Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pasteurella  (läst 6756 gånger)

AG

  • Inlägg: 232
  • Galfvensjös Kaningård
    • Min hemsida
Pasteurella
« skrivet: 13 apr-07 kl 22:08 »
Jag undrar en sak ang. Pasteurella:

Jag har läst att kaniner som kommer föds från en Pasteurella positiv moder ej föds med Pasteurella utan att om man avvänjer dom vid ca 4 veckor ålder har dom en chans att ej få Pasteurella.

Jag har även hört att kaniner som kommer från en Pasteurella positiv moder föds med Pasteurella och att det ej spelar någon roll om man avvänjer tidigt.

Vad är riktigt?
Galfvensjös Kaningård
Uppfödning av Svensk Pälskanin (gammal svensk ras), Californian och NZW.

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
Re:Pasteurella
« Svar #1 skrivet: 14 apr-07 kl 13:39 »
Hej.

Jag har en känsla av att alla kaniner har Pasteurella. De flesta har ett immunsystem som håller bakterierna i schack.

Håll efter hygienen och ta bort djur som blir sjuka, så fixar naturen en motståndskraftig besättning.

Så känns det för mig, och det har fungerat hittills.

Edgar

sube

  • Inlägg: 141
    • Uppland
Re:Pasteurella
« Svar #2 skrivet: 15 apr-07 kl 12:36 »
Får jag fråga vad det är..Pasteurella?
Föder upp Shetlandsponnyer, Hedemorahöns, Myskankor och får i mindre skala.

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Re:Pasteurella
« Svar #3 skrivet: 15 apr-07 kl 12:56 »
Får jag fråga vad det är..Pasteurella?

En virus sjukdom som finns latent i kaniners näsgångar och bihålor. Den finns i (rätta mig om jag har fel Edgar) 3 varianter, akut, (dödlig) subkutan(underliggande) och den 3:e kommer jag inte ihåg. När kaninens immunförsvar försämras får den subkutana fäste och kan utlösa en infektion i form av snuva. Den akuta har oftast dödlig utgång och det går extremt fort.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
Re:Pasteurella
« Svar #4 skrivet: 15 apr-07 kl 13:30 »
Hej!

Pasteurella multocida är en bakterie (inget virus) som kan ge en hel radda sjukdomssymptom.  Snuva är väl vanligast, lunginflammation, könsorganen inflammeras, mellanörat kan inflammeras (resulterar ofta i att kaninen håller huvudet på sned), ögonen och snabbast dödligt är en blodförgiftning.

Bra stallmiljö, bra hygien, borttagning av sjuka djur.

Ev kan man vaccinera eller antibiotikabehandla.

Edgar


Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Re:Pasteurella
« Svar #5 skrivet: 15 apr-07 kl 18:47 »
Jag ber om ursäkt, stämmer, bakterier!

36 timmars arbete på en helg sätter sina spår i huvudet  ::)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

sube

  • Inlägg: 141
    • Uppland
Re:Pasteurella
« Svar #6 skrivet: 15 apr-07 kl 19:16 »
Tack ska ni ha!  :D
Föder upp Shetlandsponnyer, Hedemorahöns, Myskankor och får i mindre skala.

AG

  • Inlägg: 232
  • Galfvensjös Kaningård
    • Min hemsida
Re:Pasteurella
« Svar #7 skrivet: 15 apr-07 kl 20:26 »
Ev kan man vaccinera eller antibiotikabehandla.

Edgar
Kan man verkligen vaccinera? Vad jag har hört finns (ännu) inget vaccin mot Pasteurella.

Tillägg: Vilken antibiotika använder man (namn)?
« Senast ändrad: 15 apr-07 kl 20:32 av Galfvensjö »
Galfvensjös Kaningård
Uppfödning av Svensk Pälskanin (gammal svensk ras), Californian och NZW.

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
Re:Pasteurella
« Svar #8 skrivet: 15 apr-07 kl 22:13 »
Kan man verkligen vaccinera? Vad jag har hört finns (ännu) inget vaccin mot Pasteurella.

Tillägg: Vilken antibiotika använder man (namn)?

Här läste jag bara innantill i Åke Johanssons kompendium om kaniner som produktionsdjur. Fortsättningen var att kontakta veterinär

Edgar

Kraxa

  • Inlägg: 71
    • -
Re:Pasteurella
« Svar #9 skrivet: 16 apr-07 kl 19:30 »
Antibiotikan som används är baytril, men det är svårt att bli av med bakterien helt och ALLA kaniner måste behandlas. Även dom som inte påvisat smitta. Och kaninerna kan även fortsätta vara smittbärare.

Vi har nyligen haft pastruellan i vår kaningård, behandlade förra sommaren men nu i början av året kom smittan tillbaka. Fick smittan av en oseriös uppfödare förra sommaren så vad jag kan säga så här i efterhand är att karantän vid nyinköpta djur är nog så viktigt.

Här har tio bra avelsdjur (bl a dyra importdjur) och deras ungar och även min lilla goa dvärghare blivit avlivade p.g.a. smittan  :'(. TYvärr är avlivning och sanering (jag använde virkon och jodopax x3 på burar och redskap) enda möjligheten att vara på säkra sidan. Även kläder du använt i kaningården måste tvättas o.s.v.

Personer som säljer smittade djur borde tänka på vilket lidande de för på både uppfödare och kaniner i och med detta. Även ekonomiska förluster. Det är så onödigt att förstöra för andra.

Efter några tårdrypande veckor ser man ljuset i tunneln i och med våra nu nio nyinköpta avelsdjur, bara att starta om på ny kula liksom :)

Vill du veta mer så är Ricardo Feinstein på SVA mycket kunnig och trevlig.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:Pasteurella
« Svar #10 skrivet: 17 apr-07 kl 17:40 »
 Jag fick veta att man gjort en undersökning i Finland och hittat Pasteurella hos 80% av obducerade kaniner oavsett dödsorsak så risken är nog stor att vi har Pasteurella kaniner allihop även om vi inte har symptom på våra djur... Själv har jag under årens lopp köpt in av flera uppfödare och sannolikheten att INGEN av dem skulle ha haft bakterien på sina djur är nog ganska liten för jag skulle tro att procenttalet här inte skiljer sig stort från Finland.
 Att hålla rent, ha mycket bra ventilation (viktigast tror jag personligen) samt att inte utsätta kaninerna för stress och rent allmänt ge bra foder osv så att kaninen är i "Fin Form" hindrar dem från att bli sjuka även om de bär på bakterien. Jag försöker att ha så liten "rotation" som möjligt på mina kaniner för jag har en känsla av att det blir störningar när olika "bakteriefloror" möts oavsett om det är friska eller sjuka djur, helst köper jag djur på våren så att de kan vara ute i betesbur någon månad innan de kommer in och blandas med de "gamla" djuren.
                              Mvh
                          Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

AG

  • Inlägg: 232
  • Galfvensjös Kaningård
    • Min hemsida
Re:Pasteurella
« Svar #11 skrivet: 17 apr-07 kl 20:29 »
Vill du veta mer så är Ricardo Feinstein på SVA mycket kunnig och trevlig.

Har han någon mail address?
Galfvensjös Kaningård
Uppfödning av Svensk Pälskanin (gammal svensk ras), Californian och NZW.

Kraxa

  • Inlägg: 71
    • -
Re:Pasteurella
« Svar #12 skrivet: 17 apr-07 kl 21:53 »
ricardo.feinstein@sva.se
Tel: 018-674284

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
Re:Pasteurella
« Svar #13 skrivet: 19 apr-07 kl 10:41 »
Citera
Fick smittan av en oseriös uppfödare
Fel... Man är INTE oseriös för att man har smittade kaniner. Pasturella och även coccider kan och finns ofta UTAN symtom. Hur ska en uppfödare veta då? Varför blir han/hon stämplad som oseriös? Är man så rädd ska man aldrig köpa in djur utifrån och aldrig besöka en utställning. Sluta skylla på andra...
Kaninuppfödare och pelargontant.

Kraxa

  • Inlägg: 71
    • -
Re:Pasteurella
« Svar #14 skrivet: 19 apr-07 kl 13:20 »
Citera
Fel... Man är INTE oseriös för att man har smittade kaniner. Pasturella och även coccider kan och finns ofta UTAN symtom. Hur ska en uppfödare veta då? Varför blir han/hon stämplad som oseriös? Är man så rädd ska man aldrig köpa in djur utifrån och aldrig besöka en utställning. Sluta skylla på andra...

Nja, snälla ta reda på fakta innan du går till angrepp tack. Den här uppfödaren har kaniner som påvisar smittan i sin besättning och fler uppfödare har fått slå ut sina kaningårdar efter att ha köpt djur därifrån. Och personen ifråga fortsätter att sälja smittade djur. Det kallar jag oseriöst och det står jag för. Tycker inte du att det är oseriöst kanske?

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
Re:Pasteurella
« Svar #15 skrivet: 19 apr-07 kl 14:35 »
Ta reda på fakta? Jag hör alltför ofta denna form av ryktesspridning. Det är mer viktigt visa att man inte är sjukdomar inte gör en oseriös.  Vad är det för fakta jag skulle ta reda på, och hur? Vilken fakta tog du själv som köpare reda på innan köp? Besökte du uppföadren? Besiktigade du djuren innan köp?

Att medvetet sälja sjuka djur är självklart inte bra, men man bör ej ta för givet att man vet allt om alla.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Kraxa

  • Inlägg: 71
    • -
Re:Pasteurella
« Svar #16 skrivet: 19 apr-07 kl 14:45 »
Du har ju ingen aning om varför jag kallade uppfödaren oseriös. Och jag hade sett snuvan hos dennes kaniner men "viftat bort" det eftersom jag har respekt för dennes kunskap om kaniner och trodde inte man kunde göra så. Förtroende  ::) Trodde inte det var något smittsamt.

Citera
Vilken fakta tog du själv som köpare reda på innan köp? Besökte du uppföadren? Besiktigade du djuren innan köp?

Jag har redan påtalat mina brister i tidigare inlägg. Sedan kan vi väl vara överens om att sälja sjuka djur omedvetet kan alla göra, men att göra det medvetet är oseriöst.

Valiant

  • Gäst
Re:Pasteurella
« Svar #17 skrivet: 08 jun-07 kl 11:32 »
stämmer Kraxa!!!!!!!!!!!!!

klorofyll

  • Gäst
Re:Pasteurella
« Svar #18 skrivet: 08 jun-07 kl 17:05 »
Som rel. ny så har jag förstått att det finns (minst) två riktigt otäcka och förödande sjukdomar på kanin: Coccidos och Pasturella ( ursäkta ev stavfel!) Men då undrar jag bara hur man konstaterar om en kanin har P. t ex. För man vill ju vara på sin vakt och ta tag i sånt så fort som möjligt.

Tar man blodprov, eller är snuva lika med P.?

Gösta

  • Inlägg: 1630
Re:Pasteurella
« Svar #19 skrivet: 08 jun-07 kl 19:27 »
Pasteurella finns i 5 olika varianter.
Det är en bakterie som ALLA kaniner har! Bakterien är en så kallad nyttig bakterie som hjälper djuret på olika sätt.
Dess bakterier finns i nosen och luftvägen upp genom nosen.
När ett djur utsätts för orsaker som sätter ner immunförsvaret kan dessa bakterier öka drastiskt och medföra följdsjukdomar som i allvarliga fall kan medföra lunghinneinflammation vilket i sin tur resulterar i dödsfall.
Vid förflyttning, inköp, ändrade stallförhållanden, ändrad foderstat för att nämna några fall kan ett sådant utbrott ske.
Rekopmmenderad behandling om utbrott sker är som Edgar skriver, en bra stallmiljö. Förutom detta bör djur med förhöjd pasteurella isoleras under sjukdomsförloppet.
Att köpa in djur från andra gårdar är alltid en risk eftersom bakteriefloran oftast är olika på gårdar vilket gör att kaninerna har ett immunförsvar som då inte stämmer överens med nya gården. Detta är ganska vanligt. Att INTE sätta dessa djur i karantän vid hemkomst är mycket allvarligt misstag.
Att slakta ut alla djur vid pasteurellaangrepp är helt förkastligt! Sköt om djuren istället på ett korrekt sätt och problemet försvinner.
Personligen har jag haft ca 5 utbrott under 25 år. 3 kanier har avlidit, resten har tillfrisknat samt byggt upp ett förstärkt immunförsvar!
Gösta

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Re:Pasteurella
« Svar #20 skrivet: 08 jun-07 kl 22:36 »
Info:

I Holland bland annat använder man Terramycin med mycket goda resultat vid pasteurella utbrott i besättningar men även för kaninsnuva.

Man behöver alltså precis som Gösta skriver, inte slakta ut hela besättningen.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Kraxa

  • Inlägg: 71
    • -
Re:Pasteurella
« Svar #21 skrivet: 09 jun-07 kl 01:18 »
Vem väljer man att lyssna på? Den som har haft problem i besättningen eller den som inte har haft det?  ::) Vi fick rådet att avliva från flera olika håll och det har vi inte ångrat, även om det var jobbigt just när det inträffade. Vi hade till större delen rexar, så vi åkte till en uppfödare med torkanläggning eftersom vi inte fått hem vår egen än. Han var noga med att tvätta kläder och utrustning efter att han hjälpt oss med detta.

Jag satte mina djur i karantän, när pasteurellan bröt ut på ett av djuren isolerades det. Kaninen "frisknade" till och det var när den hanen sattes i avel som problem uppstod.

Jag väljer med omsorg vem jag köper djur från i fortsättningen. Inställningen är också viktig.

Om kaninerna skulle bygga upp ett starkare immunförsvar efter att dom haft förhöjd pasteurella låter jag vara osagt. Men något är helt uppåt väggarna när flera uppfödare får problem efter att ha köpt djur från en och samma kaningård.

Problemen försvinner inte, för en tid kanske...men det dyker upp igen om man inte tar bort dolda smittbärare.

klorofyll

  • Gäst
Re:Pasteurella
« Svar #22 skrivet: 09 jun-07 kl 16:00 »
Med risk för att vara tjatig: hur ser man skillnad på en snuva och när man fått ett P-utbrott!? Ska man isolera en kanin som får nysningar och snuva eller vad är tecknet.

Gösta

  • Inlägg: 1630
Re:Pasteurella
« Svar #23 skrivet: 09 jun-07 kl 22:52 »
Kära "Kraxa"
Innan du fortsätter i din ryktesspridning som faktiskt är ganska egendomlig. Eftersom Pasteurellabakterien finns hos alla kaniner och skall finnas, är enligt dig alla kaniner sjuka! Jag har försökt förklara detta flera gånger men det verkar inte som om du vill lyssna.
Nåväl, det är ditt problem visserligen. Du skriver om att du satt djuren i karantän. Förklara hur din karantän är uppbyggd! Blev dina testdjur sjuka? Hur länge hade du karantänen? Bytte du kläder innan du gick dit?
Var det inte så att du köpte djur som du "glömde" i en bur ute i regnet? Var inte djuren genomblöta när du väl tog hand om dem?
Kaniner tål inte att bli blöta eller sitta i drag vilket du borde veta! Tänk först, skriv sedan.
Det finns ett ordspråk som lyder: Det är bättre att folk tror att man är dum än att öppna munnen och bevisa det.
Kanske något att fundera på istället för att "kraxa"
Gösta

Kraxa

  • Inlägg: 71
    • -
Re:Pasteurella
« Svar #24 skrivet: 10 jun-07 kl 15:53 »
Man väljer på vem man vill lyssna också  ;) Jag väljer att lyssna på människor med friska kaniner och en sund och bra djurhållning, och på veterinär, och SVA.

Det finns en bakterie hos grisar som gör att friska stora fina djur på några dagar avmagrar och dör om bakterien får fäste och smittrycket ökar. Gårdar som har problem med detta levererar inte livdjur till andra gårdar och det iakktas alltid stor försiktighet vi besök på andra gårdar, oavsett om man har påtaglig smitta eller ej. Det tål att tänkas på.

Vart du har fått det ifrån att mina djur satt ute i regnet är en gåta. Men något måste man ju ta till när dom egna argumenten inte räcker till, eller?

Mina djur har bra burar, tillräckligt med halm, sitter inte i drag... Innan pasteurellautbrottet har jag bara haft en enda sjuk kanin. En hoppkanin som fick varböld som jag tvingades avliva. Ett kvitto på en god djurhållning anser jag ;) Numera var det längesedan jag hade hoppkaniner, men på den tiden tävlade jag nästan varje helg och mina kaniner kom i kontakt med andra kaniner från hela Sverige. Trots detta blev aldrig mina kaniner sjuka, och sjukdomar överlag är ovanligt hos kaninhopparna som sköter sina djur väl och är ärliga och kloka när det väl kommer till sjukdom. En parentes ;) Utställare och hoppare kan inte heller tiga när dom utsätts för smitta eftersom det syns (oftast) på en kanin när den är sjuk om den sitter i utställningsbur eller tävlar på en hoppbana. Så det blir så mycket viktigare att vara ärlig om man inte är ute och far bland folk och fä med sina djur.

Att låta sjukdomar eller ett ökat smittryck i besättningen "försvinna" av sig självt känns inte särskilt genomtänkt, eller djuretiskt för den delen.

Jag sysslar inte med ryktesspridning, men jag talar om när något känns fel och det kommer jag att fortsätta med. Det är aldrig roligt, jag vill inte bråka, jag vill bara kaniner och uppfödare väl. Tycker du det är att "kraxa" att tala om när något känns fel och vara ärlig med vad man tycker får det stå för dig. Kanske finns det en liten rebelliskt tanke bakom mitt nick, jag tycker det passar mig bra ;D Lyssnar man ordentligt på en kråka låter kraxandet inte så dumt. Det är bara skönsjungande fåglar som sitter i bur ;) Kom ihåg det!

Den här cirkusen är avslutad nu för min del. Nu har vi friska och vackra kaniner och deras kullar i våran kaningård och vi slipper höra på snoriga kaniner när vi är ute och sköter om våra djur. Jag har inget behov egentligen att sitta och diskutera sånt här på ett publikt forum, men jag kände att jag tillslut inte fick något val. Jag har sagt det jag vill ha sagt, jag är nöjd och nu vandrar jag vidare...

Kraxa

  • Inlägg: 71
    • -
Re:Pasteurella
« Svar #25 skrivet: 10 jun-07 kl 15:59 »
Citera
Med risk för att vara tjatig: hur ser man skillnad på en snuva och när man fått ett P-utbrott!? Ska man isolera en kanin som får nysningar och snuva eller vad är tecknet.

Pasteurellan syns som en vit lite tjockare snuva. Får du det på ett enstaka djur ska det isolereras och behandlas. Får flera djur smittan måste man göra något åt det, men vad som bör göras råder delade meningar om vilket är mycket uppenbart i den här tråden ;)

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Re:Pasteurella
« Svar #26 skrivet: 10 jun-07 kl 22:52 »
Nu tycker jag det räcker med pajkastningen här.

Var det inte symtombeskrivning på pasteurella tråden handlade om?!  >:(
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Kraxa

  • Inlägg: 71
    • -
Re:Pasteurella
« Svar #27 skrivet: 10 jun-07 kl 23:33 »
Citera
Nu tycker jag det räcker med pajkastningen här.

Var det inte symtombeskrivning på pasteurella tråden handlade om?!  

Tycker jag också! Det här är ett avslutat kapitel för mig... Sen finns ju olika uppfattningar på hur pasteurellautbrott ska behandlas och jag tycker det är bra att det kommer fram. ;)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

473 gäster, 2 användare (1 dolda)
Olofssonskan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser