händer inte små kvinnohänder...

Men visst har jag funderat på att skaffa en elektrisk fårsax, men måste det verkligen vara en speciell för får? Varför kan det inte fungera med en för kor, eller till och med häst? Är även jag lite frågande ???
Marran

Karina

  • Inlägg: 245
  • småskalig... irrationell...
    • Uppland
    • Ålbrunna Gård
SV: blivit med klippmaskin...
« Svar #2 skrivet: 22 apr-10 kl 16:06 »
Lägger ut bilder, tacksam för synpunkter!
Bor med min familj på en avstyckad gård i Stockholms län. Vi har höns, kalkoner, bisamhällen, gotlandstackor, grisar på sommarhalvåret och 2 kattor och en norsk buhund.
Är självförsörjande på väldigt mycket men inte allt. Ännu.

lammemma

  • Inlägg: 228
    • Halland
    • Gammeldags
SV: blivit med klippmaskin...
« Svar #3 skrivet: 22 apr-10 kl 16:57 »
men de är gjorda för grova mans händer inte små kvinnohänder...

Men visst har jag funderat på att skaffa en elektrisk fårsax, men måste det verkligen vara en speciell för får? Varför kan det inte fungera med en för kor, eller till och med häst? Är även jag lite frågande ???


LG-produkter har en handsax av mindre modell som passar för kvinnohänder.

Skären till kor och häst är inte likadana som till får. Det har med antal skär och skärens vinkling  att göra.
Länk till LG visar skär för häst.


Karina din maskin är försedd med skär för får. Nya skär kan du få tag på hos LG-produkter.
Uppfödare av rya- och värmlandsfår, handväverska och spinnerska med ergonombakgrund.

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: blivit med klippmaskin...
« Svar #4 skrivet: 22 apr-10 kl 17:15 »
Jag fick en klippmaskin av min granne. En Stewart shearmaster model 31 B -1 med skär steward 4H-B. Han sa att den är för kor

Lustig granne du har... har han klippt sina kor med får saxen  ;D :P
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Karina

  • Inlägg: 245
  • småskalig... irrationell...
    • Uppland
    • Ålbrunna Gård
SV: blivit med klippmaskin...
« Svar #5 skrivet: 22 apr-10 kl 22:07 »
 ;D
Han hade visst aldrig använt den, men han hade fått den av någon som säkert klippt kor med den, håret som satt i den var misstänkt likt kohår.

Jag är glad att jag har en fårsax :) Nu väntar jag bara på att fåren ska bli torra så ska jag testa den.
Bor med min familj på en avstyckad gård i Stockholms län. Vi har höns, kalkoner, bisamhällen, gotlandstackor, grisar på sommarhalvåret och 2 kattor och en norsk buhund.
Är självförsörjande på väldigt mycket men inte allt. Ännu.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

481 gäster, 5 användare (1 dolda)
Gröfre Slissing, alternaiv, Tur-Johan, köksträdgård

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser