Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Börja med duvor behöver goda råd  (läst 2854 gånger)

Tindratösen

  • Inlägg: 16
    • Ångermanland
Börja med duvor behöver goda råd
« skrivet: 29 maj-19 kl 22:06 »
Önskar börja med brevduvor, söker info här på forumet och efter böcker och internet i stort med är svårt att hitta svar på alla frågor. Så finns det någon kunnig där ute så tar jag gärna emot råd!

Hur många bör jag stars med? Är det möjligt att börja med två som inte är släkt och sedan låta dom föröka sig och utöka flocken? Eller behövs flera par som ej är släkt för att undvika inavel i nästa led?

Hur känsliga är dom för inavel?

Kan dom leva i flock året om (plockar bort äggen när dom inte skall ha ungar?)

Antal hanar/honor? Behöver dom vara jämna par?

Hur lång tid måste jag hålla dom instängda innan jag kan släppa ut dom (så dom inte återvänder till sitt gamla hem?)

Går det att låta dom flyga fritt, enbart stängs in dom till natten under perioder med lite rovfågel?

Om man skulle ha två olika duvraser håller dom sig i sina par eller bildar dom par med annan ras?

Vad är att föredra, vindsrum med reden och liten bur vid utsläppshålet, finns fönster eller rum på bottenplan utan fönster med fri tillgång till voljär?

På de flesta bilder av duvslag ser det inte ut att vara något ”skydd” på golvet. (Jämförelsevis mot ankorna och hönsen som gärna har en botten av spån/ halm/ sand). Anledning till detta? Är det inte enklare att hålla rent om avföringen går att skyffla ut?

Någon kring Örnsköldsvik som håller på med duvor?

Lars på Solbacken

  • Inlägg: 538
    • Västergötland
SV: Börja med duvor behöver goda råd
« Svar #1 skrivet: 30 maj-19 kl 14:41 »
Hej! Du kan gå in på Handboken här ovanför och läsa om duvor och återkom gärna så ska jag svara om jag kan  :)

/Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

Tindratösen

  • Inlägg: 16
    • Ångermanland
SV: Börja med duvor behöver goda råd
« Svar #2 skrivet: 30 maj-19 kl 15:18 »
Tack för svar Lars! Jag har läst handboken men inte hittat svar på mina frågor. Har du tips på någon bra bok man kan köpa? Eller kanske svar på några av frågorna  :)

Lars på Solbacken

  • Inlägg: 538
    • Västergötland
SV: Börja med duvor behöver goda råd
« Svar #3 skrivet: 30 maj-19 kl 17:57 »
Det är trevligt med brevduvor som jag haft i många år  :)

Tycker det är bra att ha eller börja med fem par duvor så det blir en liten flock och då trivs dom bättre. Börja gärna med ungar som nyss börjat äta själva vid ca. 5 veckors ålder. Skaffar man äldre duvor så måste man ha dom instängda länge och dom tar man ungar efter som får en egen avdelning "ungduveslag" här kan man öppna åt ungarna för orientering runt slaget först och sedan får dom friflyg när vingarna bär.

Inte så känsliga för inavel utan man brukar linjeavla eller hålla obesläktade..

Dom kan leva ihop hela året och om man inte vill ha fler ungar lägger man porslinsägg under.

 Det behöver inte vara jämna par men i början kan det underlätta.

Man behöver ha brevduvor instängda ett år om det är äldre duvor och att det är viktigt att ta fram ungar efter dom. Samt att dom har en bur utanför som dom ser omgivningen och orienterar sej det nya stället.

Dom ska stängas in om natten för rovdjur som mård, mink och iller. Har man hökbesök så är det också bra att låta dom vara inne så höken drar vidare om det är en sträckhök på flyttning.

Har du olika duvraser på samma ställe så blir det tjuvparningar

Duvor känner sej tryggast på en övervåning men det funkar bra med bottenvåning också. Alltid bra att få in solljuset som värmer upp tidig vår t.ex. som det är med alla djur man håller.

Spånskiva som golv är utmärkt så man kan skrapa av skiten och även ha sand eller annat som gör slaget torrt anv. En del har ett galler så skiten hamnar i en låda under golvet som man kan rensa utefrån.

Känner inte till någon runt Ö-vik men det ska finnas.. kan säga till om jag hittar någon...

Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

Tindratösen

  • Inlägg: 16
    • Ångermanland
SV: Börja med duvor behöver goda råd
« Svar #4 skrivet: 31 maj-19 kl 05:56 »
Tack för att du delar med dej av din kunskap!

Funderar på det där med att ta ungar. Om jag lyckas hitta någon som säljer 5 par ungar, antar att det inte går att veta vad det är för kön då? Eller går de att könsbestämma?

Behöver ungarna ingen vuxen duva att ta efter? Eller går allt på instinkt?

Tindratösen

  • Inlägg: 16
    • Ångermanland
SV: Börja med duvor behöver goda råd
« Svar #5 skrivet: 31 maj-19 kl 05:57 »
Ja du får gärna höra utav dej om du hittar någon kring övik som håller på med brevduvor!


Lars på Solbacken

  • Inlägg: 538
    • Västergötland
SV: Börja med duvor behöver goda råd
« Svar #6 skrivet: 04 jun-19 kl 06:00 »
Det kan vara knepigt att könsbestämma ungar men den som känner sina duvor brukar kunna se vad det är och ibland så är en hane mer lik en hona och tvärtom.
Honorna är smäckrare och feminina och hanarna är mer grövre och robustare i sitt utseende och i handen.

När ungarna har lärt sej äta klarar dom sej själva och behöver ingen vuxen som lär allt är nedärvt. Fast det inte märks eller att man ser att dom behöver en vuxen så finns det där ändå att kanske t.ex. en förälder är bra i uppväxten. Jag lägger alltid lite foder i redet så ungarna får börja lära sej att äta där i tidig ålder samtidigt som dom ser föräldrarna äter. När dom äter själva och fått täckt med fjäder under vingen tar jag över dom till ett eget ungduveslag där dom får växa upp med andra ungar. Här har dom möjlighet att se sin omgivning och några dagar senare kunna gå ut och när dom tappat sin andra slagfjäder så börjar träning med att släppa dom någon km hemifrån.
/Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

 

Lars på Solbacken

  • Inlägg: 538
    • Västergötland
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

521 gäster, 10 användare (1 dolda)
Radar, xaelanar, e bergman, per.martinsson, ärt, Tur-Johan, sayerbýr, von tratt, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser