Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  alternativ till plast?  (läst 10501 gånger)

rapchic

  • Inlägg: 388
    • Lappland
    • Mörtangård
alternativ till plast?
« skrivet: 09 sep-12 kl 09:46 »
Hej
Min man och jag vill gärna försöka minska ner plasten i vår omgivning.
Ta bort den helt är nog nästan helt omöjligt men inom vissa områden kan man nog hitta bra alternativ  :-[

Det jag kom på på stört är glasburkar i skafferiet, köpa (eller sy?) brödpåsar, skaffa rostfria bunkar (kanske nån i glas också) istället för plast m.m.
Kan ni komma på fler alternativ?
Nu har vi väl inte miljoner på banken så att byta ut allt direkt är uteslutet men om man tex ska köpa nytt (vilket sällan händer men ändå) kan man ju skaffa plastfria alternativ
och om man har lite pengar över kanske man kan byta ut en sak åt gången  :)

så plastfria tips här  ;D

tack på förhand

Izmiljotina

  • Gäst
SV: alternativ till plast?
« Svar #1 skrivet: 10 sep-12 kl 01:20 »
Kan tipsa om att hålla ögonen öppna efter plåtburkar, glasburkar och allt möjligt sådant på second hand och loppisar, har man lite tur så kan man få ett helt nytt utseende i skafferiet för en billig slant.

rapchic

  • Inlägg: 388
    • Lappland
    • Mörtangård
SV: alternativ till plast?
« Svar #2 skrivet: 10 sep-12 kl 06:51 »
muhahaha nu kanske jag kan lura min man att förlja med på loppisar  ;D
plåtburkar tänkte jag inte på och då så samlar jag ändå på tegrejjer och min far samlade på plåtburkar.
kanske kan fixa så att jag ärver dom. tack för iden
« Senast ändrad: 02 okt-12 kl 07:54 av rapchic »

AnnaBee

  • Inlägg: 5
    • Västergötland
SV: alternativ till plast?
« Svar #3 skrivet: 11 sep-12 kl 19:54 »
Jag har bytt ut vanliga tandborstar till trätandborstar och är jättenöjd med dem! Och samma sak med hårborste.
Äkthet framför perfekthet

Skogsvilde

  • Inlägg: 16935
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: alternativ till plast?
« Svar #4 skrivet: 01 okt-12 kl 21:46 »
Jag har bytt ut vanliga tandborstar till trätandborstar och är jättenöjd med dem! Och samma sak med hårborste.

var hittade du dom?
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: alternativ till plast?
« Svar #5 skrivet: 01 okt-12 kl 22:41 »
.....
plåtburkar tänkte jag inte på och då så samlar jag ändå på tegrejjer och min man samlade på plåtburkar.
kanske kan fixa så att jag ärver dom. ....

Tråkigt att din man måste dö först för att du ska få låna hans plåtburkar!?  ;)

Edit:
Vad är det stora problemet med plasten? Vilken typ av plast är det ni pratar om egentligen?
« Senast ändrad: 01 okt-12 kl 22:43 av Vitis »

kervennic

  • Inlägg: 1212
  • vita e vita
    • Övriga världen
SV: alternativ till plast?
« Svar #6 skrivet: 02 okt-12 kl 01:59 »
http://www.kleankanteen.com/sweden/news/news.php
Jag har två saker från de, de är starka, ren och lätt. Gar bra också som cykel flaska för cykel tur (har två såna på min cykel) och vandrings tur.

Har set i frankrike nya plata glass burkar med gummi lock och metal tätta burkar. Kan få mer tips i vinter om det är någon som vill. Har redan min lätt stål matlådan som var ganska billigt (och tillverkade i frankrike inte i kina, och inte av aluminum som är farligt med syr mat).

Jag använder gammaltyp syltburkar för att förvara matt och torkade svamp. Man kan också använda mjölk kartong som ultra lätt matlåda och jag gör det, men det finns plast inuti. Ville hita en lösning med björk.

Jag har lagade min cykel lampa med björk skal. Det är riktig vattentät. Det finns massa nerd bushcraft video på youtube, typ ray mears, om björk skal tillverkning.
Själv änvander jag varm vatten för att få den att vrida och skapa den. Jag kan tänka mig att det finns människor som har erfarenhet i det i Sverige. Annars är det bara att prova, det finns björk överalt.
vita e vita

kervennic

  • Inlägg: 1212
  • vita e vita
    • Övriga världen
SV: alternativ till plast?
« Svar #7 skrivet: 02 okt-12 kl 02:16 »
vita e vita

pyromanen

  • Gäst
SV: alternativ till plast?
« Svar #8 skrivet: 02 okt-12 kl 07:29 »
Björk skal = näver på svenska  ;)

pyromanen

  • Gäst
SV: alternativ till plast?
« Svar #9 skrivet: 02 okt-12 kl 07:32 »
Vi använder hemskt mycket plastpåsar och plastburkar i frysen.  Finns det alternativ?

Rostfria bunkar, decilitermått mm har jag hittat mycket billigt på röda korset.

rapchic

  • Inlägg: 388
    • Lappland
    • Mörtangård
SV: alternativ till plast?
« Svar #10 skrivet: 02 okt-12 kl 08:00 »
Tråkigt att din man måste dö först för att du ska få låna hans plåtburkar!?  ;)

Edit:
Vad är det stora problemet med plasten? Vilken typ av plast är det ni pratar om egentligen?
å hjälp megafelstavning, min far ska det vara, han samlade på plåtburkar  :o jag vet inte var jag var just då

det är min man som mest är emot det (pga kemikalier, hormonförändrande ämnen m.m.). jag är förnuftets röst som säger att även om vi försöker kommer vi inte vara helt plastfri.
men jag håller med om att man kan försöka minska på plasten delvis för att många andra (men inte alla) saker kan man göra själv och hälsoeffekten då också,
vi försöker ju ändå skaffa barn och då är det ju lite skillnad från om man "bara" är två vuxna.

clean kanteen har vi redan en, och näver har jag tänkt börja arbeta med men man har ju aldrig tid att lära sig  :-[
jag vill lära mig både svep tekniker och flätning för korgar, nån som lär ut härikring?

AnnaBee

  • Inlägg: 5
    • Västergötland
SV: alternativ till plast?
« Svar #11 skrivet: 02 okt-12 kl 21:32 »
Jag köpte både tandborstar och hårborste på http://www.loveko.se/
Äkthet framför perfekthet

colores

  • Inlägg: 33
    • Östergötland
SV: alternativ till plast?
« Svar #12 skrivet: 14 okt-12 kl 22:59 »
för en massa år sen såg jag en dokumentär som hette 'ocean of plastics' som handlade just om all plast vi omger oss med, och att försöka leva utan den.

En sak som jag upptäckte då var att massor av mina kläder innehöll plast av olika slag. Sen dess har det blivit ullstrumpor och komposterbara gummistövlar:) Håller längre och bra på alla sätt och vis!

kul med någon som provat tandborste i trä, det har jag varit sugen på. Tror du det går att koka den när den blivit lite tråkig, eller ska en behöva köpa ny då?
konstnär på tillfälligt studiebesök i stockholms innerstad, men snart tillbaka vid torpet i skogen:)

rapchic

  • Inlägg: 388
    • Lappland
    • Mörtangård
SV: alternativ till plast?
« Svar #13 skrivet: 15 okt-12 kl 09:26 »
för en massa år sen såg jag en dokumentär som hette 'ocean of plastics' som handlade just om all plast vi omger oss med, och att försöka leva utan den.

En sak som jag upptäckte då var att massor av mina kläder innehöll plast av olika slag. Sen dess har det blivit ullstrumpor och komposterbara gummistövlar:) Håller längre och bra på alla sätt och vis!

kul med någon som provat tandborste i trä, det har jag varit sugen på. Tror du det går att koka den när den blivit lite tråkig, eller ska en behöva köpa ny då?
beror väl på hur den har blivit tråkig, om alla strån är böjda utåt eller av (som det kan se ut på min innan jag byter... ja vet man ska byta oftare) så går det nog inte men har det bara blivit "äcklig" så går det nog.

var hittar du kompostbara gummistövlar?, jag använder förvisso helldre läderkängorna i vått väder men ändå kul att kolla upp.

colores

  • Inlägg: 33
    • Östergötland
SV: alternativ till plast?
« Svar #14 skrivet: 15 okt-12 kl 11:53 »
haha, ja det är klart, svårt att böja tillbak dem! :) näe ja tänkte mest för hygienens skull, att det vore bra att slippa köpa ny flera gånger om året.

Det var ganska länge sen jag köpte dem, kanske fem år, då googlade jag runt lite o hittade av märket Kamik, de är jättebra och håller än. Fick dem för kanske sexhundra. Men sen nu har jag sett flera andra, men kommer inte ihåg vad det varit för märken.
konstnär på tillfälligt studiebesök i stockholms innerstad, men snart tillbaka vid torpet i skogen:)

sizz

  • Inlägg: 122
    • Uppland
SV: alternativ till plast?
« Svar #15 skrivet: 15 okt-12 kl 15:12 »
Precis det här tänkte jag på idag när regeringen kommit med nytt förslag om att förbjuda BPA... Så som jag har förstått det så är numera BPA fri plast fortfarande livsfarlig, då man bara flyttat runt i molekylen, så den innehåller precis samma skit, men kallas inte längre för BPA...lite som att gifta om sig och byta namn...


Hur fryser ni in saker?! Jag behöver kreativa alternativ till mina fantastiska plastpåsar, frukt, bär, svamp, färdiglagad mat, vilt, ja det mesta packeteras i plast i min frys...


KungTulle

  • Inlägg: 1199
    • Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
SV: alternativ till plast?
« Svar #16 skrivet: 15 okt-12 kl 15:25 »
Man kan också sätta i system att använda den plast man redan har istället för att köpa nya saker att förvara i.

Ta tex burkarna som den 500 g turkiska yoghurten är i... PERFEKTA blomkrukor. Borra ett hål i botten och plantera. De håller i evigheter.
Och dessutom gratis OCH man behöver inte köpa nya plastblomkrukor.

Det går att plantera i gummistövlar också. För att inte tala om roliga färgglada gamla kylväskor ( som också kan byggas äggkläckningsmaskinr av). De där stora svarta frigolitliknande lådorna som man får under kött i butiken- perfekta tråg att så i för senare omskolning.

De stora glassförpackningarna- perfekta stapelbara förrådslådor till tex trådrullar, broderigarn, spik, fiskedrag etc.

Man kan undvika att köpa plastförpackade produkter samtidigt som man återanvänder det man redan har.

Nånstans i gömmorna har jag en bok ( från 1970-talet)där det står hur man bygger en säckpipa av youghurtburkslock, gamla elrör, en badboll och en gammal kulspetspenna i plast. Jag vet folk som byggt efter beskrivningen och de kan tydligen bli fullt spelbara och med hyfsat ljud.

Gamla utslitna regnjackor kan man klippa isär och använda de bitarna som inte har hål och så syr man andra regnplagg tex regnmössor eller till nåt barn. Sömmarna blir täta om man tar på lite silikon. Har man stora bitar så kan de bli vindskydd till tex utekaninburen ( monterat på träram så att kaninen inte når att knapra på den)
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

rapchic

  • Inlägg: 388
    • Lappland
    • Mörtangård
SV: alternativ till plast?
« Svar #17 skrivet: 15 okt-12 kl 16:16 »
Man kan också sätta i system att använda den plast man redan har istället för att köpa nya saker att förvara i.

Ta tex burkarna som den 500 g turkiska yoghurten är i... PERFEKTA blomkrukor. Borra ett hål i botten och plantera. De håller i evigheter.
Och dessutom gratis OCH man behöver inte köpa nya plastblomkrukor.

Det går att plantera i gummistövlar också. För att inte tala om roliga färgglada gamla kylväskor ( som också kan byggas äggkläckningsmaskinr av). De där stora svarta frigolitliknande lådorna som man får under kött i butiken- perfekta tråg att så i för senare omskolning.

De stora glassförpackningarna- perfekta stapelbara förrådslådor till tex trådrullar, broderigarn, spik, fiskedrag etc.

Man kan undvika att köpa plastförpackade produkter samtidigt som man återanvänder det man redan har.

Nånstans i gömmorna har jag en bok ( från 1970-talet)där det står hur man bygger en säckpipa av youghurtburkslock, gamla elrör, en badboll och en gammal kulspetspenna i plast. Jag vet folk som byggt efter beskrivningen och de kan tydligen bli fullt spelbara och med hyfsat ljud.

Gamla utslitna regnjackor kan man klippa isär och använda de bitarna som inte har hål och så syr man andra regnplagg tex regnmössor eller till nåt barn. Sömmarna blir täta om man tar på lite silikon. Har man stora bitar så kan de bli vindskydd till tex utekaninburen ( monterat på träram så att kaninen inte når att knapra på den)
hmm mina gummistövlar återanvänds på fötterna, på torra dagar altså ett par "behöver snabbt gå ut en stund" skor däremot får det inte bli mer än ½ cm väta för då går det in i dom så att ha plantor i som funkar nog inte längre  :-[

problemet med att inte köpa plastförpackade saker är ju att dom existerar inte längre... okej några saker man köper (vi köper ju nästan bara mat så det tänker jag på direkt) är i papperskartonger men det mesta är i i plast eller glas med div plast i locket (bättre är det kanske däremot maten tar ju sällan i locket)

däremot har jag kommit på hur man skulle kunna göra försvenskade "ickeplastiga" bento (japansk matlåda) men det är bara på planeringsstadiet då jag inte kan nog i ämnet än  :-[

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: alternativ till plast?
« Svar #18 skrivet: 16 okt-12 kl 12:13 »
Hur fryser ni in saker?! Jag behöver kreativa alternativ till mina fantastiska plastpåsar, frukt, bär, svamp, färdiglagad mat, vilt, ja det mesta packeteras i plast i min frys...
Just det är det största problemet om man vill undvika plast  :( Men jag ska försöka undvika att frysa in och istället torka och koka in så mycket som möjligt.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: alternativ till plast?
« Svar #19 skrivet: 16 okt-12 kl 12:30 »

Hur fryser ni in saker?! Jag behöver kreativa alternativ till mina fantastiska plastpåsar, frukt, bär, svamp, färdiglagad mat, vilt, ja det mesta paketeras i plast i min frys...

Förvisso fortfarande plast men, jag fryser in i plastburkar istället för plastpåsar. Burkarna återanvänds sedan så länge de håller. Framförallt gäller det, frukt, bär, svamp och färdiglagad mat. Till rått kött kör jag fortfarande med plastpåsar.

Annars använder jag mycket glasburkar och plåtburkar. De flesta är ärvda eller köpta på loppis.
Som någon annan var inne på så är det en bra idé att se över klädinköpen om man vill minska på sin plastförbrukning. Det är banne mig plast i det mesta numera.  >:(
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

444 gäster, 2 användare
von tratt, MultiMan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser