Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Var köper man ekologiskt senapsfrö i lite större förpackning?  (läst 14651 gånger)

Sten-Åke Lindell

  • Gäst
Önskar en leverantör av ekologiskt senapsfrö, gult och brunt i 25/50 kg säck.

Svara gärna via email stenake.lindell@gmail.com

Nässelhäxan - babsan

  • Inlägg: 439
  • Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
Jag är också intresserad av senapsfrön, men kanske inte i riktigt så stora förpackningar ... Hur många m2 räcker de vanliga fröpåsarna till? Och hur mycket senap blir det av dem?
Om någon vet vad senapen vill ha för växtplats (torrt/fuktigt, sand/lera o.s.v.) så är det också av intresse.

Sten-Åke Lindell

  • Gäst
Jag tänkte förstås inte ha fröerna som utsäde utan tänkte göra senap tillsammans med honung till hösten. Nästa jul blir kul ....

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
Jag tänkte förstås inte ha fröerna som utsäde utan tänkte göra senap tillsammans med honung till hösten. Nästa jul blir kul ....


Din fråga hör egentligen hemma under Grönsaker - Vegetariskt, eller Annonser: Övrigt önskas. Dock har nu Nässelhäxan fört tråden in på fröodling, så jag är avvaktande till att flytta den.

Den här tråden kanske kan vara intressant?
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=67507.msg547288#msg547288

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
Jag vet inte var man får tag på stora påsar med frön, men vill gärna påpeka att senap hör till kålfamiljen, och att en bra växtföljd därför är oerhört viktig. Kål bör inte återkomma på samma växtplats oftare än vart sjätte år, helst ännu mer sällan.

Senap ska annars vara lättodlad, och hemgjord senap är jättegott!
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Sten-Åke Lindell

  • Gäst
Din fråga hör egentligen hemma under Grönsaker - Vegetariskt, eller Annonser: Övrigt önskas. Dock har nu Nässelhäxan fört tråden in på fröodling, så jag är avvaktande till att flytta den.

Vad bra att det finns så många alternativ och valmöjligheter för senapsfrö! Det känns tryggt  :-[

Sten-Åke Lindell

  • Gäst
Jag har hittat en leverantör i Täby. Men de är sådär intresserade av att sälja småskvättar.

25k säck minsta förpackning.

Brunt 20:- / kg + moms och frakt.
Gult   29:- / kg + moms och frakt.

En säck gult kostar alltså ca 1.000 sek   (29 * 25 * 1.25)

Nässelhäxan - babsan

  • Inlägg: 439
  • Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
Den här tråden kanske kan vara intressant?
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=67507.msg547288#msg547288

Tack för tipset! Har sett tråden förut, men är lite förvirrad då den diskuterar vit- respektive svartsenap. I mina recept är det gul- och brunsenap som gäller ...?
För mig är det intressant vilken jord senapen vill ha.
Funderar på att pröva senap på en täktbit som är lite vattensjuk ... men om senapen vill ha torrt så är det ju ingen idé. I så fall kanske någon har ett bättre förslag? Öppen för det mesta som går att äta ...  ;D
Om det funkar med senapsodling kan man kanske köpa in en stor säck ekologiskt frö och dela med några andra som också gillar senap till skinkan.  8)

Sten-Åke Lindell

  • Gäst
Nästan all importerad senapsfrö kommer från Canada och jag har inte hittat en enda Svensk leverantör av Svenskt frö, det känns lite tråkigt.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
Tack för tipset! Har sett tråden förut, men är lite förvirrad då den diskuterar vit- respektive svartsenap. I mina recept är det gul- och brunsenap som gäller ...?
För mig är det intressant vilken jord senapen vill ha.
Funderar på att pröva senap på en täktbit som är lite vattensjuk ... men om senapen vill ha torrt så är det ju ingen idé. I så fall kanske någon har ett bättre förslag? Öppen för det mesta som går att äta ...  ;D
Om det funkar med senapsodling kan man kanske köpa in en stor säck ekologiskt frö och dela med några andra som också gillar senap till skinkan.  8)

vitsenap = gulsenap = Sinapis alba
brunsenap = svartsenap = Brassica nigra
Finns även sareptasenap = Brassica juncea.

Kan odlas på olika jordar men de ska vara väl dränerade.

Källa: några olika lantbruksläror från första halvan av 1900-talet.

Nässelhäxan - babsan

  • Inlägg: 439
  • Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
vitsenap = gulsenap = Sinapis alba
brunsenap = svartsenap = Brassica nigra
Finns även sareptasenap = Brassica juncea.

Kan odlas på olika jordar men de ska vara väl dränerade.

Källa: några olika lantbruksläror från första halvan av 1900-talet.
Tack. Då förstår jag. Är inte brassica kålfamiljen?

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
Jag vet inte var man får tag på stora påsar med frön, men vill gärna påpeka att senap hör till kålfamiljen, och att en bra växtföljd därför är oerhört viktig. Kål bör inte återkomma på samma växtplats oftare än vart sjätte år, helst ännu mer sällan.

Senap ska annars vara lättodlad, och hemgjord senap är jättegott!
Som jag skrev tidigare i denna tråden, senap hör till kålfamiljen. Var alltså noga med växtföljden om du odlar senap.

Sen är senap gott att äta som sallat också, späda skott är utmärkta i en blandad sallad.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Nässelhäxan - babsan

  • Inlägg: 439
  • Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
Betyder det att vitsenap INTE hör till kålfamiljen?

Sten-Åke Lindell

  • Gäst
Jag har fått napp!

Svenskodlad senap på 25kg säck från stället där jag en gång föddes, helt otroligt!!

Det lär finnas två svenska odlare av senspsfrön och det här stället säljer alltså även utsäde för dem som så önskar. Själv tänker jag prova på att leka senapsfabrikör en höst/vinter inför nästa jul.

Tänker försöka odla upp en lagom mängd primitivt ekologiskt så att jag får egen senap till nästa år.
« Senast ändrad: 13 jan-10 kl 07:55 av Sten-Åke Lindell »

V-kaos

  • Inlägg: 175
    • Övriga världen
    • http://www.hyperbrain.me
Det låter ju alldeles utmärkt. Jag har tänkt på samma sak här nere. De har så tråkiga senapssorter här i affärerna - sura med alldeles för mycket vinäger. Jag föredrar grov honungssenap så ska se om det går att få tag i här med. Kanske inte i jätteskala, men lite ska jag allt försöka få tag i både för senapsmakande och för att odla.  :)
V-kaos gillar historiskt återskapande, Permakultur, odling i upphöjda bäddar, hantverk, vackra kallblodshästar och akademisk ridkonst, tidig musik, black metal och mycket mycket mer. Driver bloggen http://www.hyperbrain.me

Sten-Åke Lindell

  • Gäst
http://www.petersborg.se/

Här beställde jag 50 kg (25 kg gult och 25 kg brunt).
Frakt DHL 160:-
30:-/kg
Moms tillkommer.

Totalt ca 2.075:- för leveransen, dyrt men Svenskodlat och en ringa merkostnad mot det importerade.
Har i alla fall gynnat Svenskodlat/Svenskproducerat och så långt känns det bra.
Bara att hoppas att kvaliteten är superb i fråga om utsäde och natrurligtvis smak.
De hade bra servicenivå, man kan få senapen mald också men jag valde hela frön.


« Senast ändrad: 13 jan-10 kl 10:48 av Sten-Åke Lindell »

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
Tack. Då förstår jag. Är inte brassica kålfamiljen?

Brassica är kålsläktet. Dit hör även kål, kålrot och rova.

Alla senaperna tillhör kålfamiljen Brassicaceae.

Georgisten

  • Inlägg: 2207
  • Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
Är det svårt att odla senapsfrö själv?

Senapsblommor... ger de någon nektar eller pollen föresten?
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
Senap är ganska nära släkt med raps, borde vara ungefär samma, båda tillhör brassica-familjen. Förhoppningsvis ger senap godare honung än rapsen, men jag har aldrig smakat honung från enbart senapsblommor.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Iselin

  • Gäst

Karina

  • Inlägg: 245
  • småskalig... irrationell...
    • Uppland
    • Ålbrunna Gård
Är det svårt att odla senapsfrö själv?

Senapsblommor... ger de någon nektar eller pollen föresten?

Jag har odlat senap för några år sedan på ca 3 m2. Det gick lätt som en plätt, jag har sandjord. Vi fick flera liter senapsfrön som jag fortfarande gör egen honungs-senap av. Stark som satan har vi döpt senapen till.

Bina drog väldigt bra på senapsblommorna. Kålfjärilarna också... När jag slängde ut fröna hade jag inte koll på att de tillhör kålfamiljen, det såg jag när grobladen kom upp. Tyvärr så hade jag vitkålen intill, det var ingen hit med tanke på kålfjärilen...
Bor med min familj på en avstyckad gård i Stockholms län. Vi har höns, kalkoner, bisamhällen, gotlandstackor, grisar på sommarhalvåret och 2 kattor och en norsk buhund.
Är självförsörjande på väldigt mycket men inte allt. Ännu.

Georgisten

  • Inlägg: 2207
  • Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
Jag har odlat senap för några år sedan på ca 3 m2. Det gick lätt som en plätt, jag har sandjord. Vi fick flera liter senapsfrön som jag fortfarande gör egen honungs-senap av. Stark som satan har vi döpt senapen till.

Bina drog väldigt bra på senapsblommorna. Kålfjärilarna också... När jag slängde ut fröna hade jag inte koll på att de tillhör kålfamiljen, det såg jag när grobladen kom upp. Tyvärr så hade jag vitkålen intill, det var ingen hit med tanke på kålfjärilen...

Spännande. Det vill jag testa! När bör senapen sås?
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Karina

  • Inlägg: 245
  • småskalig... irrationell...
    • Uppland
    • Ålbrunna Gård
Jag har sått tidigt på våren. Fröna är sådana som även självsår sig, bara så du vet.
Bor med min familj på en avstyckad gård i Stockholms län. Vi har höns, kalkoner, bisamhällen, gotlandstackor, grisar på sommarhalvåret och 2 kattor och en norsk buhund.
Är självförsörjande på väldigt mycket men inte allt. Ännu.

Georgisten

  • Inlägg: 2207
  • Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
Jag har sått tidigt på våren. Fröna är sådana som även självsår sig, bara så du vet.

Lugnt. Då blir det bara mer åt mina bin. ;)

Thx. :=)
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Sten-Åke Lindell

  • Gäst
Då har jag utsäde så att jag klarar mig ett tag tror jag, har ordnat en jordplätt att provodla på.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

496 gäster, 2 användare
ärt, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser