Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fjäll-odling  (läst 4944 gånger)

Fjäll-gujne

  • Inlägg: 9
Fjäll-odling
« skrivet: 24 okt-19 kl 22:49 »
Halloj alla gröna.
Jag har nyss avslutat mitt första odlingsår på gården sen jag flyttade hem till byn igen.
Ett test år för att se om något växer och vart jag ska bereda land.
Trots sen start, skadedjur och endast pallkragar lyckades jag få till lite Palsternacka, morot, grönkål, broccoli, blomkål och gurka (resten gick på tok)

Då vi praktiskt taget bor på berggrund är det alldeles för mkt jobb att gräva sej neråt har jag byggt höga odlingslåder med insperation från hugelkultur, och tänker täckodla.
Säsongen är kort, snö och frost efter midsommar är vanligt, hösten tidig (fick gräva igenom över en decimeter tjäle för att hinna peta ned sista vinbärssticklingarna) men då har vi ju ljust dygnet runt så de väger förhoppningsvis upp det hela.
Vädret kan vara nyckfullt, förutom att det kan bli rätt ruggigt när vinden drar ner kallväder från fjälltopparna så börjar vi också känna av heta torra perioder.

Nu undrar jag om någon fler odlar i kargt klimat och har några tips?
Jag tar gärna emot allt! :)

masa

  • Inlägg: 346
    • -
SV: Fjäll-odling
« Svar #1 skrivet: 25 okt-19 kl 11:42 »
Hej Fjäll-gujne,

Jag odlar inte i speciellt kargt klimat, men jag tror att vissa vitlökstyper skulle fungera bra hos dig. I Norge odlar man en vitlökssort som kallas för Norsk Vitryss eller Valdres. Det gör man bland annat på en fäbod eller säter på nästan 1000m över havet, och skörden blir mycket bra trots den korta växtperioden. Det finns två vitlökstyper som kräver riktigt kalla vintrar för att utvecklas ordentligt, Marbled Purple Stripe och Porcelain.

 

nemra

  • Inlägg: 53
    • Västergötland
SV: Fjäll-odling
« Svar #2 skrivet: 05 nov-19 kl 10:29 »
Hej Fjäll-bo!
Det är så roligt att läsa att trots omständigheterna, det vill säga det hårda klimatet kan folk odla sin mat (eller en del av det) där uppe.
Jag är ingen expert på odling i kargt klimat men tycker om att läsa trädgårdsböcker och därför tänkte jag föreslå några att låna på biblan eller även köpa om man tycker de är värda att ha.

Min favorit trädgårdsskribent är, en så länge, Lena Israelsson som inte drar sig undan av att undersöka hur andra brukar göra, vilket senare tillämpar hon i sitt trädgård där hon provar sig fram. En av hennes böcker, "Odla året om" handlar bl.a. om hur man skyddar växterna, med tunnelväxthus eller odlingstunnlar. Även i boken "Jordens täppor" tar hon upp lite om odlingen i kallklimat som i Ryssland och i Kina.

Mycket av den aktuella trädgårdslitteraturen handlar om att skapa vackra trädgårdar med många blommor och mycket funkia. Jag läste i en trädgårdstidning att en annan känd trädgårdsskribent, Hannu Sarenström lämnade sitt vackra hus med trädgård i en mycket vacker omgivning  och flyttade till Danmark där han kunde odla grönsaker. Det är faktiskt nedvärderande för Sverige att en trädgårdsexpert inte har några andra idéer för grönsaksodling än att lämna landet! Jag har läst om någon annan som har flyttat till Portugal och är lycklig för att kunna odla paprika!
Men Lena J, hon kan odla paprika i Stockholmstrakten! Och detta är det exceptionella!
Som hos sa: "jag fick upp ögon för vinterodling i norra USA och i Kanada...i Kina... Kan kineser och kanadensare kan vi, tänkte jag." Det verkade som om det inte gick så bra med vinterodlingen i Stockholm mest pga ljusbrist eftersom växterna behöver minst 10 timmar ljus per dag för att växa.

Men om det går bra med vinterodling i Kanada eller i Kina då ska det gå bra med sommarodling i fjällen! Varför inte? Det gäller att ta vara på solenergin på det allra bästa sättet.

Växthus kan man köpa, men det kostar!
Växthus kan man bygga själv också. Mina farföräldrar hade ett "hemgjort" plastväxthus för tidiga tomater typ 5x8m. Här behöver man en duktig kille som kan slå spikar i trä! Och mycket ståltråd behövs det också!
De byggde växthuset (skelettet) av några pelare (smalare trästammar) sedan fäste de ståltråd på taket från toppen till sidorna och på sidoväggarna vågrätt mellan pelarna. Allt täcktes med plast efteråt.
Men det är klart att där inte var lika blåsigt som vid fjällen. För att förstärka konstruktionen kan man bygga en lervägg på norrasidan. Om växthuset är orienterat från väst till öst kan man ha en lång stödjande vägg på den norra sidan som förutom att den stärker konstruktionen kan fungera som värmekälla också.

Här kommer några böcker till:
Trädgård i kallt klimat av Maria Sandström
I trädgårdsmästarens spår av Elisabeth Svalin Gunnarsson
Skydda dina krukväxter av Maj-Lis Pettersson
Vår trädgårdsbok av Christel Kvant o Inger Palmstierna
Min dröm om lustgården av Börje Remstad  - bok om odling/täckodling
Den arbetsfria trädgården av Ruth Stavts - täckodling

Hoppas att jag kunde komma med lite extra inspiration för trädgårdsplaneringen.
Lycka till med fjällodlingen nästa år!
 




Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Fjäll-odling
« Svar #3 skrivet: 06 nov-19 kl 08:52 »
Det ska finnas tåliga men inte så himla dyra växthus här:

http://grohus.se/produkt/vaxthus/extra-starka-vaxthus/tor-300/

Länken går till ett av dem, de har fler. Jag funderar på något av deras för egen del, jag tycker det växer dåligt i min glänta i skogen och den är inte i närheten av fjällen.

TS: det är skoj att du försöker! Posta gärna mer och berätta vidare!
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Fjäll-odling
« Svar #4 skrivet: 06 nov-19 kl 14:27 »
Sök på Forsnäs Hemman dom odlar i södra Lapland och mycket i sand då sand drar till sig värmen bättre än jord vad ja förstått. Dom fins även på FB så där kan du nog fråga massor.
 

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Fjäll-odling
« Svar #5 skrivet: 07 nov-19 kl 09:12 »
Visst stod det även om Forsnäs Hemman i senaste numret av världens bästa tidning?
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Fjäll-gujne

  • Inlägg: 9
SV: Fjäll-odling
« Svar #6 skrivet: 07 nov-19 kl 12:30 »
Hej Fjäll-gujne,

Jag odlar inte i speciellt kargt klimat, men jag tror att vissa vitlökstyper skulle fungera bra hos dig. I Norge odlar man en vitlökssort som kallas för Norsk Vitryss eller Valdres. Det gör man bland annat på en fäbod eller säter på nästan 1000m över havet, och skörden blir mycket bra trots den korta växtperioden. Det finns två vitlökstyper som kräver riktigt kalla vintrar för att utvecklas ordentligt, Marbled Purple Stripe och Porcelain.

Tack för tipset! Hade tänkt prova cledor men ska verkligen kolla upp de här andra :)

Fjäll-gujne

  • Inlägg: 9
SV: Fjäll-odling
« Svar #7 skrivet: 09 nov-19 kl 17:35 »
Nemra: tack för Tipsen! Ska verkligen kolla upp böckerna ☺️

Hehe nån herre för att bygga växthus är inte alls nödvändigt 😉Tyvärr är det nog snarare snömängden som raserar de flesta hemgjorda här i trakterna även om vinden kan vara rätt kingig också 🤔


Fjäll-gujne

  • Inlägg: 9
SV: Fjäll-odling
« Svar #8 skrivet: 09 nov-19 kl 17:41 »
Det ska finnas tåliga men inte så himla dyra växthus här:

http://grohus.se/produkt/vaxthus/extra-starka-vaxthus/tor-300/

Länken går till ett av dem, de har fler. Jag funderar på något av deras för egen del, jag tycker det växer dåligt i min glänta i skogen och den är inte i närheten av fjällen.

TS: det är skoj att du försöker! Posta gärna mer och berätta vidare!


Oh ja, jag har spanat in på deras tunnelväxthus som ska tåla rätt mkt snömängd. Fungerar det inte nästa säsong att få till en vettig skörd är det nog bara att slå hål i saken 🤔

Tack, det ska jag absolut göra! 😁

Fjäll-gujne

  • Inlägg: 9
SV: Fjäll-odling
« Svar #9 skrivet: 09 nov-19 kl 17:45 »
Sök på Forsnäs Hemman dom odlar i södra Lapland och mycket i sand då sand drar till sig värmen bättre än jord vad ja förstått. Dom fins även på FB så där kan du nog fråga massor.

Nämen det där stället vet jag av, men inte vetat att de odlar! Vet dock att de har lappgetter som även jag tänkt skaffa. Såg de hade en blogg också ☺️

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Fjäll-odling
« Svar #10 skrivet: 10 nov-19 kl 22:19 »
Nämen det där stället vet jag av, men inte vetat att de odlar! Vet dock att de har lappgetter som även jag tänkt skaffa. Såg de hade en blogg också ☺️
Roligt att du kände till dom. Ja då kanske du rentav kan få göra studiebesök hos dom :)

ben2

  • Inlägg: 2
SV: Fjäll-odling
« Svar #11 skrivet: 30 mar-22 kl 22:11 »
Hej hur har det gått med fjällodlingen?

Jag har en stuga i södra lapplandsfjällen och funderar på att anlägga en liten odling där. Då jag inte är där permanent så tänkte jag satsa på täckodling och perenner. Täckodlingen hoppas jag håller fukt bättre och perennerna kommer igång av sig själv.
Stugan ligger i en södersluttning så tinar upp ganska tidigt på våren.

Med tanke på att det ändå bott bönder i dessa trakter i sedan i alla fall 200 år som ska det väl inte vara omöjligt.
Grannens rabarber brukar komma upp innan snön är borta.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Fjäll-odling
« Svar #12 skrivet: 30 mar-22 kl 22:37 »
Hej hur har det gått med fjällodlingen?

Jag har en stuga i södra lapplandsfjällen och funderar på att anlägga en liten odling där. Då jag inte är där permanent så tänkte jag satsa på täckodling och perenner. Täckodlingen hoppas jag håller fukt bättre och perennerna kommer igång av sig själv.
Stugan ligger i en södersluttning så tinar upp ganska tidigt på våren.

Med tanke på att det ändå bott bönder i dessa trakter i sedan i alla fall 200 år som ska det väl inte vara omöjligt.
Grannens rabarber brukar komma upp innan snön är borta.
Helt perfekt med täckodling.
Titta gärna på att odla perrener.
Dom sköter sig själv och många kan skördas från tidig vår till sen höst.

Stephen Barstow som bor utanför Trondheim har en stooooor perennodling och det kan vara rejält stränga vintrar även där. https://www.edimentals.com/blog/?author=1
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

ben2

  • Inlägg: 2
SV: Fjäll-odling
« Svar #13 skrivet: 01 apr-22 kl 20:45 »
Vill tipsa om en pionjär inom fjäll-odling.

Upp emot 2000 arter i växtzon 8.
Södersluttning och upphöjda bäddar verkar varit Lottas koncept.

https://blomsterlotta.weebly.com/

Fjäll-gujne

  • Inlägg: 9
SV: Fjäll-odling
« Svar #14 skrivet: 06 aug-22 kl 11:52 »
Hej hur har det gått med fjällodlingen?

Jag har en stuga i södra lapplandsfjällen och funderar på att anlägga en liten odling där. Då jag inte är där permanent så tänkte jag satsa på täckodling och perenner. Täckodlingen hoppas jag håller fukt bättre och perennerna kommer igång av sig själv.
Stugan ligger i en södersluttning så tinar upp ganska tidigt på våren.

Med tanke på att det ändå bott bönder i dessa trakter i sedan i alla fall 200 år som ska det väl inte vara omöjligt.
Grannens rabarber brukar komma upp innan snön är borta.

Sorry, sent svar men har helt enkelt inte varit aktiv här inne på länge!
Det går väl, kan jag säga.
Rotfrukter trivs bra här, pären, moröttren, palsternacka etc. Krydder och bladväxter som spenat och mangold trivs och även om det inte blir någon rekordsklrd så trivs broccoli också rätt bra.
Jordgubbar får jag också även om det inte är till midsommar precis och rabarbern jag planterat blev enorm iår!

Odlinsplatserna är upphöjda och jag kör med täckodling, har inte behövt vattna även vid veckor av sol, och i år har jag inte behövt täcka kolen, hittade lite kålmask igår med planterna är så stora så det oroar mej inget, bara plocka bort dom.
Nog borde du få igång en fungerande odling du med ska du se ☺️


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

564 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, ärt, Berberis, LMC400, Tångräkan, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser