Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bra klippmaskin till får??  (läst 4061 gånger)

fille

  • Inlägg: 31
  • kraschlandning....
    • Småland
bra klippmaskin till får??
« skrivet: 07 mar-11 kl 20:07 »
hej!

tänkte höra om det finns någon som har bra tips på klippmaskin till får...
vilka märken som rekommenderas och vilka man ska akta sig för...

mvh fille
...småländsk gård...afrikanska dvärggetter...en hög värmlandsfår...katter...malinois...chihuahuablandning...brahma...dvärg brahma...skånegås...broncekalkon...cröllwitzerkalkon...japansk jumbovaktel...fransk jumbovaktel...kinesisk dvärgvaktel...

gnällvis

  • Inlägg: 154
    • Jämtland
SV: bra klippmaskin till får??
« Svar #1 skrivet: 09 mar-11 kl 10:20 »
Nordpost har flera bra alternativ men jag har upptäkt att de flesta maskiner är tunga, väldigt tunga efter en par djur. Bäst är att prova i affären eller hemma hos någon fårägare.  Det finns ju även lättare maskiner. Vi har provat flera olika alternativ men efter en par timmar är jag slut i handleden vilket gör att det blir farligt för tackan. Därför övergick vi till handsax och klippstol. Det blir nog besvärligare om man har många djur men arbetsställningen är mycket bättre då du har hela tackan i en bra arbetshöjd och du slipper allt oväsen och rengöring av maskinen. Bättre för djuret och bättre för dig. Köpte handsaxar hos LG produkter som finns på nätet. Runt spenar och pung och under magen använder vi bara en vanlig kökssax. Men som sagt var, det kanske inte fungerar om man har många djur men i en liten besättning som vi har så har det visat sig vara ett bättre alternativ.

Lantbutiken.se

  • Inlägg: 4
SV: bra klippmaskin till får??
« Svar #2 skrivet: 10 mar-11 kl 17:48 »
Hej!

Vi på Lantbutiken.se försöker hålla utkik om det är något som vi kan bidra med då någon har frågor om produkter för får och lantbruk m.m.
Vi har en fårsax, klippmaskin till får som heter Heiniger Xtra till får.
Det är en klippmaskin som man kan använda om man har några få får och även om man har flera får, för både proffs och hemmaanvändning.

För mer information följ denna länk:
http://lantbutiken.se/butik/klippmaskin-heiniger-for-kreaturhast-och-far/272-klippmaskin-heiniger-xtra-clipper-klippmaskin-till-far-7613073001343.html

Har ni några frågor är ni alltid välkommen att kontakta oss.

Med vänliga hälsningar
Lantbutiken.se
www.lantbutiken.se
Tel. 0371-13411


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

494 gäster, 5 användare (1 dolda)
maiz, sayerbýr, hofboss, Sundance

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser