Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Oljor till skärbrädor mm  (läst 33350 gånger)

Marcus Karlsten

  • Inlägg: 72
    • Småland
SV: Oljor till skärbrädor mm
« Svar #40 skrivet: 30 dec-17 kl 22:56 »
Varför olja? Obehandlad funkar bra.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Oljor till skärbrädor mm
« Svar #41 skrivet: 30 dec-17 kl 23:54 »
Japp, den suger köttsaft riktigt bra ;D

von tratt

  • Inlägg: 1709
    • Skåne
SV: Oljor till skärbrädor mm
« Svar #42 skrivet: 10 jan-18 kl 14:30 »
Jag hade bivax framme och passade på att lägga en bit i ett mått med en liten mängd olja och smälte ihop på eftervärmen i ugnen.  Det blev fastare, större andel vax alltså, och det blev mer att massera in än smörja på. Och mer av ytskydd än impregnering. I vilket fall är det skönt att slippa kladdet med olja, tycker jag! Om man träffar rätt med konsistensen skulle man kunna göra en klump eller ett stift, redo för behändig behandling när andan faller på.

Både nu och annars gillar jag att olja och vaxa med Torky, linoljan går inte riktigt bort i tvätten om man tar typ en kökshandduk. Torky är dyrt och inte så alternativt, vad kan man prova annars med liknande egenskaper? Ett utslitet lakan kan man väl i förekommande fall få ut många trasor av, i och för sig. Och ha som engångs...
/Ts
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Häxan & Trollgubben

  • Inlägg: 70
    • Värmland
SV: Oljor till skärbrädor mm
« Svar #43 skrivet: 13 jan-18 kl 11:07 »
Bivax och vanlig matolja funkar fint till skärbrädor. För att allt ska sugas in i träet så tar man en blåslampa och värmer upp brädan, stryk på blandningen och gå över med blåslampan igen tills allt har sugits in i brädan.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

564 gäster, 3 användare
xaelanar, ThomasS, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser