Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Krav på djurhållning i gammal ladugård???  (läst 1940 gånger)

05emand

  • Inlägg: 4
    • Västergötland
Krav på djurhållning i gammal ladugård???
« skrivet: 16 dec-20 kl 20:52 »
Hej
Jag går i tankarna att skaffa 2 st kvigor/kor. Vi har en gammal ladugård där min mormor m. familj har haft uppbundna kor i många år.
Undrar vad det finns för krav på djurhållning i en gammal ladugård? Har läst som en tok på jordbruksverkets hemsida osv men hittar inga svar! Någon som kan hjälpa?

Får man ha korna uppbundna? Om inte, får man ha kor lösa i en ladugård som är byggd för ett uppbundet system?
Finns det något speciellt krav på takhöjd? Är ju ganska lågt i tak i den gamla ladugården...
Eller om det finns andra krav som ni kommer på, tar gärna emot alla tips och råd jag kan få.


Kastanjegården Ekosmåbruk

  • Inlägg: 98
    • Skåne
SV: Krav på djurhållning i gammal ladugård???
« Svar #1 skrivet: 16 dec-20 kl 21:29 »

Hej

Om ni ska ha dem uppbundna så kolla så att liggytorna håller rätt mått i förhållande till storlek på djuren. Finns i tabeller eller om ni ringer och frågar efter uppgifterna om ni inte hittar dem. Också lite ventilation och ljus. Vatten givetvis. Antar att det inte är så lågt så de riskerar slå huvudet i tak?

Tänker också... ni kan ju dela av så mycket ni vill på ett för djuren bra sätt så att det blir en "box" av det med lite enkla medel också kan de gå lösa. Om / när ni ska hantera dem (Kanske mjölka?) kan ni ta ut dem och binda upp dem under tiden ni mjölkar osv.

Med endast ett par djur behöver det inte bli så avancerat med lite eftertanke.

Lycka till
Carpe Diem - Gör din grej och var en medmänniska att räkna med! Alla människor upptäcker förr eller senare att de är sin egen själs trädgårdsmästare och regissör för sitt eget liv.

ab

  • Inlägg: 71
SV: Krav på djurhållning i gammal ladugård???
« Svar #2 skrivet: 16 dec-20 kl 22:32 »
Hej, en ladugård i all ära men den är mer till för djurskötaren än djuren för de mår allra bäst ute i de flesta fall, klimatet har dessutom gjort att det blivit enklare att hålla djur utomhus nu när vattnet inte fryser så ofta. Nackdelar finns förstås med utomhusvistelse också, de trampar sönder marken vintertid och bör därför gå på en vall som man avser att vårplöja och ska man utfodra ute får man räkna med att det går åt lite mer foder. Oavsett om de är ute eller inne så ska de ha tillgång till en ren och torr liggyta. Om du ex.vis håller dem ute dag och inne nattetid så kan du slippa att utfodra utomhus och med så få djur borde det inte ha någon betydelse om båsmåtten inte håller dagens krav om du ser till att de får tillräckligt mycket utevistelse. Om du håller dem bundna eller lösa när de är inne har ingen betydelse om de får vara utomhus mycket. Stirra dig inte blind på ladugårdens storlek i detta fallet utan låt det sunda förnuftet råda. En annan sak att tänka på är att de ska vara registrerade. Mvh ab

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Krav på djurhållning i gammal ladugård???
« Svar #3 skrivet: 16 dec-20 kl 23:42 »

Får man ha korna uppbundna? Om inte, får man ha kor lösa i en ladugård som är byggd för ett uppbundet system?
Finns det något speciellt krav på takhöjd? Är ju ganska lågt i tak i den gamla ladugården...


Jag har bara två stycken och de går lösa i en gammal ladugård byggd för uppbundet system. Man får ha dem uppbundna om man vill i en gammal ladugård, men inte om man bygger ny ladugård. Kalvar och tjurar måste alltid vara lösa. Allt det där står på jordbruksverkerts hemsida.
Takhöjden hittar jag ingen info om så det kan ju inte spela nån roll. Det är för hästar takhöjden ska va 1,5 gånger mankhöjden.
Jag har spärrat av halva ladugården så mina har inte hela utrymmet att gå på för då blir det så mycket att ströa och städa/mocka. De är ute på dagarna.
Enda problemet med gammal ladugård och att de går fritt är att det är olika golvnivåer de måste kliva runt i. Jag funderar på om jag ska fixa det på nåt sätt.

 

05emand

  • Inlägg: 4
    • Västergötland
SV: Krav på djurhållning i gammal ladugård???
« Svar #4 skrivet: 17 dec-20 kl 16:43 »
Tack för alla tips, nu känner jag mig lite mer säker i hur jag kan lösa det!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

792 gäster, 1 användare
Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser