Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Alternativ till sköljmedel?  (läst 42036 gånger)

änga

  • Inlägg: 241
    • Småland
    • 1811 ord&bild
Alternativ till sköljmedel?
« skrivet: 06 feb-12 kl 13:12 »
Finns det något snällare att använda på kläderna så de inte blir så infernaliskt hårda om en inte använder sköljmedel? Jag gillar varken sköljmedel eller hårda kläder, finns det råd att få? Eller snällare varianter på sköljmedel?

Cees

  • Inlägg: 206
    • Närke
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #1 skrivet: 06 feb-12 kl 13:20 »
Ja det finns det absolut! :)
Svaret är ättika, har använt det själv nu ett tag och är väldigt nöjd.
Köper en liten flaska koncentrerad ättika, tror det är 24% den starkaste iaf.. blandar ut den med två delar vatten.
Alltså om ja tar tre dl ättika så tar jag sex dl vatten, blandar allt i en flaska och tillsätter några droppar eterisk olja för doftens skull men har även kört utan med bra resultat. Blir en frisk doft av ättikan.

Hoppas du blir nöjd!

Mvh Cees

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #2 skrivet: 06 feb-12 kl 13:23 »
Åh! Det skall jag prova! :D Tack för att frågan ställdes och besvarades!

Hur mycket behöver man till en maskin då?
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Cees

  • Inlägg: 206
    • Närke
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #3 skrivet: 06 feb-12 kl 13:51 »
Åh! Det skall jag prova! :D Tack för att frågan ställdes och besvarades!

Hur mycket behöver man till en maskin då?

Jag brukar ta kanske 0.8dl ibland mer, men om det är rätt vet ja ej, bara att pröva lite olika o se vad man tycker:)

änga

  • Inlägg: 241
    • Småland
    • 1811 ord&bild
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #4 skrivet: 06 feb-12 kl 14:25 »
Men gör det verkligen tvätten mjukare? Har tvättat många gånger med ättika (katt med ont gör ättika till min bästa vän) men inte märkt någon skillnad i mjukhet.

Alba

  • Inlägg: 897
    • Södermanland
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #5 skrivet: 06 feb-12 kl 14:51 »
Men gör det verkligen tvätten mjukare? Har tvättat många gånger med ättika (katt med ont gör ättika till min bästa vän) men inte märkt någon skillnad i mjukhet.
Det blir en liten skillnad. Absolut inte så stor som med sköljmedel. Jag har en mindre toppmatad tvättmaskin. Jag tar ca en matsked, eller en skvätt, ättikssprit i sköljfacket. Ättikan är alltså 12% stark. Tar jag mer tycker jag att jag känner ättiksdoft på tvätten, men den blir inte mjukare med mer. Ibland har jag i några droppar eterisk lavendel också, men den doften känns mest under sköljning och när tvätten torkar.

Sist jag köpte en secondhand pyjamas till dottern stank den av sköljmedel. Jag tvättade den, och ALL tvätten luktade och var konstigt mjuk :-X. Det tog tre tvättar innan all konstig lukt var borta! Urk!
/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Västgötamor

  • Inlägg: 324
  • trollen vaktar hönsen
    • Småland
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #6 skrivet: 06 feb-12 kl 15:00 »
om du verkligen vill ha mjuka kläder finns det två metoder som funkar utmärkt; torktumlare eller hänga på torkvinda/klädsträck, då blir kläderna garanterat mjuka, hänger du utomhus luktar de dessutom gott  ;)
Västgötamor

änga

  • Inlägg: 241
    • Småland
    • 1811 ord&bild
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #7 skrivet: 06 feb-12 kl 15:02 »
Alba - Jamen visst är det obehagligt med sköljmedel? Isch. Men okej, lite ättika då. Ska testa och se om jag märker nån skillnad.

Västgötamor - Kanske har vi hårt vatten eller nåt men våra kläder blir absolut inte mjuka om de får torka på vinda, inte heller utomhus. Då kan en ju ställa t-shirtarna som ett tält på marken när en tar när dem från linan... Torktumlare vill vi inte ha pga energislukandet och för att vi har ett väldigt litet badrum och ingen tvättstuga, annars vet jag att det funkar bra :)

Alba

  • Inlägg: 897
    • Södermanland
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #8 skrivet: 06 feb-12 kl 20:11 »
Vi har ganska hårt vatten tycker jag. Det blir kalkavlagringar på allt. Men vi gjorde just ett vattenprov, och hårdheten ligger på 5, vilket gränsar mellan mjukt och medelhårt vad jag förstår.

Bäst blir tvätten om den får hänga ute i ett sommarregn och sen torka. Men det är ju inte varje gång det blir så. När tygblöjorna torkat inne nu står de också rakt ut. Jag gnuggar dem före användning så blir de bättre.
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Rakadero

  • Inlägg: 3188
    • Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #9 skrivet: 07 feb-12 kl 16:31 »
Och jag som tycker om när tvätten är lite 'hård', som lakan t ex, skulle aldrig komma på tanken att använda något som gjorde dem mjukare, då känns de ju inte rena, det är ju den där frasande fräscha rena känslan man vill ha, det är ju det som är så skönt med att lägga sig i en säng bäddad med nytvättade lakan.

Jag har aldrig använt sköljmedel till något överhuvudtaget, jag tycker inte kläderna känns så hårda, trots att de alltid lufttorkar, antingen inne (i kontoret....) eller ute på streck. Det man stryker blir ju lite mjukare kanske?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Gammeltanten

  • Inlägg: 21
    • Östergötland
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #10 skrivet: 07 feb-12 kl 20:19 »
hej, hej
jag brukar tillsätta några matskedar äppelcidervinäger i sköljvattnet :)

Vidar Falk

  • Gäst
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #11 skrivet: 07 feb-12 kl 20:41 »
Jag tycker tvätten blir lite mjukare när man använder tvättnötter.

Ättika har jag aldrig provat. Ska göra det.

Äppelcidervinäger? Funkar det?

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #12 skrivet: 07 feb-12 kl 20:44 »
Kemiskt sett är vinäger ättiksyra med annan smak. Så funkar ättiksyra så kommer även vinäger att funka, men doften blir lite annorlunda.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #13 skrivet: 07 feb-12 kl 23:44 »
Tänk på att det här med behovet av sköljmedel och hur olika sådana fungerar beror mycket på hur hårt vattnet är. Så ni som föreslår olika knep som verkar fungera bra, skriv också i tråden vilket hårdhetstal vattnet har hos er!
Om vattnet är mjukt finns det ingen anledning att använda något sköljmedel alls.

Har man någon gång varit med och skrotat en gammal tvättmaskin och sett vilka äckliga spår av biologisk aktivitet som bor i sköljmedelsfacket, så slutar man för övrigt ganska omgående med att använda sköljmedel.

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #14 skrivet: 08 feb-12 kl 01:27 »
Vad gör man med linnekläder som aldrig blir mjuka, utan är stenhårda hur mycket man än tvättat dom? Jag har mjukt vatten.

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #15 skrivet: 08 feb-12 kl 06:46 »
hej, hej
jag brukar tillsätta några matskedar äppelcidervinäger i sköljvattnet :)

Det låter ju som ett bra alternativ. Funkar det i hårt vatten tro?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #16 skrivet: 08 feb-12 kl 08:29 »
Det låter ju som ett bra alternativ. Funkar det i hårt vatten tro?
Hårt vatten innebär ju kalkrikt vatten, som alltså är basiskt, har högt ph-värde. Om man då tillsätter en syra, t ex ättiksyra som finns i ättika eller vinäger, så sänker man ph-värdet, och får mjukare vatten. Alltså är det just när man har vatten med högt ph-värde som det kan funka att använda en syra.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #17 skrivet: 08 feb-12 kl 14:12 »
Vad gör man med linnekläder som aldrig blir mjuka, utan är stenhårda hur mycket man än tvättat dom? Jag har mjukt vatten.

MvH
Christina G

Jag tycker de blir mjukare efter en rejäl dänkning och sen strykning.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #18 skrivet: 08 feb-12 kl 17:02 »
Hårt vatten innebär ju kalkrikt vatten, som alltså är basiskt, har högt ph-värde. Om man då tillsätter en syra, t ex ättiksyra som finns i ättika eller vinäger, så sänker man ph-värdet, och får mjukare vatten. Alltså är det just när man har vatten med högt ph-värde som det kan funka att använda en syra.

Nja, kalkrikheten innebär i sig icke högt pH-värde, då är det nog mer fråga om vatten med högre karbonathalt. Kalcium- och magnesiumjoner i vatten bidrar till hårdhet, och motjoner kan ju vara sulfat- eller kloridjoner, och då får man inga förhöjda pH-värden. Sedan finns ett begrepp, karbonathårdhet, men vad det exakt är har jag glömt, och noterar att detta får jag läsa på om.

SolChans

  • Inlägg: 25
    • Småland
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #19 skrivet: 08 feb-12 kl 17:57 »
åh jag hoppas att någon kommer med tips på ett miljövänligt, gratis, outsinlig sköljmedel! Känns helt okej att våra kläder är stela, men tygblöjorna är som sandpapper! (rutvävda vikblöjor med några år på nacken) Vill inte gärna använda kemiskt skit mot bebisrumpa..

(vi har det allra mjukaste vattnet på skalan!)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

701 gäster, 6 användare (1 dolda)
addebadde, Efwa, beekeepern, Hantverkaren, mommo

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser